Rolle Rotax
Ny medlem
VAD är det som orsakar slitaget i en cylinder? Och att vändkanter bildas tex?
Vi kan skippa de mest uppenbara att det är en motor och rörliga delar. Istället sikta på teorier, och för all del praktiska erfarenheter och mätningar.
Är det kolvspelet och kolvens vickande som orsakar slitaget? Varför är då vändkanten alltid ovanför kolvringen?
Är det kolvringens skrapande ? som orsakar ökat slitage? Varför brukar då långfärdsmotorer (med få kallstarter) ha mindre vändkanter och slitage vid mer mil?
Frätande gaser vid kallstart attackerar renskrapad cylinder? Ovanför kolvringen har inte cylindern skrapats ren från olja.
Skrapar en (eller för den delen flera plus oljering) bort ALL olja eller bara överflödet? Finns det olja kvar till sista ringen?
Varför ser man i princip likadant slitage på en motor med endast 1 kolvring?
Ett otrevligt motortroll från den mörka sidan som gör vad den kan för att förstöra motorer? Även detta troll som dödar tex kamremmar och orsakar motorsallad med deluxe dressing bestående av ventiler
Ös på, jag är nyfiken. Jag har mina egna funderingar och argumenterar gärna mot bra argument.
Orkar inte hitta fler frågeställningar nu... Skulle det hjälpa med gummi mellan kolv och cylinder
Vi kan skippa de mest uppenbara att det är en motor och rörliga delar. Istället sikta på teorier, och för all del praktiska erfarenheter och mätningar.
Är det kolvspelet och kolvens vickande som orsakar slitaget? Varför är då vändkanten alltid ovanför kolvringen?
Är det kolvringens skrapande ? som orsakar ökat slitage? Varför brukar då långfärdsmotorer (med få kallstarter) ha mindre vändkanter och slitage vid mer mil?
Frätande gaser vid kallstart attackerar renskrapad cylinder? Ovanför kolvringen har inte cylindern skrapats ren från olja.
Skrapar en (eller för den delen flera plus oljering) bort ALL olja eller bara överflödet? Finns det olja kvar till sista ringen?
Varför ser man i princip likadant slitage på en motor med endast 1 kolvring?
Ett otrevligt motortroll från den mörka sidan som gör vad den kan för att förstöra motorer? Även detta troll som dödar tex kamremmar och orsakar motorsallad med deluxe dressing bestående av ventiler
Ös på, jag är nyfiken. Jag har mina egna funderingar och argumenterar gärna mot bra argument.
Orkar inte hitta fler frågeställningar nu... Skulle det hjälpa med gummi mellan kolv och cylinder