Robban_C
Gubbfan åker knarr!
PRV-sexan (Peugeot, Renault, Volvo) började på ritbordet som en V8 men kapades raskt till V6 då oljekrisen i mitten på 70-talet kom. Detta gjorde att den fick skum balans, något som efter några år åtgärdades genom att vevtapparna förskjöts (30 gr???)sinsemellan men fortfarande på gemensamma vevslängar. På så sätt fick dom visst till det skapligt utan att behöva börja om.
Jag tror att Chevas 4,3 liters V6:a är en kapad 350 (stämmer med cylindervolymen och GM:s policy om att återanvända allt så mycket det går) men jag vet inget mer såvitt det gäller vev eller vinklar.
Men jag tror att vissa V-motorkonfigurationer har "ideala" vinklar som ger minst obalans, ex vis V8 90 gr, V6 60 gr etc. Det pratas väl också om lämpliga vinklar för twinnar (ex vis Ducce/Aprilia) men jag har inte koll. Har inte Aprilia balansaxel/axlar för att kompensera för 60 gr (?) vinkel?
Italienska bilar är gött. Fd ägare till Alfetta, Alfetta GT för banåka, Fiat X1/9, 125, 2 x 126, 127, 128, 128 3p, fu**ing Ritmo (ingen riktig Fiat).
Jag tror att Chevas 4,3 liters V6:a är en kapad 350 (stämmer med cylindervolymen och GM:s policy om att återanvända allt så mycket det går) men jag vet inget mer såvitt det gäller vev eller vinklar.
Men jag tror att vissa V-motorkonfigurationer har "ideala" vinklar som ger minst obalans, ex vis V8 90 gr, V6 60 gr etc. Det pratas väl också om lämpliga vinklar för twinnar (ex vis Ducce/Aprilia) men jag har inte koll. Har inte Aprilia balansaxel/axlar för att kompensera för 60 gr (?) vinkel?
Italienska bilar är gött. Fd ägare till Alfetta, Alfetta GT för banåka, Fiat X1/9, 125, 2 x 126, 127, 128, 128 3p, fu**ing Ritmo (ingen riktig Fiat).
