Däck frågor!?

Lainol

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Hoj
KTM 640 Adventure
Däck-frågor!? (edit: skrivihop.nu av moderator HW)

Tänkte att jag skulle ta att köpa enduro eller cross däck till min klx.
Men jag vet inte hur man kollar vilka däck som passar.

På hojen sitter grus däck med dimensionerna, fram: 90/90-21 bak: 130/80-17

Undrar också om det är gatlagligt att ha cross,enduro däck på vägarna?
Jag vill ha däck som som har bra fäste i våtmark, men som inte slits allt för mycket på asfalt. Men man kanske inte kan få allt...

Om ni tippsar om däck så posta gärna länkar on ni har :)

tack tack / lainol

Last edited by a moderator:
Omöjlig kompromiss men Pirelli MT 21
brukar funka till det mesta.
Brukar vara hyffsat billiga oxå :tummenupp

.

Ok, men vilka dimensions nummer måste stämma överäns med de jag har?

Lainol skrev:
Ok, men vilka dimensions nummer måste stämma överäns med de jag har?

Viktigast är att du får till omkretsen, dvs 17" och 21"... Du lär ju köra som jag gjorde dvs 99% asfalt när jag hade min klx, så satsa på de "sportigaste" däcken du hittar...

Själv köpte jag Michelin T63 , som är en hyffsad kompromiss. Men dom slets ändå ner på tok för fort för min plånbok skulle tycka det var kul...

Det är smartare att kränga om till riktiga sulor om man vill köra offroad, är ju lätt som satan på din hoj... :tummenupp

Good luck!

För 90% asfaltåka rekomenderar jag avon distanzia billigare än michelins med liknande utformning. Lägger sig inte lika snabbt i bakkant som många finsmönstrade offroadäck vid hård bromsning.

För mest offroad och en del gata Conti TKC80 är ett crossdäck med mindre dubbutstick och grövre dubb.

Du får lov att åka omkring med alla sorters crossdäck du kan totalt skita i "Not for highway use" det gäller inte i sverige.... Har du möjligheten kan du alltid köpa avlagda crossdäck och köra det sista ur....

Det blir Pirelli MT 21!

Har hittat en återförsäljare med bra pris. Så nu kan jag ut i skånes skogar å spruta lite lera!

Någon som vet enduro spår eller långa grus vägar i skåne?

tack för hjälpen med däckval :)

Emmi skrev:
Crossdäck är inte lagligt på gata.

Jo det är de visst så länge fordonet inte är helfordonsgodkännt då kan där stå "not for highway use" så mycket det vill.... Bilar har en massa regler för sådant men den enda regeln som gäller för motorcyklar är min mönsterdjup....

Emmi skrev:
Crossdäck är inte lagligt på gata.

Kalla dessa vad du vill men det är vanliga crossdäck..
stenogrus.com skrev:
BFGoodrich Crossengo 100/100-18" 510:-

Crossengo är framtaget för bästa livslängd oberoende av underlag.
Däcket är godkännt för gata (DOT-märkt).
Ej rotationsbundet = vändbart.
Däcket är ganska mjukt i blandningen, ett klart prisvärt och trevligt däck!

crossengo_b.gif

I sverige behöver däcken inte ens vara dot märkta DOT= Departement Of Transport dvs en amerikansk märkning, där är det en helt annan femma de är fruktansvärt pipiga när det gäller sådant..... Inom EU har vi inte samma system här är allting godkännt sålänge det har mönster

Borsiin JR skrev:
I sverige behöver däcken inte ens vara dot märkta DOT= Departement Of Transport dvs en amerikansk märkning, där är det en helt annan femma de är fruktansvärt pipiga när det gäller sådant..... Inom EU har vi inte samma system här är allting godkännt sålänge det har mönster

Det kan stämma..
Jag menar är det någonsin NÅGON som har läst i till exempel övningskörningsboken att däcken ska vara av en speciell typ? Jag menar det står alltid hur djupt mönstret ska vara på vinter/sommardäck, men det står inget annat!

Vad skönt att vi har löst den här frågan då asså? :banana

Lainol skrev:
Jag vill ha däck som som har bra fäste i våtmark, men som inte slits allt för mycket på asfalt. Men man kanske inte kan få allt...

Det är nog TKC80 du letar efter din efterfrågan är som en beskrivning på dessa däck, MT21orna tar slut ganska fort på asfalt, iaf enl en polare som testat dessa..

TKC80
cont_tkc80.jpg

Handla på www.grusbutiken.se helt klart bra priser där!

Lycka till!

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back