Däck-alternativ, vad ska jag leta efter?

2. Ska du köra bana eller tävla? I flera fall kan SC2 vara ett bättre val bak än SC1. Beror på ditt tempo, vilken temp och typ av asfalt på banan. En fråga om livslängd/ekonomi också, men det blir ju inte lika viktigt när man köper beggat.
För framdäck är det individuellt. SC2 har lite styvare konstruktion så om man som jag gillar stabilitet i bromsning och lägger mycket last på framdäcket in i kurvor etc så är SC2 the shit. SC1 skall ju ha bättre bett men är som sagt lite mjukare i stommen.

Tusen och åter tusen tack för att du tar dig tiden att svara, och vilket jäkla bra svar! :banana :Bugar

Jag ska enbart köra bana, ingen tävling, någon/ett par säsong/er, därefter smått försöka tävla :hihi. Jag får således testa både SC1 och SC2 fram för att försöka bedöma. Kan du lite närmare beskriva skillnaden mellan däcken ingående? För att på lekmannavis försöka beskriva min "stil" så är den så långt ifrån Stoner som möjligt, och så lik Lorenzo (I wish :lol) som det bara går: det vill säga snabb i kurvorna, tidig på gasen, långa breda kurvor, lite på räls, inte så mycket slänga sig på bromsarna och dyka in mot apex, fladdrig och bromsa in den med slir etc.

Blir inte så mycket klokare av denna beskrivning från Pirelli :va :confused:

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/sheet/diablo-supercorsa-sc#/technical-advice
 
SC1 mer bana. SC2 mer gata. SC2 mer livslängd. Väldigt kortfattat
 
SC1 mer bana. SC2 mer gata. SC2 mer livslängd. Väldigt kortfattat

Så bortsett från ekonomi/livslängd, SC1 fram och SC1 bak är det som gäller? När kan SC2 fram/bak lämpa sig? Förstår att test är det enda sättet att förstå och känna själv, men givet väderleken har jag inget emot att ägna mig åt lite teoretiska resonemang :)
 
Så bortsett från ekonomi/livslängd, SC1 fram och SC1 bak är det som gäller? När kan SC2 fram/bak lämpa sig? Förstår att test är det enda sättet att förstå och känna själv, men givet väderleken har jag inget emot att ägna mig åt lite teoretiska resonemang :)

Här är lite från hur Pirelli ser på det, sen får man väl utgå från gång till gång gällande den svenska sommaren som i högsta grad kan variera.

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww.../sheet/diablo-supercorsa-sc#/technical-advice
 
Fram går det bra med vilket som, är det kallt så kan sc1 vara att föredra. Bak så är sc2 mycket mer förlåtande och håller längre, sc1 kräver värme för att fungera bra och inte rivas sönder. Sc1 har mer grepp men sc2 är inte långt efter och du vinner Rookie utan problem med dom så var inte orolig att de är dåliga :)
 
Fram går det bra med vilket som, är det kallt så kan sc1 vara att föredra. Bak så är sc2 mycket mer förlåtande och håller längre, sc1 kräver värme för att fungera bra och inte rivas sönder. Sc1 har mer grepp men sc2 är inte långt efter och du vinner Rookie utan problem med dom så var inte orolig att de är dåliga :)

Alldeles briljant - ett riktigt stort tack! :rock :krama
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top