Cylinderfotspacknig och översyn...

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har lite planer på att byta cylinderfotspackning på drz:an till en smalare för att få högre komp. Vad bör man köpa inför operationen? Jag har i nuläget en cylinderfotspackning, men man behöver väl en topplockspackning också? Något annat jag bör tänka på i samband med rivningen? Är det nicasil i cylindern och isf är det bara att sätta i nya kolvringar utan att hona? Eller behöver man kanske inte byta kolvringarna? Om det är någon som har koll på lite olika toleranser i toppen/cylindern så är jag nyfiken... Hojen har gått 1500mil enligt mätaren, är det något man bör göra i toppen när man ändå har grejjerna nere?

Jag kan inte svara för om du bör byta något mer men du kan alltid kika på kamkedjans skick och tänk på att du behöver ett nytt lås till kedjan när du lyft bort cylindern. Skulle det sitta vanligt kedjelås just nu så rekommenderar jag dig att byta till ett nitlås. Du kommer se på kolven hur sliten den är, kanske du gör bedömningen att du vill byta den när du ändå har isär grejorna.

philsson skrev:
2297800 Jag kan inte svara för om du bör byta något mer men du kan alltid kika på kamkedjans skick och tänk på att du behöver ett nytt lås till kedjan när du lyft bort cylindern. Skulle det sitta vanligt kedjelås just nu så rekommenderar jag dig att byta till ett nitlås. Du kommer se på kolven hur sliten den är, kanske du gör bedömningen att du vill byta den när du ändå har isär grejorna.

Varför behöver man nytt kedjelås när man lyfter cylindern, man tar ju bara bort kammarna så sitter kedjan kvar, eller?

ola_sandin skrev:
2297811 Varför behöver man nytt kedjelås när man lyfter cylindern, man tar ju bara bort kammarna så sitter kedjan kvar, eller?
Jag vet inte hur det är på sukkan men på husan så är det ett ruttet pilljobb att försöka få ut kammen utan att klyva kedjan. Värre är det sen också när man ska få kamkedjeinställningen rätt.

Jag plockade precis av kammen och toppen på min hoj. Behövdes inget kedjeklyv och det var faktiskt ganska lätt alltihopa, gick på mindre än 2 timmar fast den är vattenkyld. Har samma frågor som du Ola, vet inte riktigt hur man avgör om ringarna är i bra skick och min har gått ca. 1400mil. Var hittar man smalare cylinderfotspackning? Min har 9:1 i kompression nu :tomten

Nexor skrev:
2297919 Var hittar man smalare cylinderfotspackning? Min har 9:1 i kompression nu :tomten

Till drz:an är det bara att köpa enduromodellens cylinderfotspackning (som är tunnare). Kolla om det finns någon vassare hoj som har samma motor som din, isf är det nog bara att beställa en packning från den hojen.

ola_sandin skrev:
2298385 Till drz:an är det bara att köpa enduromodellens cylinderfotspackning (som är tunnare). Kolla om det finns någon vassare hoj som har samma motor som din, isf är det nog bara att beställa en packning från den hojen.

Tack för tipset! Husqvarna använder samma topp och cylinder till både cross- och dual purpose-modellerna i sitt modellprogram. Jag ringde igår Halvards motor som är Husqvarnaexperter och dessutom ett mycket bra företag men fick till svar att man får plana toppen/cylindern. Iofs. frågade jag aldrig direkt om det fanns en annan cylinderfotspackning men det hade de väl sagt isf. Idag mätte jag upp packningen till 1.1mm och frågan är om man inte kan plocka väck den helt och ersätta med packningsmassa? Någon som kan hjälpa mig ur mitt lilla problem? :tomten

Jag sitter på en DR 350 R och på den finns det inget kamkedjelås vad jag såg vid motorrivning

När toppen är väck skulle jag byta ventiltätningarna. En ventilbåge 150kr på biltema och runt 50kr per ventiltätning
Det är inga konstigheter att byta dessa

Demontera kolvringarna, tryck ner dom i cylindern (med kolven) och mät gapet. Mät spelet mellan kolvring/kolv i spåret också..Leta reda på en verkstadshandbok med tolleranser

Nexor skrev:
2299935 Tack för tipset! Husqvarna använder samma topp och cylinder till både cross- och dual purpose-modellerna i sitt modellprogram. Jag ringde igår Halvards motor som är Husqvarnaexperter och dessutom ett mycket bra företag men fick till svar att man får plana toppen/cylindern. Iofs. frågade jag aldrig direkt om det fanns en annan cylinderfotspackning men det hade de väl sagt isf. Idag mätte jag upp packningen till 1.1mm och frågan är om man inte kan plocka väck den helt och ersätta med packningsmassa? Någon som kan hjälpa mig ur mitt lilla problem? :tomten

Mät klämspalten. Dvs mellan kolv och topp när kolven står i ÖD.. 1 mm "planing" är väldigt mycket. Leta upp en tunnare packning, alternativt köp ex 1mm packningsmaterial och gör en egen (tänk på att den gamla packningen är komprimerad)
Fast helst hade jag köpte en orginalpackning och planat toppen. Kostar kanske 300 spänn

Nexor skrev:
2299935 Tack för tipset! Husqvarna använder samma topp och cylinder till både cross- och dual purpose-modellerna i sitt modellprogram. Jag ringde igår Halvards motor som är Husqvarnaexperter och dessutom ett mycket bra företag men fick till svar att man får plana toppen/cylindern. Iofs. frågade jag aldrig direkt om det fanns en annan cylinderfotspackning men det hade de väl sagt isf. Idag mätte jag upp packningen till 1.1mm och frågan är om man inte kan plocka väck den helt och ersätta med packningsmassa? Någon som kan hjälpa mig ur mitt lilla problem? :tomten

Om det nu inte finns tunnare orginalpackning så kan man ju alltid skära ut en i önskad tjocklek från biltemas packningsmatrial.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...