Cylindervinkel V8?

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Jag ska göra en V8 motor i Inventor som arbete i skolan, men jag funderade på en grej som läraren sa. Han hävdade att en V8 måste ha en cylindervinkel på 90 grader och att en V6'a ska ha 60 grader. Jag undrar varför? Hur måste vevaxeln se ut, jag hade tänkt sätta stakarna på samma tapp, behöver jag tänka på något, förmodligen har jag hjärnsläpp och har glömt en massa saker, så lär mig och skäll på mig :rolleyes:

Finns inga måsten, men en 90-graders vinkelmotor är lättare att balansera. Att en V6 måste ha 60 grader mellan cylinderbankarna har jag aldrig hört förut.. Möjligen kan man få lite jämnare tändföljd med det (har inte tänkt längre). Har för mig att min gamla 164 3.0 hade 90 grader.. Å den var det inga större fel på i maskin...

/B

Bj.O.rn skrev:
Finns inga måsten, men en 90-graders vinkelmotor är lättare att balansera. Att en V6 måste ha 60 grader mellan cylinderbankarna har jag aldrig hört förut.. Möjligen kan man få lite jämnare tändföljd med det (har inte tänkt längre). Har för mig att min gamla 164 3.0 hade 90 grader.. Å den var det inga större fel på i maskin...

/B

Då var det inte jag som var konstig då, :D
Han tjöta nåt om att man måste typ "offcentrera" vevstakarna för att det överhuvudtaget skulle fungera med en annan cylindervinkel. :confused:

Hur är en 164 3.0 V6 egentligen? Jag har funderat på att köpa en (enbart för att motorn verkar va skoj) men hur är det egentligen med kvaliteten? Man hör ju ofta att Alfa är skit utan rostskyddsbehandling osv. Hur är dom att köra?

Kom just på att Alfas V-sexor INTE hade 90 grader mellan burkarna.. På den tiden som DTM-serien tillät 2,5 liter å sex cyllar (när Larini å Nannini härjade som värst med 155'an) så halkade man så småningom på efterkälken då cylindervinkeln var lite för liten samt cylinderdelningen för smal (de enda sakerna i hela i motorn som behövde stämma med en seriemotor..) Merca och Opel han ifatt och om så småningom

Alfa tog måtten från denm 90-gradiga V-8 spisen som satt i Alfa Montreal, kapade av ett cylinderpar å vips hade man mått på en konkurenskraftig V6'a.. Serien självdog något år senare av kostnadsskäl..

Hur Merca fick fram sin V6'a förtäljer inte historien, rykten surrade om att det var mått från någon lastbilsmotor dom använde.. för inte faan har väl merca haft en V6'a i sitt personbilsprogram?

/B

Limstift skrev:
Hur är en 164 3.0 V6 egentligen? Jag har funderat på att köpa en (enbart för att motorn verkar va skoj) men hur är det egentligen med kvaliteten? Man hör ju ofta att Alfa är skit utan rostskyddsbehandling osv. Hur är dom att köra?

En touringvagn av stora mått, en riktigt fin åkvagn.... kvalitén var lite si och så, bilarna är dessutom ganska gamla idag.. Motorn är riktigt skojj, föredrar tvåventilaren, lite bättre mellanregister å 190 hästar räcker gott, fyrventilarn har jag väldigt lite koll på..

Kan däremot bli riktigt dyrt... Skulle inte köpa en sån idag (dom flesta är för gamla och har gått för långt idag).

/B

Bj.O.rn skrev:
Finns inga måsten, men en 90-graders vinkelmotor är lättare att balansera.
/B

Ok, tror du att det blir bra om man gör en vevaxel som på min fina bild? Behöver det vara någon vinkel mellan tapparna i mitten och dom i ändarna? Borde ju inte behövas tycker jag.

Tänk dig att du ser motorn uppifrån och numrerar cylindrarna i den vänstra raden 1-4 med start där nere, och du numrerar den andra radens cylindrar nerifrån 5-8. Motorn snurrar medsols (från vänster sett uppifrån), blir det då bra att låta 1,3 samt 6,8 tända på samma varv och på varvet efter först låta 2,4 tända och 90 grader senare (vevaxeln) låta 5,7 tända?
Du råkar förresten inte veta om man kan simulera en tändning i Inventor?

Glömde bilden :rodnar
Det gröna är lager i blocket, det blåa är lagerytor för stakarna.

Bifogat

• namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    7.7 KB · Visningar: 229
Limstift skrev:

:va fattar inte ett jota, speciellt inte om jag läser texten i posten ovanför samtidigt som jag tittar på denna bild..

Men en 90-graders oll-åttavev brukar väl se ut ungefär såhär, med 180 grader mellan slängarna, två stakar på varje släng.. Hur tändföljden brukar vara har jag inte en susning om.. Några olika alternativ är ju tänkbara..

/B

Last edited:
Silwer skrev:
vw har ju en VR6, en v6 morot som knappt har nån vinkel alls, den har ett topplock.

Fanns en öststats V-fyra med samma koncept på 60-talet åsså, Skoda?

