Däck för supermoto, most bang for the buck?

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Tja!

Sitter och surfar runt lite efter lämpliga däck att sko husabergaren med. Behöver lite tips om vad man ska satsa på. Michelins supermotodäck verkar populära och bra. Men dyra... Ska köra så mkt som möjligt i rookie är det tänkt. Kanske bättre med beggade däck, eller är det bara trist? Blir en del däckbyten då.
Hur får ni andra tag i däck till en bra peng? Köper momsfritt på firma? Sponsring? Beställer årets förbrukning från tyskland/spanien eller liknande? :gnissla

Mm köpte sådana till min förra hoj. Men hann bara testa dom nåt varv på bana, dvs de blev inte ens varma. Sedan stals hojen. GRR :mad: Men de är säkert helt ok.

beg. 250 racer däck.. finns att köpa set från 700:- .
Sen kan du skära mönster med däckmaskin om du vill ha det så det "ser" lagligt ut.

beg. 250 racer däck.. finns att köpa set från 700:- .
Sen kan du skära mönster med däckmaskin om du vill ha det så det "ser" lagligt ut.

Ja man skulle känna någon som kör 250. Verkar som det är lite halvsvårt att få tag i beggade däck som är hyffsade. Så det är nån vits med att orka kränga på dom. Ang lagen så spelar det mindre roll. Ska antagligen köra mest bana. Men mönster kan ju behövas ändå.

Tja!

Sitter och surfar runt lite efter lämpliga däck att sko husabergaren med. Behöver lite tips om vad man ska satsa på. Michelins supermotodäck verkar populära och bra. Men dyra... Ska köra så mkt som möjligt i rookie är det tänkt. Kanske bättre med beggade däck, eller är det bara trist? Blir en del däckbyten då.
Hur får ni andra tag i däck till en bra peng? Köper momsfritt på firma? Sponsring? Beställer årets förbrukning från tyskland/spanien eller liknande? :gnissla

Vi som tävlar brukar alltid ha lite motarddäck till salu. Skulle du köpa av mig så skulle jag kunna slänga på dom gratis åt dig. Är superlätt när man väl lärt sig. Men det är bara att höra sig för när du är i Örebro och tränar.

Ok stoffy, låter bra. Ska bygga/köpa en sådan ställning att lägga hjulet på med hävarm till att få loss däcket från fälgkanten. Använde igår ett av benen till sängen för att få loss skiten :tummenupp
Blir nog en ny uppsättning michelin alt metzeler från tüskland till att börja med, sen när säsongen är igång blir det ju mer beggat till salu.

Jag har gratis (sponsrat) däck från Bridgestone i år men förra året körde jag på delvis begagnat och sen nytt de gånger jag inte kunde få tag i begade.

Bridgestone tycker jag verkar hålla ganska bra också, speciellt ifall man kör medium-däcken. Jag är ganska hård på gasen + att jag slajdar kanske onödigt mycket men 2 beg bakdäck och 1 beg framdäck körde jag upp (+ att jag nötte på ett till fram och ett till bak) förra året i Spanien (10 dagar).

Jag har inte provat Bridgestone's motarddäck än men jag kommer köra på sånna i sommar :) Dom lär väl vara svårt att få tag på begade dock...

Tja!

Kan rekomendera Michelin supermoto, har varit mycket nöjd med dem. Dessa skall du kunna beställa en uppsättning för 3000-3200 SEK

Annars är Metzeler Drift ett alternativ, rent slicks.

Men som sakt kolla annonserna här på sporthoj. Man kan finna lätt begagnade till helt nya däck, för en billig slant. Sålde själv för några månder sedan 11 stycken däck, beg & nya. De såldes slut på tre dagar...

Hur blir det skall du lacka om min gamla bakfälg? Eller behåller du den fluorecerande :)

Hehe din bakfälg har jag precis i skrivande stund ekrat fast i navet... Får fortsätta vara mega-gul. Ser nog lite knasigt ut, men vafan jag ser ändå inte mitt bakhjul när jag kör. :D

Hehe din bakfälg har jag precis i skrivande stund ekrat fast i navet... Får fortsätta vara mega-gul. Ser nog lite knasigt ut, men vafan jag ser ändå inte mitt bakhjul när jag kör. :D

sweet, flourecerandefälgar rocks :yoparty

Bifogat

• garage.php.jpg
    garage.php.jpg
    56.5 KB · Visningar: 66
Goldspeed gatlegala slick e ju inte så farligt dyrt... vet dock inte hur de är på bana...

http://www.enginehardware.se/Webshop/index.htm

Hej.
Claes Johansson körde på dessa i SM 2006, open klassen, han är nöjd- han köper däcken för skattade pengar.
Niklas Carle- Bike, anv oxå skurna slicks, gat legala, och är nöjd.

Gå samman och köp flera uppsättningar så påverkar detta priset.

Hlsn
Thomas

Finns de nånstans på nätet så man kan kolla pris osv, eller är de helt färska? Bridgestone menar jag alltså!

Hej.
Claes Johansson körde på dessa i SM 2006, open klassen, han är nöjd- han köper däcken för skattade pengar.
Niklas Carle- Bike, anv oxå skurna slicks, gat legala, och är nöjd.

Gå samman och köp flera uppsättningar så påverkar detta priset.

Hlsn
Thomas

Goldspeed är lätta ! Precis som lätta Bridgestone mot tunga Dunlop i 125 racer.

Det är stor skillnad.

Finns de nånstans på nätet så man kan kolla pris osv, eller är de helt färska? Bridgestone menar jag alltså!

Du jag tycker att om det är något som BS gör dåligt så är det att skryta med utbud och priser! Knepigt värre att hitta på hemsidan. Jag fick någon prislista under förra säsongen av Stefan på BS men dels har jag slarvat bort den och sen tror jag att det var med våra rabatter så det skulle ändå inte sagt så mycket.

Jag vet att det var småknepigt att få tag på däcken i början på förra säsongen men jag tror det ska vara bra i år, de var ju såpass nya förra året :)

Nu vet jag inte om jag och Olof Eriksson pratar om samma däck iom att han tävlar. Men jag ska beställa deras BT090 som är mjukare än Pilot Power och har bättre fäste som jag har förstått det. Jag har inte testat däcket än men har höga förväntningar på det.

Du hittar dom på RoLLERs Däck såklart :tuttar

http://www.rollersdack.se/list.asp?searchfor=bt090

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!