Cylindrarna svämmar över i soppa ?!

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Hallåå.. min zx6r- 98

Har renoverats i motorn.

Skulle provstarta idag, den gick igång men dog omgående.
och det var soppa överallt..

se detta som jag skrev i en annan tråd.

430143[/ATTACH]

UPPDATE
Det fortsätter gå emot mig.

Har lite problem med bensinpumpen.. hoppar bara igång om man ger den direktström.

Men ännu värre är att motorn kom igång på första men dog omgående..sen var det bensin överallt.. och det sprutar ut från slangen som går från förgasarna och in i luftburken.. för det första, vad fan har den för funktion.. fattar inte vad soppan ska in där och göra. Den är hel och vad jag kan se är ingen slang trasig.. men det verkar ju som cylindrarna blir överfulla med soppa.. den går tungt efter första startförsök, stiften var dyngsura och det spruta soppa ur toppen när jag körde utan stiften..

se filmklippet
https://www.youtube.com/watch?v=o6VCwTs2Q8Y

View attachment 430205

Denna verkar dock vara trasig..är detta en kanal som går mellan förgasarna ? .. för isåfall är något av, t-korset eller vad jag ska kalla känns tydligt av.. kan det va det som gör det, men jag förstår fortfarande inte varför isåfall..

Nålventilen i någon av förgasarna läcker. De kan vara skräp bakom nålventilen som sugs in i nålsätet och därmed läcker. Varför de åker in i luftburken beror på att överflödslangar/flotörhusvent går in dit.

Nålventilen i någon av förgasarna läcker. De kan vara skräp bakom nålventilen som sugs in i nålsätet och därmed läcker. Varför de åker in i luftburken beror på att överflödslangar/flotörhusvent går in dit.

Jaha.

Varför går dom in dit ? Vad är tanken.. har det varit så i generationer eller vad är syftet :P

Försöker bara lära mig !

Ankan

På vissa hojar går avluftningsslangar in i luftburken efter luftfilter för att luften ska bli filtrerad in till flotörhus. Men de finns lika många hojar som har direkt ut i luften slangar.

De va ett jäkla flöde nu när jag kollade filmen man kan tro en flotör hängt sig eller någon har missat sätta tillbaka en nålventil .
Testa slå/knacka kraftigt på flotörkopparna om du har tur har bara flotörerna hängt sig så de lossnar av bankandet. Dränera ur förgasarna om inte de funkar med bara knackningar för med tomma flotörhus är de lättare skallra lös flotörer.

Last edited:
Var försiktig och håll inte på inomhus när du gör startförsök när det sprutar soppa så där !
Det räcker med en gnista från startmotorkolen eller tändsystemet för att sätta eld på hojen och allt annat där den står.

Jag skulle bärja med att ta bort flottörhusen på förgasarna och ta reda på varför en flottörventil inte stänger. Värt att kolla är också att ingen har råkat förväxla en bensinlang med någon annan slang.

På vissa hojar går avluftningsslangar in i luftburken efter luftfilter för att luften ska bli filtrerad in till flotörhus. Men de finns lika många hojar som har direkt ut i luften slangar.

De va ett jäkla flöde nu när jag kollade filmen man kan tro en flotör hängt sig eller någon har missat sätta tillbaka en nålventil .
Testa slå/knacka kraftigt på flotörkopparna om du har tur har bara flotörerna hängt sig så de lossnar av bankandet. Dränera ur förgasarna om inte de funkar med bara knackningar för med tomma flotörhus är de lättare skallra lös flotörer.

Var försiktig och håll inte på inomhus när du gör startförsök när det sprutar soppa så där !
Det räcker med en gnista från startmotorkolen eller tändsystemet för att sätta eld på hojen och allt annat där den står.

Jag skulle bärja med att ta bort flottörhusen på förgasarna och ta reda på varför en flottörventil inte stänger. Värt att kolla är också att ingen har råkat förväxla en bensinlang med någon annan slang.

Tack för vägledningen !!

Det var en nål som hängt sig i jätte öppetläge.. kan varit någon till, var lite snabb att titta på den första och tänkte inte riktigt på vad jag letade efter... Men sen efter noggrant kontrollerat varenda del i flottörkoppen så blev det ett lyckat startförsök !!

Jag blåste i soppans ingång och höll flottören i stängt läge.. som om det var fyllt med soppa.. tänkte om inte ventilen tätar helt så bör jag höra ett svagt brus..det var helt tätt nu.

https://www.youtube.com/watch?v=SvEoVZ-DFOw
:) Tack hörrni. en annan fråga.. när man mäter upp avgasfjädrar, mäter man hela fjädern med krok eller bara det fjädrande ?

Simon

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP