Cyklister är ej helt mänskliga.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En svarsgrupp fick ranka cyklister på en skala mellan människa och apa. Fler än häften av deltagarna ansåg att de cyklande inte är fullt mänskliga. Enligt forskarna avspeglas detta i ett aggressivt beteende.

Mellan 2007-2012 skadade sig 44 000 cyklister så allvarligt att de tvingades uppsöka akutvård, och av dem hade drygt var tionde person krockat med ett motorfordon. Men av de 153 cyklister som dog under perioden berodde det i 69 procent av fallen på en kollision med ett fordon – vanligtvis en personbil.

Nu presenteras en undersökning som kan förklara varför bilisterna är så dåliga på att undvika cyklister. I Transportation Research har australienska forskare beskrivit studien där de drar slutsatsen att vissa bilister ser cyklister som inte fullt mänskliga. Detta skulle enligt forskarna förklara många förares aggressivitet gentemot cyklisterna.

Forskarna bad 442 australiensare ranka den genomsnittliga cyklisten på en skala från apa till människa. Den här typen av apa/människa-diagram har tidigare använts för att kartlägga synen på andra minoriteter. De australiensiska forskarna lät dem även använda ett diagram som ska skildra ett slags evolution – från kackerlacka till människa.

Avspeglar ett aggressivt beteende
I svarsgruppen ingick även de som identifierade sig själva som cyklister – trots detta svarade fler än häften av deltagarna att de inte betraktade cyklister som fullt mänskliga. Bland ickecyklisterna landade omdömet i snitt för de två diagrammen på att cyklister är till 45 procent mänskliga. Gruppen som själva såg sig som cyklande var mer generösa – de ansåg att cyklister är till 70 procent mänskliga.

– Idén här är att om du betraktar en grupp som inte fullt mänskliga så är det mer sannolikt att du beter dig aggressivt mot dem, säger professor Narelle Haworth, chef för the Centre for Accident Research and Road Safety vid Queensland University of Technology och en av författarna bakom studien, till Motherboard.

Enligt forskarna avspeglas attityden i bilisternas beteenden. Enligt deras studie berättade 17 procent av deltagarna att de någon gång avsiktligt blockerat en cyklists väg med sin bil. Elva procent uppgav att de avsiktligt kört nära en cyklist – och nio procent att de avsiktligt prejat cyklister.
 
Det finns bra mycket fler grupper än cyklister som jag skulle klassa som mer apa än människa, har ni varit ute på krogen nån gång? :fyllisar
 
Citat: Forskarna bad 442 australiensare ranka den genomsnittliga cyklisten
Enligt deras studie berättade 17 procent av deltagarna att de någon gång avsiktligt blockerat en cyklists väg med sin bil. Elva procent uppgav att de avsiktligt kört nära en cyklist – och nio procent att de avsiktligt prejat cyklister.
Slut citat.
Undrar om det blir samma resultat här i Europa ? I Holland, Danmark, Sverige ?
Och om det skiljer sig mellan 1a och 2 a generationens invandrare och de som minst 4 generationer på körrgården.
För övrigt måste man väl rösta på (mp) för att tro att cykelskadorna löses genom att gå på bilisterna. 9 av 10 cyklister skadade ju sig utan något fordon var inblandat.

Parantes: Frågade 1977 en sydafrikan om hur man såg på behandlingen av bushmen.
Svar: But they are like animals !
Vad jag minns. Tror han som svarade var zulu eller kanske xhosa.
 
Last edited:
Hörru moddlarn, du får gärna posta en länk till den där undersökningen ;)

Jag som aktiv landsvägscyklist kan fascineras av den aggressivitet jag jag möter, som ensam cyklist i vägrenen, medan jag kan cykla ikapp eller möta långa köer bakom mopeder, mopedbilar, traktorer mm, och då ligger folk lugnt och fint bakom i 25-45, på allt från 30-väg till 90-väg. Men mig som cyklist ska man tuta på, dränka i spolarvätska och köra så nära det går, och självklart köra om, även om jag ligger över skyltat. Dom verkar inte tycka att SUVen räcker för att tala om för omvärlden hur liten k*k dom har... :va
 
De flesta olyckor med cyklister sker för att bilarna är i vägen. Skulle det inte finnas bilar skulle allt fungera smidigare. Speciellt i Sthlm. Tänk er Essingeleden utan bilar och bara cyklar.
:fakta

