Cylinderfotspackning?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tjipp!

Ska till att beställa ny cylinderfotspackning till min KTM 380 SX. I reservdelskatalogen finns där 4 olika tjocklekar att välja mellan, från 0,2-0,7. I övrigt står där bara: "cylinder bottom gasket as thick as required".

Finns det någon annan anledning till olika tjocklekar än att påverka kompet? Isf är det väl bara välja den tunnaste, då jag vill få ut så mkt som möjligt ur motorn med så små medel som möjligt? ...eller tänker jag fel?

MVH / Chris

Med den slaglängd din motor har ska du ska ha ett squish på minst 1.20 mm (gammalt djungelordspråk, dvs tumregel) eller vad nu servicemanualen säger att squishet ska vara.

Kör du med för litet squish (avstånd mellan kolv och topplock) kommer du att pulverisera kolven, spräcka kolvbulten eller bryta av vevstaken eller alltsammans på en gång.

Barrett skrev:
Tjipp!

Ska till att beställa ny cylinderfotspackning till min KTM 380 SX. I reservdelskatalogen finns där 4 olika tjocklekar att välja mellan, från 0,2-0,7. I övrigt står där bara: "cylinder bottom gasket as thick as required".

Finns det någon annan anledning till olika tjocklekar än att påverka kompet? Isf är det väl bara välja den tunnaste, då jag vill få ut så mkt som möjligt ur motorn med så små medel som möjligt? ...eller tänker jag fel?

MVH / Chris

Jag skulle nog ta nåt mittemellan, 0,5 kanske. Ett tips är att köpa packningsmaterial på biltema, det gjorde jag när jag renoverade min crossmotor och det funkar kanon. Billigt blev det också, 60kr för en hel rulle, sen var det bara att skära ut alla packningar.

andersbrink skrev:
Med den slaglängd din motor har ska du ska ha ett squish på minst 1.20 mm (gammalt djungelordspråk, dvs tumregel) eller vad nu servicemanualen säger att squishet ska vara.

Kör du med för litet squish (avstånd mellan kolv och topplock) kommer du att pulverisera kolven, spräcka kolvbulten eller bryta av vevstaken eller alltsammans på en gång.

Aha, stog lite luddigt i manualen men nu hittade jag "Dimention X (upper edge piston - upper edge cylinder = 0 + 0.1 mm"
Om jag tolkar det rätt så ska jag välja en cylinderfotspackning som gör att kolvens toppläge hamnar kant i kant med cylinderns övre kant eller 0.1 mm under, right?

ola_sandin skrev:
Jag skulle nog ta nåt mittemellan, 0,5 kanske. Ett tips är att köpa packningsmaterial på biltema, det gjorde jag när jag renoverade min crossmotor och det funkar kanon. Billigt blev det också, 60kr för en hel rulle, sen var det bara att skära ut alla packningar.

Åh nej, här skjuts inget från höften. 0,5 kan ju lika gärna vara 0,2 för lite eller 0,3 mm för mkt. Inte jobbigare att göra det rätt än att bara chansa. :7peta

Oh nej, så roligt tänker jag inte heller ha så jag ska skära ut packningarna själv. :tungan

Barrett skrev:
Åh nej, här skjuts inget från höften. 0,5 kan ju lika gärna vara 0,2 för lite eller 0,3 mm för mkt. Inte jobbigare att göra det rätt än att bara chansa. :7peta

Oh nej, så roligt tänker jag inte heller ha så jag ska skära ut packningarna själv. :tungan

Det har du nog rätt i, dumt att chansa, (blir lätt moppefuckomeck)...:crash

Men biltemapackningarna står jag fast vid. Pappslöjd :yoparty

Barrett skrev:
Aha, stog lite luddigt i manualen men nu hittade jag "Dimention X (upper edge piston - upper edge cylinder = 0 + 0.1 mm"
Om jag tolkar det rätt så ska jag välja en cylinderfotspackning som gör att kolvens toppläge hamnar kant i kant med cylinderns övre kant eller 0.1 mm under, right?

Åt andra hållet. Kolven får kika upp 0.1 mm ovanför cyllen enligt din manual.
Vill du vara absolut säker, välj det du kom fram till, dvs 0.10 mm under cyllens övre kant.Det skiljer ca 0.15 punkter kompression, försumbart.

andersbrink skrev:
Åt andra hållet. Kolven får kika upp 0.1 mm ovanför cyllen enligt din manual.
Vill du vara absolut säker, välj det du kom fram till, dvs 0.10 mm under cyllens övre kant.Det skiljer ca 0.15 punkter kompression, försumbart.

