Däck fråga? Metzler MEZ 4 J

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Är det någon som provat Metzler MEZ 4 J däcket?.
Jag fundera på att smälla på ett sådant där bak på rettan.
Enligt handlaren ska det vara lite mer sport touring däck men det ska ändå vara bra grepp osv men billigare med nån hundringar o längre livslängd.
Greppet vill jag behålla då det känns tryggt med ett däck som man vet tål lite hantering men vill oxå ha lite mer livslängd.
Så somsagt nån som provat detta på sporthoj eller har nån andra bra tips på däck som ligger bra i pris o har ovan skrivna
krav.
Är inte så insatt i däck djungeln
Mvh R1 racer

Jag har haft ett Mez4 på nu. Tycker att det är ett däck som känns stabilt och det är ganska bra grepp, jag har dock inte kört på bana med det. Livslängden då? Efter ca 600 mil är mönsterdjupet borta. Jag har inte gjort en enda burnout med det.

Har också däcket på R6:an och är nöjd, verkar faktiskt vara bra grepp, funkar bra i höga farter också.

*

Då låter det som ett rätt ok däck ändå,just nu har jag Dunlop 207RR o varit nöjd med dem,dock glömt o kolla mil antalet på dem men bakdäcket är på sista versen.
Japp man ska ju kunna våga läga lite i kurvor o rondeller så därför undrar jag hur MEZ 4 däcket är för dessa ändamål.
Men vet inte riktigt skillnaden mellan MEZ 4 och MEZ 4 J
handlaren rekomendera MEZ 4 J.
Mvh R1 racer

R1 racer skrev:
Är det någon som provat Metzler MEZ 4 J däcket?.
Jag fundera på att smälla på ett sådant där bak på rettan.
Enligt handlaren ska det vara lite mer sport touring däck men det ska ändå vara bra grepp osv men billigare med nån hundringar o längre livslängd.
Greppet vill jag behålla då det känns tryggt med ett däck som man vet tål lite hantering men vill oxå ha lite mer livslängd.
Så somsagt nån som provat detta på sporthoj eller har nån andra bra tips på däck som ligger bra i pris o har ovan skrivna
krav.
Är inte så insatt i däck djungeln
Mvh R1 racer

Har inte kört på "J" varianten (vad nu den är?) men de vanliga kan jag inte rekommendera. Känns ungefär som Macadam, dvs plötsliga oförutsedda släpp vid blöt eller kall väg (<20°C), lätt att låsa fram vid alla temperaturer, stabilt vid högfartskörning. Skillnaden mot Macadam som inte var synbart slitna vid 700 mil när jag bytte, är att Mez4 tappade greppet helt i bak efter 400 mil = bredställ i utgången av kurvorna även när helt uppvärmt, byttes vid 500 mil.

Kör nu på Dunlop 208 (vanliga, inte GP) och kan bara göra :tummenupp Har nu rullat 300 mil landsväg och 80 mil på bana utan minsta tendens till släpp, bromsar perfekt, nästan lika stabilt i +200, börjar bli blankt på kanterna men bör ha 200-300 landsvägsmil kvar. Ett kanon däck! men det är säkert M1, Diablo, BT010, Pilot m.fl också.

Den enda som kan säga vilket däck som passar din hoj och körstil är du själv när du testat. Det du bör tänka på är att du inte kan få både supergrepp OCH lång livslängd, (av vissa däck får man varken eller).

Blir då inget sånt!

Tackar! Micke.
Det blir då nog inget sånt,lägger gärna till nån hundring då
för o få ett mjukare däck o känna mej säkrare på att få grepp.
Det blir ju en o annan aktiv kurv runda o då är det inget vidare o köra med nåt som risken är större för att det släpper.
O fixar man nytt nu så håller det denna säsongen o säkert en bit in på nästa oxå får man hoppas.
Mvh Peter R1 racer

Re: Re: Däck fråga? Metzler MEZ 4 J

FZ1 skrev:
Har inte kört på "J" varianten (vad nu den är?) men de vanliga kan jag inte rekommendera. Känns ungefär som Macadam, dvs plötsliga oförutsedda släpp vid blöt eller kall väg (<20°C), lätt att låsa fram vid alla temperaturer, stabilt vid högfartskörning.

Jämför du med regndäck då om du tycker att de har dåligt grepp vid blöt vägbana? :confused:

Det går väl inte att jämföra Mez4 och Macadam???

ME Z4 A är modellanpassat för VFR 800, ME Z4 Y för FZS 1000 och ME Z4 J för FJR 1300…

Märkligt att däckshandlare inte vet det... :öl

Har för mig det var Mez4 jag hade förut. T.o.m Macadam som jag hade på min cbr600 greppade bättre. Mez4:orna greppade ungefär lika bra som ett par däck av bakelit. Tacka vet jag rennsport... då slipper man oroa sig för att det ska släppa i tid o otid.

