Däck (Är jag dum i huvudet?)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Fick mitt nya framdäck igår, monterat och klart.
Kolla in mönstret!
Jag tycket att mönstret är åt fel håll. När hjulet rullar frammåt så kommer ju ev. vatten att pressas inåt mot centrum, itsället för ut.
Jag har givetvis kollat att rotationsriktningen är rätt (väldigt tydlig pil på sidan av däcket). Men tycker ändå det känns fel? :(

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    24.1 KB · Visningar: 669
Det är Pilot Sport eller hur?

Har samma själv och har reagerat på det, men det verkar vara rätt.

metzelers sportec är det samma sak med, ser helt mongo ut när det sitter på....

men vattenavledningen är just anledningen till att det ser ut som det gör!

kolla:

Bifogat

• sportec%20m-1%20front.gif
    sportec%20m-1%20front.gif
    8.9 KB · Visningar: 545
det skall vara så....tyckte att mina dunlop 208gp såg skumt ut för mönstret är som flammor och på bakdäcket satt dom åt rätt håll, men fram så var det tvärtom....läste oxo i nån tidning nyligen att nån hade fått ett däck felmonterat alltså som våra och att det funkade mycket bättre, så efter det så började dom tillverka dom åt fel håll sas....han som körde var nån direktör på nån däcktillverkar firma....

För några årsdan tävlade en kompis med RS250 och han och alla andra körde med dunlop (någonting ..gp tror jag?!) fel vända fram! Förutom när det rengade för då vände man dom åt rätt håll.

Någon som fattar varför?

kan tänka mig att det är lättare att transportera vatten snett utåt bakåt, istället för framåt.......för i lite hastighet blir motståndet framåt himla stort.

:fakta

johanrehn80 skrev:
kan tänka mig att det är lättare att transportera vatten snett utåt bakåt, istället för framåt.......för i lite hastighet blir motståndet framåt himla stort.

:D Du och jag är nog dom första som fattar hur det där däcket funkar...

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    22.8 KB · Visningar: 283
johanrehn80 skrev:

vaddå uttåt bakåt???? ser snarare ut som snett framåt......

Ravetrancer skrev:
vaddå uttåt bakåt???? ser snarare ut som snett framåt......

Jag håller med... Däcket rullar ju så att dina pilar ska vändas åt andra hållet!

Så får jag det till iaf... Så det känns mycket märkligt att däcket sitter som det sitter! :(

Om man kollar på den delen av däcket som ligger mot asfalten ... så när det rullar frammåt så blir det som en ... \ <-- sån, asså snett frammåt utåt ... och inte innåt ...

MikkeB skrev:
Om man kollar på den delen av däcket som ligger mot asfalten ... så när det rullar frammåt så blir det som en ... \ <-- sån, asså snett frammåt utåt ... och inte innåt ...

spatial förmåga kallas det

MikkeB skrev:

Jag känner mig ännu dummare när ni säger att det ska vara så :confused:
I min värd är det där mönstret "felvänt" men jag har tydligen fel... :confused: :confused: :confused:

humm... ingen verkar fatta detta... vattnet kommer ju att gå bakåt och ut ifrån mitten! :fakta
Är det någon som fortfarande inte fattar??

Bifogat

• däck.jpg
    däck.jpg
    24.6 KB · Visningar: 168
Lägger mig i jag med..

Tror inte man kan blanda ihop mönster på mc-däck med möster som sitter på bildäck..

Kontakt ytan är helt anorlunda..
Bildäck täck ju upp en rektangel som kontakt yta medans
hojendäcken tar upp en liten mesig cirkel..
Om man tittar på race regndäck till mc så är det grymt mycket med möster på dessa, just för den lilla kontakt ytan...

Osså en till sak, hade tidigare Pilot sport o körde bana i regn.
Kan säga att det inte var trevligt i kurvorna.. inte alls...

Ajha, bara mina funderingar, hare bra :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...