Oki tackar! Utgår ifrån att få 0. Sen lär spannet mellan packnings alternativen avgöra om det bli +/- 0.1 mm

ola_sandin skrev:
Det har du nog rätt i, dumt att chansa, (blir lätt moppefuckomeck)...:crash

Men biltemapackningarna står jag fast vid. Pappslöjd :yoparty

Kom igen! Biltema?! Nene... Tacka vet jag mjölkpaket!

KTM är noga med 2t... Dom olika tjocklekarna är för att ta upp ev. skillnader
i stake, kolv el cyl. etc. och i alla lägen ge max.komp utan knack.
Ediit: Tog bort lite som andra redan skrivit...
/u

Ok, nu har jag rivit allt, mätt & kikat ytterligare i manualen. Nu har jag bara ett vanligt standard skjutmått så då blir det svårt att mäta så pass noga men kan konstatera följande:

- Cylinderfotspackingen va 0.2 mm.
- "Dimention X" måttet va minst 0.1, troligtvis aningen mer.
- Squishavståndet är enl. manual & mina mätningar ca. 2.1 mm för SX-modellen. Däremot 1.4 mm för EXC & EGS (samma topp & cylinder, annan kolv).

Som jag tolkar det så borde det inte innebära ngn som helst fara att "dimention x" måttet överstiger 0.1 då så länge squishavståndet aldrig blir under 1.2 (vilket inte ens är möjligt ens utan packning).

Föjldfrågor:
- Ska jag tolka ett squishavstånd på 1,2 som optimalt eller enbart som ett minimimått innan man riskerar motorhaveri?
- Hur kan squishavståndet minska med samma topp & cylinder fast annan kolv, då "dimention x" måttet är detsamma :va

Edit: Givetvis menar jag squishavstånd & inte sqishband

Last edited:
Barrett skrev:
Föjldfrågor:
- Ska jag tolka ett squish band på 1,2 som optimalt eller enbart som ett minimimått innan man riskerar motorhaveri?
- Hur kan squishbandet minska med samma topp & cylinder fast annan kolv, då "dimention x" måttet är detsamma :va
1) Om kolven slår i toppen pga svikt, lagerglapp el. töjning av vevstaken så blir det inge bra.
Kolv/topp-avståndet ska alltså inte vara för litet. 1.2 mm är ett rimligt min.mått där för den motorstorleken.
(Squishbandets utformning varierar beroende på vad man vill uppnå.
Går inte att säga att 1.2 är optimalt för 'allt'.)

Om den knackar ihjäl sig pga för hög komp är det oxå obra.
Slutsats: Följ KTMs rek.

2) Ingen aning. Beror ju iofs på profilen på kolvtopp och topplock. Men det är väl
ovanligt med squishhöjd som minskar in mot mitten...
/u

För att räta ut lite frågetecken eller benämningar på saker å ting. Squishavståndet är avståndet mellan kolv och topplock. Är kolven i plan med cylinderfodret i övre dödläget och topplockspackningen är 0.83 mm så kommer ditt squish att vara 0.83 mm. Är kolven nedsjunken 0.20 mm och packningen är 0.83 mm blir ditt squish 1.03 mm.

Hur tjock är din topplockspackning?

andersbrink skrev:
För att räta ut lite frågetecken eller benämningar på saker å ting. Squishavståndet är avståndet mellan kolv och topplock. Är kolven i plan med cylinderfodret i övre dödläget och topplockspackningen är 0.83 mm så kommer ditt squish att vara 0.83 mm. Är kolven nedsjunken 0.20 mm och packningen är 0.83 mm blir ditt squish 1.03 mm.

Hur tjock är din topplockspackning?

Topplockspackningen består av 2 st o-ringar & bygger ingenting.

Squishavstådet är 2,1 mm förutsatt att kolven ligger i plan med cylinderfodret i ö.d. Squishbandet är så ledes försänkt 2,1 mm i toppen.

1.2 mm gäller för slaglängder runt 60 mm och 11k i maxvarv. Kan nog inte räknas om linjärt utan det blir nog något slags exponentiellt förhållande. 2.1 mm låter som en stånka med uppemot 75 mm slaglängd.

andersbrink skrev:
1.2 mm gäller för slaglängder runt 60 mm och 11k i maxvarv. Kan nog inte räknas om linjärt utan det blir nog något slags exponentiellt förhållande. 2.1 mm låter som en stånka med uppemot 75 mm slaglängd.

...och det stämmer ganska bra, det är en encylindrig 2-t med slag på 77mm. Maxvarv skulle jag uppskatta till någonstans runt 9000 rpm

Jag kör helt enkelt vidare på likadan packning som sitter där nu. "Dimention X" måttet lutar väl iofs åt gränsen till för stort, men det har uppenbarligen inte inneburit några som helst problem dom timmarna motorn gått sen senaste kolvbytet så jag ser ingen anledning till att ändra på det.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back