Re: Re: Re: Däck fråga? Metzler MEZ 4 J

Thundercat skrev:
Jämför du med regndäck då om du tycker att de har dåligt grepp vid blöt vägbana? :confused:

Det går väl inte att jämföra Mez4 och Macadam???

På fråga a) svarar jag: Jämfört med Dunlop 208 är det milsvidd skillnad.

På fråga b) svarar jag: Jo de känns väldigt lika, förutom livslängden.

Nu är ju det här min uppfattning från min hoj och min körstil, någon annan kan mycket väl ha helt motsatta åsikter, förhoppningsvis delar de med sig av sin erfarenhet.

Jag hade Macadam innan jag bytte till Mez4 och det är en betydlig skillnad mellan de två däcken. Macadamdäcken känns fruktansvärt hala när man kör över vita linjer när det är torrt. Med Mez4 tyckar jag att man kan korsa linjerna hursomhelst utan att det känns halkigt, men det är ju mina erfarenheter. Skulle aldrig lägga ner hojen över vita streck med Macadam.... :skrämd

Körde med MEZ4 på en gsxr 1100 sommaren 99 och bytte däcket innan det var slut pga dåligt fäste, det släppte lite hur som hels utan förvarning, fast slitstyrkan gick det inte att klaga på.

Fast det kan säkert vara enorm skillnad mot dagens däck med samma modellbetäckning.

norrlansguld skrev:
Körde med MEZ4 på en gsxr 1100 sommaren 99 och bytte däcket innan det var slut pga dåligt fäste, det släppte lite hur som hels utan förvarning, fast slitstyrkan gick det inte att klaga på.

Fast det kan säkert vara enorm skillnad mot dagens däck med samma modellbetäckning.

Hur länge höll ditt? Om du kommer ihåg....

Körde säkrt över 600mil och det fanns mycket mönster kvar, men greppet var aldrig bra, den spann vid gaspådrag och släppte på ett otäckt sätt lite här ock var.

Jag skulle inte köpa det igen till en effektstark hoj.

Jag har MEZ4B/J på min FJR, min erfarenhet är att de fungerar bra.
har kört lite över 700 mil med min nu, så jag vet inte hur lång livslängden är, men det är en bra bit kvar. Då har jag dessutom hunnit köra lite bana med den också.
Trots stor tung cykel så hade jag inga problem med fästet i kurvorna, även när det gick tämligen fort.
(Slår vad om att det inte är så många FJRer som är helt utan kycklingränder :) )

Dock är våtgreppet inte det allra bästa, men det är acceptabelt. Jag skulle säkert kunna tänka mig att lägga på ett par likadana igen när det är dags att byta.
Svårt att säga hur de fungerar på en lättare hoj , men på min funkar de bra.

MEZ4 nja håller ricktigt länge men oxså dåligt fäste
skickat iväg mitt för 10 min sen dags för byte efter över 1000 ganska hala mil byter nu till pilot sport hoppas det är bättre men det håller väll kanske 500 mil eller nått.

tpe-swe skrev:
MEZ4 nja håller ricktigt länge men oxså dåligt fäste
skickat iväg mitt för 10 min sen dags för byte efter över 1000 ganska hala mil byter nu till pilot sport hoppas det är bättre men det håller väll kanske 500 mil eller nått.

Hur fan fick du dem att hålla 1000 mil?!?!? :confused:

Tom skrev:
Jag har MEZ4B/J på min FJR, min erfarenhet är att de fungerar bra.
har kört lite över 700 mil med min nu, så jag vet inte hur lång livslängden är, men det är en bra bit kvar. Då har jag dessutom hunnit köra lite bana med den också.
Trots stor tung cykel så hade jag inga problem med fästet i kurvorna, även när det gick tämligen fort.
(Slår vad om att det inte är så många FJRer som är helt utan kycklingränder :) )

Dock är våtgreppet inte det allra bästa, men det är acceptabelt. Jag skulle säkert kunna tänka mig att lägga på ett par likadana igen när det är dags att byta.
Svårt att säga hur de fungerar på en lättare hoj , men på min funkar de bra.

Jag tycker att de fungerar bra. Min hoj är väl lite lättare än din...

Thundercat skrev:
Jag tycker att de fungerar bra. Min hoj är väl lite lättare än din...

Det får man verkligen hoppas, annars skulle jag bli förvånad :)
Anledningen till att jag sa så är ju att jag inte kört någon lättare hoj med just de däcken på, men jag tror inte det spelar så stor roll.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT