Däck för 90% gata och 10% offroad

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Då jag kompletterat sporthojen med en DRZ400 SM med slitna sulor så är det nu dags att införskaffa nya. Kommer mestadels köra gata men vill definitivt kunna ta en skogstur om jag känner för det utan att behöva byta till en uppsättning offroadfälgar. Har ni några däck att rekommendera? Jag har försökt googla lite på det samt söka här på sporthoj men alla poster drunknar ju i de stora trådarna!

Jag har ofta sett motarder som kör med crossdäck på asfalt och det ser ju faktiskt inte ut att vara några problem men finns det offroaddäck med lite mjukare gummi som lämpar sig mer för hårt underlag som t.ex. asfalt? Jag känner på mig att de sportigare däcken som t.ex. Michelins Pilot-serie inte passar speciellt bra till skog och mark eller funkar det "tillräckligt bra"? Har aldrig någonsin kört utanför mänskligt planerade vägar innan så jag har heller ingen uppfattning om vad som är bra och dåligt :)

Under sommarn hade jag Michelin Pilot road 2 2ct på tarden.
Blev en hel del bus i skogen och på grusvägar, det är absolut inte optimalt men det funkar hyffsat. Man får vara beredd på släpp dock :)

Bifogat

• hopp.jpg
    hopp.jpg
    140.1 KB · Visningar: 192
Pirelli MT90 fram och bak har jag haft på HD:n och åkt både bana och grusväg, funkade himla bra.

Bifogat

• sladdbild.JPG
    sladdbild.JPG
    95 KB · Visningar: 3,056
Last edited:

hehe har nog aldrig sett en HD som smiskar grus innan men det ser ju tufft ut!

Ok så ni menar alltså att det funkar ok med "vanliga" mönstrade däck d.v.s. inga traktordäck. Man kanske skulle prova det då och om det verkligen inte känns bra så får man väl bita i det sura äpplet och köpa sig ett par offroadfälgar med riktiga grova däck på.

Hittade ett par stycken på hojdäck.se nu.

Maxxis Traxer verkar vettigt, "Ett däck för körning på och utanför vägen (80% gata, 20% offroad)."

Även Michelin har ett "Sirac" som ser bra ut.

Maxxis Presa Detour, rätt grovt men ser ok ut (om man nu kan se det :) )

hehe har nog aldrig sett en HD som smiskar grus innan men det ser ju tufft ut!

Ok så ni menar alltså att det funkar ok med "vanliga" mönstrade däck d.v.s. inga traktordäck. Man kanske skulle prova det då och om det verkligen inte känns bra så får man väl bita i det sura äpplet och köpa sig ett par offroadfälgar med riktiga grova däck på.

Det funkar att köra med och ha kul. Dock kommer du ju inte att kunna försöka dig på att tävla med nån med riktiga sulor men som sagt det funkar och är skitkul!!!!
Man bör dock undvika att köra när det e blöt i skog och mark för då har det en tendens att köra fast och när det är torrt e det tvärt om:)

DSC00159.jpg

DSC00204.jpg

Sorry Mark men de illustrerade det hela så fint :)

MEn kul e det!!! :tummenupp

Kan rek. vad du inte ska ha! :tummenupp

Pirelli diablo strada heter det om jag inte minns fel, helt totalt sopslut efter inte ens 100 mil. Jag körde på slicks i början av sommaren som höll längre. :näsblod

Kör 50/50 asfalt/grus, iofs idiotkörning överallt. Men helvete så fort ska de väl inte gå åt..

Pirelli MT90 fram och bak har jag haft på HD:n och åkt både bana och grusväg, funkade himla bra.

jag håller med. De är orginalmonterade på KTM 950 adventure. På grusväg är de inte optimala men fullt tillräckliga, så läng man inte ska köra i lera.
att de funkar på landsväg syns rätt bra här.
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/nKYryaPurWU&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/nKYryaPurWU&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Kan rek. vad du inte ska ha! :tummenupp

Pirelli diablo strada heter det om jag inte minns fel, helt totalt sopslut efter inte ens 100 mil. Jag körde på slicks i början av sommaren som höll längre. :näsblod

Kör 50/50 asfalt/grus, iofs idiotkörning överallt. Men helvete så fort ska de väl inte gå åt..

Då måste det ha varit något konstigt med just de däcken.
Jag hade Diablo Strada på min Hornet 600 och fick ut 1600mil på backdäcket om jag inte missminner mig...
Det var ju dock bara gata, men ändå...

Av terrängaspirerande däck för gata har jag bara provat de orginalmonterade däcken som satt på 660, MT60 tror jag de hette. Hyffsat grepp på asfalt men de gjorde att hojen kändes tung, mycket gyrokraft. Största intrycket från min sida var att de fullkomligt rann av fälgen och de gapade över ett för stort område så de inte var bra på något. Jag antar att det blir så för samtliga däck i den kategorin.

Då måste det ha varit något konstigt med just de däcken.
Jag hade Diablo Strada på min Hornet 600 och fick ut 1600mil på backdäcket om jag inte missminner mig...
Det var ju dock bara gata, men ändå...

Hade diablo nu i somras, tyckte att hojen nästan åt upp däcket i ett nafs.
Och jag kör ganska mesigt sägs det:D

Hade diablo nu i somras, tyckte att hojen nästan åt upp däcket i ett nafs.
Och jag kör ganska mesigt sägs det:D

Mysko....
Kanske var jag som hade tur då :)
Kan inte påstå att jag körde speciellt mesigt med Hornet, men jag kanske blandar ihop diablo strada med något annat diablo däck :va

Jag har provat lite gatdäck men mest tyckt allt är skit. Skurna slicks funkar bäst!

Byter ni båda däcken samtidig även om det är en hel del kvar i fram?
Känns ju märkligt att byta till ett grövre mönster bak medan man har kvar ett mindre mönstrat framdäck. Eller är det onödig noja?

Byter ni båda däcken samtidig även om det är en hel del kvar i fram?
Känns ju märkligt att byta till ett grövre mönster bak medan man har kvar ett mindre mönstrat framdäck. Eller är det onödig noja?

Kan jag ju säga att isf kan jag lägga ner hojåkandet, går åt många bakdäck på ett framdäck. :D Nej du behöver inte byta förrns framdäcket också börjar bli dåligt. Men framdäck bytar man allt i lite mer god tid än bak.

Dunlop sportmax mutant verkar ju vettiga, DOT-märkta och kostar ca. 2100 för ett komplett set från däckonline, såna blir det nog! MT90 verkar också bra men hittar dem inte för vettiga pengar.

Återkommer någon gång i vår med resultat :)

*/ ?>
Back