Cylindervinkel V8?

PRV-sexan (Peugeot, Renault, Volvo) började på ritbordet som en V8 men kapades raskt till V6 då oljekrisen i mitten på 70-talet kom. Detta gjorde att den fick skum balans, något som efter några år åtgärdades genom att vevtapparna förskjöts (30 gr???)sinsemellan men fortfarande på gemensamma vevslängar. På så sätt fick dom visst till det skapligt utan att behöva börja om.

Jag tror att Chevas 4,3 liters V6:a är en kapad 350 (stämmer med cylindervolymen och GM:s policy om att återanvända allt så mycket det går) men jag vet inget mer såvitt det gäller vev eller vinklar.

Men jag tror att vissa V-motorkonfigurationer har "ideala" vinklar som ger minst obalans, ex vis V8 90 gr, V6 60 gr etc. Det pratas väl också om lämpliga vinklar för twinnar (ex vis Ducce/Aprilia) men jag har inte koll. Har inte Aprilia balansaxel/axlar för att kompensera för 60 gr (?) vinkel?

Italienska bilar är gött. Fd ägare till Alfetta, Alfetta GT för banåka, Fiat X1/9, 125, 2 x 126, 127, 128, 128 3p, fu**ing Ritmo (ingen riktig Fiat).
 
Lite enkel matematik:
4-taktare = 2 varv/tändcykel = 720 grader
720/8=90
90 graders V8 = perfekt balans :tummenupp

Å andra sidan har jag en 360graders twin
720/2=360
fast den skakar ganska friskt :banana
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top