/B

Bj.O.rn skrev:
Hur Merca fick fram sin V6'a förtäljer inte historien, rykten surrade om att det var mått från någon lastbilsmotor dom använde.. för inte faan har väl merca haft en V6'a i sitt personbilsprogram?/B

Dom kapade av v8:an dom också. :fakta

:hej

Ghost skrev:
Dom kapade av v8:an dom också. :fakta

:hej

Å fan! Det var intressant, för det grymtades en hel del om att Alfas tilltag var på gränsen till regelvidrigt, Merca måste ju gjort samma sak före Alfa (som ju körde med gamla "hela" V6'an under tiden Merca åkte 3/4 V8)

Iofs förstår jag anledningen till gnället.. Montrealen tillverkades ju på sextiotalet...

/B

Alfas V6:a är trevlig, men 164:an är för stor. Köp min GTV6:a med 3.0:a och diffad bakaxel istället! Låter som en dröm med ANSA-grenrör!

Hur funkar Inventor?
(Jag har annars alfas V6:a simmulerad i Boost)

triple skrev:
Alfas V6:a är trevlig, men 164:an är för stor. Köp min GTV6:a med 3.0:a och diffad bakaxel istället! Låter som en dröm med ANSA-grenrör!

Hoppla!

Ujjujj.. trelitrar är lite udda fåglar i GTV-sammanhang väl? Hur mycket får man betala för ett skapligt exemplar?

/B

Bj.O.rn skrev:
Å fan! Det var intressant, för det grymtades en hel del om att Alfas tilltag var på gränsen till regelvidrigt, Merca måste ju gjort samma sak före Alfa (som ju körde med gamla "hela" V6'an under tiden Merca åkte 3/4 V8)

Iofs förstår jag anledningen till gnället.. Montrealen tillverkades ju på sextiotalet...

/B

Montreal V8 är annars en dröm! Låter så otroligt mycket racing!
Och den har dessutom (när vi talar vevaxel) en vev med 8 slängar! Detta för att få en motor med jämnare gång och varvar bättre. Den funkar alltså precis som två fyror som ligger mot varandra

Limstift skrev:

Så såg vevaxeln ut i tidernas begynnelse men med ruggiga balanseringsproblem som följd, detta löste sig dock 1924 då cadillac tog fram en ny vevaxelkonfiguration. På en 90 graders V8 blir då 1:a o 4:de vevtapparna förskjutna 180 grader från varandra precis som 2:e o 3:dje tappen dessa är sedan förskjutna 90 grader från varandra.

Bj.O.rn skrev:
Hoppla!

Ujjujj.. trelitrar är lite udda fåglar i GTV-sammanhang väl? Hur mycket får man betala för ett skapligt exemplar?

/B

Ja, ORIGINAL monterad är det ovanligt, men denna har lyft på plats från alfa 75:a. Med låda från en 75:twinspark så är den riktigt konkurrens kraftig på bana också (givetvis andra fjädrar, dämpare o.s.v. också)
Den är "skaplig" och för 33’ blir bilen din!

Limstift skrev:
Då var det inte jag som var konstig då, :D
Han tjöta nåt om att man måste typ "offcentrera" vevstakarna för att det överhuvudtaget skulle fungera med en annan cylindervinkel. :confused:

Måste bara fortsätta och spamma i denna tråd lite... Inge problem med rosten på alfa inte...

Eller jo, suddarna (alfasud, framhjulsdriven 70-talsbil) rostade bort när du parkerade den. Nord bilarna (byggda i Milano) har inte varit mycket sämre än andra bilar, d.v.s. på 70 och tidigt 80-tal var det inte så bra (hade 78 som rostade en hel del) GTV:erna kom 83 med delar av karossen förzinkad och 75:orna var halvbra i början och blev riktigt bra i slutet (efter 87) Har en 89:a själv som inte har vårdats som någon ögonsten, vinterkörd o.s.v. Den är rostfri förutom en liten grej som man inte ser om man inte vet det under bakkofångaren. Bättre bil än en 75:a efter 87 finns inte.

Efter 75:an finns det dock inga alfor längre, nu är det framhjulsdrivna fiatar med alfamotor…

Bj.O.rn skrev:
:va fattar inte ett jota, speciellt inte om jag läser texten i posten ovanför samtidigt som jag tittar på denna bild..
/B

Ska jag vara ärlig så gör inte jag det heller, var trött igår.

Jag har funderat om lite, jag har ju inga krav på hur den ska se ut, så varför inte förskjuta cylinderraderna lite lagom (i förhållande till varandra, i längsled) och sätta en stake på varje tapp? Då borde man ju kunna göra en 180 graders vev och därmed tända en cylinder var nittionde grad. Det ger ju en så jämn motorgång som möjligt? Den borde ju också varva maximalt? Rätta mig om jag har fel....

Triple: Autodesk Inventor är ett CAD-liknande program som är till för att göra t.ex. prototyper och liknande, både i 2D och 3D, man kan också få sakerna att röra sig i förhållande till varandra.

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back