Däck fråga?

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Finns det någon som kört motard på bana med Michelin Pilot Power som kan berätta hur bra/dåligt det funkar? Är det möjligt att haka på slicks åkare?
Mvh Billson.
 
Kom igen nu, jag ska kränga på däck på en 525:a nu i veckan så hjälp mig nu :Bugar
Tack på förhand/ Billson.
 
Om du menar det nya med längsgående mönster så är det det bästa allrounddäcket du kan köpa, riktigt snabbt på bana och funkar ändå bra i blött och på vägen.
 
RookieSM skrev:
Om du menar det nya med längsgående mönster så är det det bästa allrounddäcket du kan köpa, riktigt snabbt på bana och funkar ändå bra i blött och på vägen.
Ja det är det däcket jag menar, det funkar alltså att haka på andra med på bana. Då blir det såna.
 
Jag har inte jämfört med samma hoj men jag tycker inte det är bra nog. På gruset är det inte alls bra.

Förutsatt att jag tänker på rätt däck nu... Å andra sidan e slicks ganska risigt på gruset om man inte har tillgång te däckskärare också...

*Edit, fast å andra sidan (2) så började inte jag känna skillnad på gummin förns jag åkt nästan ett år på bana så...
 
Olof Eriksson skrev:
Jag har inte jämfört med samma hoj men jag tycker inte det är bra nog. På gruset är det inte alls bra.
Förutsatt att jag tänker på rätt däck nu... Å andra sidan e slicks ganska risigt på gruset om man inte har tillgång te däckskärare också...
*Edit, fast å andra sidan (2) så började inte jag känna skillnad på gummin förns jag åkt nästan ett år på bana så...
Däcket du tänker på, ser det ut så här (se nedan)? Det är samma däck som sitter på Husaberg original...

Har kört några gånger med det på go-kart bana och tycker att det är ganska bra fäste förutom att när det släpper så gör det rejält utan förvarning. Skulle tro att slicks/regndäck är att föredra med bättre grepp och med mer kontrollerade släpp (hörsägen), något jag enbart ska använda på bana framöver... På grus är det dåligt fäste, fast jag vet inte hur det är med andra däck än crossdäck så där överlåter jag till andra med utlåtande.

Att tillägga så har jag inte kört bana så mycket så jag kan betraktas som "lekman" i ämnet utan större insikt. :)
 

Bifogat

  • PILOTPOWERF.jpg
    PILOTPOWERF.jpg
    7.5 KB · Visningar: 197
Jockwell skrev:
Däcket du tänker på, ser det ut så här (se nedan)? Det är samma däck som sitter på Husaberg original...

Har kört några gånger med det på go-kart bana och tycker att det är ganska bra fäste förutom att när det släpper så gör det rejält utan förvarning. Skulle tro att slicks/regndäck är att föredra med bättre grepp och med mer kontrollerade släpp (hörsägen), något jag enbart ska använda på bana framöver... På grus är det dåligt fäste, fast jag vet inte hur det är med andra däck än crossdäck så där överlåter jag till andra med utlåtande.

Att tillägga så har jag inte kört bana så mycket så jag kan betraktas som "lekman" i ämnet utan större insikt. :)
Jo de e nog sant, det är nog dom jag menar!

Jag tycker dom släppte på ett bra sätt, men aldeles för tidigt. Åkte Stefans hoj med slicks sen å det var braaa mycke bättre fäste i dom. Bra. Men de flesta som börjar åka bana vågar inte gasa ut ur böjjarna så det kanske inte spelar såå stor roll till en början.
 
Jockwell skrev:
Däcket du tänker på, ser det ut så här (se nedan)? Det är samma däck som sitter på Husaberg original...

Har kört några gånger med det på go-kart bana och tycker att det är ganska bra fäste förutom att när det släpper så gör det rejält utan förvarning. Skulle tro att slicks/regndäck är att föredra med bättre grepp och med mer kontrollerade släpp (hörsägen), något jag enbart ska använda på bana framöver... På grus är det dåligt fäste, fast jag vet inte hur det är med andra däck än crossdäck så där överlåter jag till andra med utlåtande.

Att tillägga så har jag inte kört bana så mycket så jag kan betraktas som "lekman" i ämnet utan större insikt. :)
Det är de däcken som finns på bilden, jag har provat regndäck innan och uppfattade också släppen som "mjuka och kontrollerade" jämört med vanliga vägdäck i allmänhet. Det återstår att se hur Pilot Sport uppför sig.
 
Olof Eriksson skrev:
Jo de e nog sant, det är nog dom jag menar!

Jag tycker dom släppte på ett bra sätt, men aldeles för tidigt. Åkte Stefans hoj med slicks sen å det var braaa mycke bättre fäste i dom. Bra. Men de flesta som börjar åka bana vågar inte gasa ut ur böjjarna så det kanske inte spelar såå stor roll till en början.
En faktor som kan spela stor roll är att det var 7-8 grader varmt den dagen du provade och Stefan använde däcksvärmare. :)
Självklart är riktiga rejsdäck bättre(inte i blött) men Pilot Power är absolut inte dåliga, Jocke vann förresten Bevikscupen på såna däck. Jag trodde Billson skulle ha däcken till att åka asfalt med?
 
Last edited:
RookieSM skrev:
En faktor som kan spela stor roll är att det var 7-8 grader varmt den dagen du provade och Stefan använde däcksvärmare. :)
Självklart är riktiga rejsdäck bättre(inte i blött) men Pilot Power är absolut inte dåliga, Jocke vann förresten Bevikscupen på såna däck. Jag trodde Billson skulle ha däcken till att åka asfalt med?
När jag hoppade på Stefans cykel så hade den ju stått ett tag ;)

Jag tror inte alls de är dåliga jämfört med andra ickerace-däck men jämfört med racedäck äre en bit emellan. (bytte förresten mellan diablo och pirelli-slicks på husan i början av sommaren och det var stor skillnad där också) Men än en gång åker man bara asfalt och inte vågar gasa ut ur kurvorna ordentligt så märker man kanske inte så stor skillnad alls, om någon. Som Keith Code skriver så kan det vara bättre när man inte åker nog fort att åka på hårdare däck för att annars kommer man inte in i "användningsområdet"
 
RookieSM skrev:
En faktor som kan spela stor roll är att det var 7-8 grader varmt den dagen du provade och Stefan använde däcksvärmare. :)
Självklart är riktiga rejsdäck bättre(inte i blött) men Pilot Power är absolut inte dåliga, Jocke vann förresten Bevikscupen på såna däck. Jag trodde Billson skulle ha däcken till att åka asfalt med?
Jag ska åka asfalt med dem, har ni fler tankar och idéer så upp med dem :tummenupp . Det är alltid bra/kul och höra vad andra har för erfarenhet :fakta .
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top