Cylinderborrning

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Hej.

Tänkte borra upp cylindern till min Ktm 640 -03 från 101mm till 105mm. Dvs big bore.
Men nu när jag skulle beställa kolv så stog det att man behövde en ny cylinder, det verkar alltså som att det inte går att borra så mycket.
Nån som vet eller har gjort detta på sin LC4?

/ Janne
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har påven rolig hatt?

Ta fram en cylinder och ett skjutmått. Mät ytterdiametern på cylinderfoten. Räkna på hur tjock gods det blir kvar om du skall ha 105mm innerdiameter. Lägg ner projektet.....

Original ytterdiameter är 108mm. Så att uppnå 105mm innerdiameter med original cylinder är inte möjligt. En del har försökt att stoppa i stålfoder och köra med 1,5mm väggtjocklek med blandad framgång. Den fungerande metoden är att köpa en färdig 105mm cylinder med aluminiumfoder och istället fräsa till vevhuset för att få plats med en grövre cylinderfot.

Eller så nöjer man sig med 102mm som 660 motorn har. Fast då kommer frågan om det verkligen är lönt besväret för +1mm borrning om det inte är så att du står med en trasig cylinder som ändå skall få ny kolv+nicasil....
 
Last edited:

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Varför ska jag lägga ner projektet?
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Motorn lär snart behöva renoveras för den har gått en del nu, och då kan man ju passa på att trimma lite.

Nu har jag samlat på mig en hel del saker för att bygga en motor sidan om min original motor.
Fick tag i en 660 motor utan cylinder och topp.
Har handlat lös 640 cylinder och topp

men om det är så mycket klabb att få till en big bore motor så är det kanske bättre att skita i det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag skulle säga att 102mm borr är det största du kan åstadkomma med rimliga medel. Att gå till 105mm kräver ganska mycket merjobb.

Enklast är nog att beställa en färdig 105mm cylinder från tyskt trimningsföretag. Därefter plocka med vevhuset till någon som kan fräsa upp det för att acceptera den större ytterdiametern på den fina tyska cylindern. Sen behöver du packningar till både cylinderfot och topp. Och därefter så bör du skicka iväg toppen för att få förbränningsrummet omfräst för att passa in squishen i den nya cylindern och då kan man passa på att porta.

I mina ögon orimligt mycket extra $$$ för +3mm borrning om det inte är så att man har kunskap och maskinpark nog att göra allt själv.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top