Cylindervinkel

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Inna min nuvarnade hoj så ägde jag en GSX 400. På både den och min nuvarande är cylindrarna någorlunda upprätta. Det kan man även se på gamla motorcyklar, offroadhojar och så. Idag läste jag senaste nr av AlltOmMC och såg då att BMW:s K1200R har 55 graders lutning på sina cylindrar. Detta är tydligen något som BMW kör på alla sina raka fyror.
Jag undrar vad man vinner på att luta cylindrarna framåt. Skulle kunna tänka mig att de får lättare på "uppvägen" eftersom tyngdkraften inte påverkar lika mycket då :va . Är det nåon som vet mer om detta???

Man får om inte annat en något lägre tyngdpunkt med en större lutning av cylinderraden. En nackdel är att motorpaketet blir lite längre, men å andra sidan så blir det ju även lägre.

Tänk på luftkanalerna. Gamla hojjar har inte trycksatta luftboxar med främre luftintag. För att luften ska få en någosålunda rak färdväg så kan man luta motorn och så blir luftkanalerna kortare och med mindre skarpa vinklar.

/a

Ja tanken är att tyngdpunkten ska bli lägre med lutanded cylinderrad, för att kunna ha det på R1 så fick de lägga axlarna i motorn i en trekant annars bli hjulbasen lång.
Även att de vill ha förgasarna riktade uppåt och luftburken där andra har tanken.

BMW är lite svår att förstå sig på de har dels längsmonterad rad4a som ligger ner på sidan, men jag antar att det är låg tyngdpunkt där med som de vill ha, men hojen blir väldigt lång.

Jag minns när FZR kom med sina lutande cyllar med förgasarna rakt upp, det skröts om att man kunde se kolvtopparna genom förgasarna om ventilen stod i rätt läge.

Last edited:
En fördel lär vara att tyngdpunkten på motorn sänks och därmed blir motorcykeln lättare att hantera.
En annan fördel är att det blir lättare att använda sig av sk fallförgasare som tex Yamaha gjorde på sina Genesis-motorer på 80- och 90-talet.
Nackdelen med lutande cylinderrad är att det är svårare att undvika att hojens hjulbas blir för lång.

tja jag tycker fördelarna uppväger nackdelarna.
Jag kan inte komma på några rent mekaniska fördelar annars.

Det är som att man väljer att bygga en v-twin hellre än en vanlig twin, för att du kan få hojen smalare, egentligen har det inga andra fördelar, mer än möjligen som häckvärmare då.

Last edited:
Mr Lang skrev:
På K1200 S/R är inte motorn längsmonterad
Okänd modell för min del, traditionsmässigt har annars BMW byggt just med längsmonterad rad4a liggandes på sidan på alla K modeller (eller 3a då som k75).

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...