Däck explosion !!!

• Thread starter Thread starter BTB
  • Start date Start date

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Alla,

Vet inte om någon funderar speciellt mycket på det men personligen är jag lite smått orolig över att få punka vid fel tidpunkt. Jag är mycket på autobahn och då passar jag givetvis på att se hur fort min R1:a klarar av att köra. Tycker det är relativt imponerande att fara fram kring 300 Km/h i mätarfart men är klart orolig för vad som kan hända om ett däck skulle fara i luften. Man kan väl ganska säkert säga att man får en säker biljett in i nästa liv.

Skall nu byta däck och undrar om det finns däck som är säkrare i höga farter än andra? Jag har ännu inte sett punkteringsfria däck på mc marknaden fast det borde vara prioritet med tanke på hur utsatt en mc förare är om ett däck går åt fanders vid fel tillfälle.

Vet någon något om högfartssäkra däck?

/D.

Alla,

Vet inte om någon funderar speciellt mycket på det men personligen är jag lite smått orolig över att få punka vid fel tidpunkt. Jag är mycket på autobahn och då passar jag givetvis på att se hur fort min R1:a klarar av att köra. Tycker det är relativt imponerande att fara fram kring 300 Km/h i mätarfart men är klart orolig för vad som kan hända om ett däck skulle fara i luften. Man kan väl ganska säkert säga att man får en säker biljett in i nästa liv.

Skall nu byta däck och undrar om det finns däck som är säkrare i höga farter än andra? Jag har ännu inte sett punkteringsfria däck på mc marknaden fast det borde vara prioritet med tanke på hur utsatt en mc förare är om ett däck går åt fanders vid fel tillfälle.

/D.

Kör med direktimporterad säkerhetsluft fram och tjeckisk alpluft bak så är du säker.

Alla,

/D.

Kolla efter däck med märkningen 'W', de är godkända i högre fart... De flesta däck för Sport-/Sporttouringbruk är märkta så.

Alla,

/D.

Det finns väl bokstavskoder på alla däck har jag för mig för att man ska ha ett hum om vad dom klarar.
Sen kan man ju alltid ha otur att det är något annat som orsakar att däcket pajar.
Tänkte lite på det där förut också. Lösningen på problemet för mig var att kolla över däcken emellanåt och sen fokusera på körningen istället väl påm hojen. :tummenupp

Kör med direktimporterad säkerhetsluft fram och tjeckisk alpluft bak så är du säker.

Eller satsa på trögflytande luft så att den pyser ut sakta om det går hål:rolleyes:

Anar att du inte funderar på vad som skulle hända "eftersom det aldrig händer dig".

/D.

Klart man ska ha riktigt bra däck men ligger det ett vinklejärn på vägen som en lastbil tappat är du ändå stekt.
Kör man i 300 på en allmän väg får man liksom acceptera att man riskerar att dö, oljespill, trasig vägbana, en bilist som gör fel eller ett fel på hojen så är det kört. Tycker man att det är så roligt att köra 300 så det är värt att riskera livet så får man väl göra det men man ska ju inte komma å gnälla om att det är farligt.

Gör man det tillräckligt många gånger kommer man ju ha otur nån gång å då är det farväl till nära å kära.

Klart man ska ha riktigt bra däck men ligger det ett vinklejärn på vägen som en lastbil tappat är du ändå stekt.
Kör man i 300 på en allmän väg får man liksom acceptera att man riskerar att dö, oljespill, trasig vägbana, en bilist som gör fel eller ett fel på hojen så är det kört. Tycker man att det är så roligt att köra 300 så det är värt att riskera livet så får man väl göra det men man ska ju inte komma å gnälla om att det är farligt.

Gör man det tillräckligt många gånger kommer man ju ha otur nån gång å då är det farväl till nära å kära.

Det du säger är givetvis helt rätt! Har själv 3 barn och är inte direkt stolt över det faktum att man, vid rätt förutsättningar, tidvis inte kan låta bli att se var gränsen går. Vet inte var detta beteénde kommer ifrån men med tanke på att vi inte längre blir uppätna av rovdjur eller tvingas riskera livet för att få mat så tror jag det hela bottnar i ett primitivt behov av att ha lite extra spänning utöver det vanliga här i livet. Att göra det så att man riskerar andra trafikanter är dock helt förkastligt. Men precis som du säger skall man inte gnälla på att det är farligt. Så var heller inte frågan formulerad, frågan var om det finns däck som är mer punkteringssäkra än andra. Det kan ju vara bra även om man kör i 50 km/h.

/D.

punkteringsfritt???

:va en bra sak som jag har hört men inte vet hur/om det fungerar är att man kan byta ut luften i däcken mot kväve. det ska göra att trycket i däcken är mer konstant beroende på temperatur. kanske är bra om man kör i höga farter att trycket är som det ska vara. finns också ett medel som man sprutar in i däcket och lägger sig som en hinna på insidan och gör att om det blir hål så pyser inte luften ut så fort och skulle hålet vara litet så kan det också täta hålet. men jag har inte prövat själv.

Fyll däcken med fogskumm. Funkar kanon:tummenupp

Och är jättepopulärt hos däckisen när man skall byta! =D

Hade i 'däck på burk' på en bil när jag fick punktering mitt i natten på norska småvägar.

körde till däckisen dan efter för att skaffa ett nytt och han muttrade och svor både en och tre gånger när han försökte få bort skiten. =D

Det du säger är givetvis helt rätt! Har själv 3 barn och är inte direkt stolt över det faktum att man, vid rätt förutsättningar, tidvis inte kan låta bli att se var gränsen går. Vet inte var detta beteénde kommer ifrån men med tanke på att vi inte längre blir uppätna av rovdjur eller tvingas riskera livet för att få mat så tror jag det hela bottnar i ett primitivt behov av att ha lite extra spänning utöver det vanliga här i livet. Att göra det så att man riskerar andra trafikanter är dock helt förkastligt. Men precis som du säger skall man inte gnälla på att det är farligt. Så var heller inte frågan formulerad, frågan var om det finns däck som är mer punkteringssäkra än andra. Det kan ju vara bra även om man kör i 50 km/h.

/D.

Punktering..... Om du har lite oflytt så kan du också få en fågel eller dylikt som du kör rakt in i..hamnar den fel så finns det risk att det blir att anväda spade för att samla ihop krops delarna som blir kvar av dig.

Bara en liten tanke.....men ibland är det kul och kolla hur fort hojen går :huvet

Du behöver inte vara jätteorolig om du får punka. Släpp av på gasen och sakta ner långsamt, sen är det bara att ringa en bärgare.
Jag har hittills fått punka 3 gånger och ingen gång har det hänt något speciellt. Första gången hände det i en kurva i dryga 200 med skjuss, det var på framhjulet. Hojen ville gå rakt fram så jag fick hänga av ordentligt för att svänga. Det var först i låg fart som hojen började åla sig. Jag trodde först att styrdämparen gått sönder men så var det inte...Gång nummer 2 var det med samma framdäck fast rakt fram den gången. Det kändes att hojen var lite trögstyrd men då visste jag vad som hänt eftersom jag kände igen känslan så det var bara att fortsätta till närmaste mack 5 km därifrån. Det var troligtvis något konstigt med ventilen för jag körde mer än 50 mil mellan gångerna och båda gångerna släppte luften i hög fart. Det var knappt så nålen rörde sig på mätaren när jag fyllde på igen. Hojen i fråga var en Fireblade 929.
Tredje gången var nyligen på motarden. Jag tyckte hojen ålade sig jobbigt mycket när jag åkte på slangen. Det blåste kraftigt den dagen så jag trodde först det berodde på det men efter ett tag så tittade jag ner:rolleyes: Bakdäcket var platt. Det var pyspunka så det var luft i när jag åkte hemifrån. Men det var bara att vända och köra en mil hem lite lugnare.

Kontentan av mina punkteringar är att det aldrig blivit fara, mest känts lite konstigt i hojen. Kanske det är värre om däcket toksmäller, vad vet jag, men när man håller lite fart så håller däcket ut sig ganska bra så det går att köra på ändå.

fick punka på bakhjkulet i 90 en gång (stort hål, all luft ut direkt) men det enda jag märkte vara tt det gick lite trögt att accelerera. vet inte vad som händer i 300 men det hände iallafall inte ett smack i 90.

fick punka på bakhjkulet i 90 en gång (stort hål, all luft ut direkt) men det enda jag märkte vara tt det gick lite trögt att accelerera. vet inte vad som händer i 300 men det hände iallafall inte ett smack i 90.

Kolla filmen på youtube så ser du vad som händer i 300 km/h. Men så fort får vi ändå inte köra i Sverige som tur är:tummenupp :rolleyes:

Hörs ju i vilket fall bra att punka inte är det samma som katastrof.

/D.

Hallå där,
Såg att ni undrade över hastighetskoder på däck!
Ger er en liten lista på vad koderna står för.
V= 240km/h
W= 270km/h
Y= 300km/h
Z= 240km/h och över (dom flesta däcken är märkta ZR, men där över så har däcktillverkaren satt en begränsad index...te x W)

Last edited:
Förra sommaren

Var på långresa och fick punktering i 130km/h på 110 vägen utanför Söderhamn E4. Jag tappade luften snappt i bakdäcket och kunde med nöd och näppe hålla motorcykeln på vägen mellan vajerräckena. Var mycket nära att skivas som en salami. Bidragande faktorer var nog tung hoj med mycket packning.

Fakta: Nya däck, hade bara kört 100 mil på dom. Pirelli strada märkt för 240km/h.
trolig orsak, hade lite tidigare hållit ut i vägrenen för att fordon som ville passera. Måste ha kört på nåt skrot på vägen. Tydligt hål efter något metallföremål som skurit upp däcket.

Slutsats: Tror inte val av däck påverkar. Håller nog mera med agent apelsin. Skulle gå på någon emulsion som finns på marknaden. Finns speciallösningar som håller vätskeform under tryck, som omedelbart vid tryckfall koagulerar och täpper igen hålet sbildas. Kan kanske påverka balans och vibrationer? (säljare säger nej, men jag undrar bara.

Angående nitrogen, eller "kvävgas" som är inne nu:
Som kemist skulle jag kunna säga att jag ifrågasätter nyttan allvarligt för normalbilisterna. Och knappast till det priset som ges. Dom täljer guld med fickkniv . Så stor skillnad är det inte i uppförandet av en gasblandning kontra en ren gas av kväve. Inte i fysikalisk mening med kompressionsgrad, värmeavledning. Vanlig luft består av ca 80% kvävgas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT