Däck fråga (Bridgestone)

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Har ett par pirelli supercorsa däck nu, men av någon konstig anledning så har bakdäcket "tagit slut" :rolleyes: så jag ska mao köpa nytt. Har fått ett bra pris på Bridgestone battle axx (tror dom heter så) både fram och bakhjul men jag har aldrig hört om dom så därför ställer jag frågan här, e det nåt att ha eller e det keff :confused: Kan dom göra bra mc däck ? Någon som testat ?

Testat sådant bakdäck. Bakelit!
Höll i bra på kurvigt i moderat tempo, men när man pressar släppte det vid olika belastning gång till gång.
Spann loss väldigt lätt rakt fram så kände inte något förtroende för däcket, men ett bra alternativ för touring.

Det heter Battlax, och det är en teknik de använder till vissa däckmodeller.

Vad är det för beteckning på däcken? BT020 är ett touringbetonat däck, BT014 är ett lite sportigare för gata och BT012SS var med i senaste Bike för de mer sportintreserade. Alla med tillnamnet "Battlax"....

Mer info: Länk

Last edited:
har ett sånt bakdäck nu..
På torr asfalt funkar det ASBRA, men minsta lilla fukt så släpper det utan bara satan.

Men vilket battlax är det? Om det är ett gammalt BT 010 så kan det ju vara som att köra med en stor hockeypuck till fälg...

Kan tipsa om billiga bridgestone däck här.

Last edited:
BIKE testade sportiga landsvägsdäck förra året också, då var bl.a. M pilot power, Avon Azaro med.
Battlax 014 fick kritik för att framdäcket var lite väl dämpat vilket skulle göra det okänsligt, medan bakdäcket fick beröm för ett mycket bra grepp. Framdäcket´gjorde att 014 hamnade ganska långt ned i listan men det skiljde inte så många poäng.

Har själv kört c:a 1000 mil med 014 framdäck, både i kombination med 020 och 014. Det har funkat mycket bra för mig på en CBR 600.
Kör nu med Pilot Sport fram och Pilot Power bak och jag tycker att Battlaxet greppade bättre bak än Power. Kan ju bero på att jag i samband med däckbytet även bytte hoj till en Fireblade :rolleyes:

Men kort sagt: Har du fått ett schysst pris på Battlax 014 så kan du gott köpa det. Tror det sitter orginalmonterat på bl.a. GSX1000R...

Med tanke på din hoj och hur du förhoppningsvis kör skulle jag rekommendera i fallande ordning, Pirelli Supercorsa, Pirelli Diablo Corsa, Pilot Power, kör du bana ibland och "hårt" på gata så är det enligt min uppfattning dessa som gäller. Körde dock så det räckte med en R6 häromdagen och jag tror det var Bridgestone på den, dock väl värmda och dom blev inte kallare då det blev "Emergecy mode" en stund... :rolleyes:

Fredrik :tomten

BT012 satt orginal monterat på min CBR, har inga klagomål. Dock vart det Pilor Power när jag bytte.

/N

Kör med 014 bak och 012ss fram. Tycker det funkar kanon. I vått kan man känna att baken kommer driftande före framdäcket men det är inga tvärsläpp så länge man inte provocerar för hårt. Hade Metzler sportec M1 förut och det var ok men var ju slut efter 300 mil..... Får se hur länge dom här håller men det verkar vara bättre livslängd.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park