Typisk olycka där bilen är vållande genom att vara i vägen.
giphy.gif


(Han klarade sig utan skador. Ha alltid hjälm när ni cyklar in i bilar :mattias )
 
De flesta olyckor med cyklister sker för att bilarna är i vägen. Skulle det inte finnas bilar skulle allt fungera smidigare. Speciellt i Sthlm. Tänk er Essingeleden utan bilar och bara cyklar.
:fakta

Typisk olycka där bilen är vållande genom att vara i vägen.
giphy.gif


(Han klarade sig utan skador. Ha alltid hjälm när ni cyklar in i bilar :mattias )

Men herrejösses så kul det ser ut!!!1!1
Edit: och höger fot kvar i klickpedalen också.

:crash:crash:crash:crash:hihi:hihi:hihi:hihi
 
Trampcyklar man fortare än skyltat så kommer man för mig närmare Gud än Människa i skalan ! :Bugar
 
Jag som aktiv landsvägscyklist kan fascineras av den aggressivitet jag jag möter, som ensam cyklist i vägrenen, medan jag kan cykla ikapp eller möta långa köer bakom mopeder, mopedbilar, traktorer mm, och då ligger folk lugnt och fint bakom i 25-45, på allt från 30-väg till 90-väg. Men mig som cyklist ska man tuta på, dränka i spolarvätska och köra så nära det går, och självklart köra om, även om jag ligger över skyltat. Dom verkar inte tycka att SUVen räcker för att tala om för omvärlden hur liten k*k dom har... :va
Jag har cyklat till jobbet hela vintern. Det tycker jag har fungerat bra för det mesta. Dubbdäcken har greppat bra, kommunen har skött vinterväghållningen hyfsat och de flesta medtrafikanter har varit uppmärksamma.

Men nu när våren har kommit är det nästan frestande att lägga av. För nu är det helt plötsligt en massa cyklister överallt som gör det totalt livsfarligt :4skrika

Ett par gånger dagligen tvingas man till någon tvärnit eller undanmanöver eller något för att andra cyklister verkar helt ovetande om såna nymodigheter som rödljus, högertrafik, enkelriktat och att man inte får cykla på trottoarer. För att inte tala om sånt som tillhör vanligt enkelt folkvett; att man inte ska hålla på och leka med telefonen medan man cyklar och att man bör titta åt det håll man tänker cykla.

Ganska så genomgående så brukar det vara cyklister som inte använder cykelhjälm som är mest benägna att cykla som kråkor. Om de dessutom cyklar en sprillans ny elcykel så är det nästan en garanti för att man bör se upp lite extra :glömdet

Inte hos någon annan trafikantgrupp hittar man riktigt samma nonchalans mot trafikregler och brist på allmänt trafikvett. Samtidigt försöker sig vissa cyklister på att hävda någon rätt de tror sig ha att kunna bete sig lite hur de vill bara för att de framför en trampcykel.

Och tyvärr så är det väl vissa bilister som har lite svårt att göra skillnad på cyklister och cyklister. Så när det samma dag har varit tio cyklister som gjort att de fått hjärtat i halsgropen på grund av någon oväntad manöver från en vingelpelle i spandex så kanske det till slut råkar rinna över på någon oskyldig.
 
Hörru moddlarn, du får gärna posta en länk till den där undersökningen ;)

Jag som aktiv landsvägscyklist kan fascineras av den aggressivitet jag jag möter, som ensam cyklist i vägrenen, medan jag kan cykla ikapp eller möta långa köer bakom mopeder, mopedbilar, traktorer mm, och då ligger folk lugnt och fint bakom i 25-45, på allt från 30-väg till 90-väg. Men mig som cyklist ska man tuta på, dränka i spolarvätska och köra så nära det går, och självklart köra om, även om jag ligger över skyltat. Dom verkar inte tycka att SUVen räcker för att tala om för omvärlden hur liten k*k dom har... :va

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1369847818308593?via=ihub
 
HAHA. han hade inte ståt länge framför min bil, innan han hade fått ont någon stans :näsblod
mobilkamera eller ej

Vill minnas att en kille som satt på en lokalbuss gick av bussen tog cykeln o hivade iväg den på sidan av vägen han missade en tenta pga detta "om jag minns rätt"
 
En målgrupp som är lite läskig med El-cyckel är gamla tanter. Som vanligtvis cyklat väldigt långsamt, nu gör en massa vilda manövrar där dom far fram 35 knyck :). Överlag saknar cyklister överlevnads instinkter
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top