Däck fråga

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Mitt bakdäck är totalt slut och beställning på ett nytt ska göras idag!

Hojen vi pratar om är en SV650S K3a och det är originaldäck både fram och bak som finns på och som nu ska bytas (bara bakdäck) och det är ett DUNLOP SPORTMAX RADIAL D220 ST // 160/60 ZR 17 M7C (69W)

Är inte så kunnig vad de sista beteckningarna står för och vill gära veta vad allt betyder.

Jag har kollat på ett likadant bakdäck som ovan:

Dunlop Sportmax D 220 ST 160/60 ZR17 TL 69W , M/C, Hinterrad // 1578:-

och 2 andra som är intressanta är:

Metzeler SPORTEC M-1 160/60 ZR17 TL 69W , M/C // 1300:-

Michelin PILOT POWER Rear 160/60 ZR17 TL 69W M/C // 1445:-

Dessa ska funka med min hoj ut av vad jag förstår right?

Erfarenheter från er andra tas gärna emot.

Rätt många som tycker M PP är det bästa däcket och vill bara ha bekräftelse att det ska fungera med mitt Dunlop Sportmax framdäck :)

//Cel

Alla tre fungerar men normalt vill man ha bättre eller samma grepp fram som bak. Du kommer med Metzeler eller Michelin alternativen att få rejält bättre grepp bak än fram.

Ditt Dunlop matchas av Metzeler Roadtec och Michelin Pilot Road. De ger mer mil än de du listat som i stället har bättre grepp.

Neutral skrev:
2241037 Alla tre fungerar men normalt vill man ha bättre eller samma grepp fram som bak. Du kommer med Metzeler eller Michelin alternativen att få rejält bättre grepp bak än fram.

Ditt Dunlop matchas av Metzeler Roadtec och Michelin Pilot Road. De ger mer mil än de du listat som i stället har bättre grepp.
Jag kommer enbart köra på vägarna och möjligtvis på bana nån gång. Men det borde väl inte bli nga problem med bättre fäste där bak?

Med Metzeler Roadtec och Michelin Pilot Road kommer jag alltså få mer mil än med Pilot Power och Sportec. Dessa borde då passa bättre med mitt framdäck enligt dig.

Någon som kan skriva vad alla beteckningar betyder?

Tack för visat intresse!

edit: detta borde funka fint då? Michelin Pilot Road Rear 160/60 ZR17 TL 69W

//Cel

Last edited:
Bara ett litet inlägg:
Jag sitter hellre på en hoj där bakdäcket släpper i en kurva etc än på en där framdäcket släpper... :pannkyss

CeltaniC skrev:
Med Metzeler Roadtec och Michelin Pilot Road kommer jag alltså få mer mil än med Pilot Power och Sportec. Dessa borde då passa bättre med mitt framdäck enligt dig.

Någon som kan skriva vad alla beteckningar betyder?

edit: detta borde funka fint då? Michelin Pilot Road Rear 160/60 ZR17 TL 69W
Dels är det frågan om grepp men också om slitage, eftersom du sliter mer bakdäck än framdäck så är det ju inte så bra att sätta dit ett mjukare bakdäck så du får byta 2-3 bakdäck per framdäck i stället för 1-2.

Pilot Road passar bättre till framdäcket tycker jag, kommer att hålla bra.

160 är bredden, 60 är höjden i procent av bredden (160x0,6), Z är en lite missplacerad hastighetsbeteckning, R är radialdäck, 17 är fälgdiametern, TL är tubeless (slanglöst), 69 är load index (ska inte vara lägre än originaldäcken), W är den riktiga hastighetsbeteckningen.

Neutral skrev:
2241109 Dels är det frågan om grepp men också om slitage, eftersom du sliter mer bakdäck än framdäck så är det ju inte så bra att sätta dit ett mjukare bakdäck så du får byta 2-3 bakdäck per framdäck i stället för 1-2.

Pilot Road passar bättre till framdäcket tycker jag, kommer att hålla bra.

160 är bredden, 60 är höjden i procent av bredden (160x0,6), Z är en lite missplacerad hastighetsbeteckning, R är radialdäck, 17 är fälgdiametern, TL är tubeless (slanglöst), 69 är load index (ska inte vara lägre än originaldäcken), W är den riktiga hastighetsbeteckningen.
Tack för svaren på vad allt står för Neutral efter att dina kunskaper visade vägen så är nu ett Pilot Road beställt! på www.mcdackonline.com :tummenupp

Tack så mycket för intresset!
nu är det bara att vänta på "Gummit" :huvet

//Cel

CeltaniC skrev:
2241158 Tack för svaren på vad allt står för Neutral efter att dina kunskaper visade vägen så är nu ett Pilot Road beställt! på www.mcdackonline.com :tummenupp

Tack så mycket för intresset!
nu är det bara att vänta på "Gummit" :huvet

//Cel

Nu har ju du redan beställt men tänkte ändå tipsa om att det är hyfsade priser på www.reifenversand.com.

Däcket du beställde går där på runt 1190:-. Visserligen tillkommer frakt men på de däcken (3 fram- och 3 bakdäck) jag fick hem i veckan tillkom drygt 320 spänn i frakt.

RawLion skrev:
2241375 Nu har ju du redan beställt men tänkte ändå tipsa om att det är hyfsade priser på www.reifenversand.com.

Däcket du beställde går där på runt 1190:-. Visserligen tillkommer frakt men på de däcken (3 fram- och 3 bakdäck) jag fick hem i veckan tillkom drygt 320 spänn i frakt.
Bra att veta i framtiden, Tack! :tummenupp

Köp inte ett mjukare bakdäck än framdäck.
Alltid trevligare och ha bättre fäste där fram.

Freddola skrev:
2243355 Köp inte ett mjukare bakdäck än framdäck.
Alltid trevligare och ha bättre fäste där fram.

hmm..har bridgstone bt45 bak och fram nu (fram 110, bak 130)..dock e bakdäcket slittet så tänkte jag folk som köper beg. race däck borde få massa fram över (va jag hört) så tänkte prova o köra med deras fram både bak o fram på min..dock e inte fram slittet ännu vilket bak e så e sugen på att testa de nu..hur kommer de funka tror ni? väldigt dumt om jag inte bytar fram osså? eller bara allmänt dumt :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti