Cyklar ni?

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...
Tjena alla på SH.
Det jag undrar är hur många det finns som cyklar?
Helt fel forum för detta egentligen, men grejen är den att jag "förmodligen" kommer starta ett eget märke vad gäller just cyklar om intresset finns.

Nu är det inga vanliga cyklar, det gäller fixies, singlespeed, bmx och eventuellt lite freeride cyklar.
Främst Fixies och singlespeed.

Är det några funderingar så är det bara att skriva av sig här i tråden.

Priserna kan variera såklart med vilka komponenter man vill ha.
Men från 5000:- och uppåt är det som siktas på nu och då är det bra skit på dom.

Såhär ser dom ut till en början.
25992_351192534354_565724354_3629447_1080951_n.jpg

25992_351192569354_565724354_3629449_6702298_n.jpg

25992_351194924354_565724354_3629450_2950240_n.jpg

Näe, jag cyklar inte, men jag bygger mina egna cyklar som sedan står och tar plats... :huvet

Bara den senaste veckan har jag fyllt på med två stycken, en pubräser med nexus7 och navdynamo och en landsvägshybrid....

Jag provade pubräcern när jag skulle iväg och köpa snus, sen ställde jag bort den.

Min ytterst personliga uppfattning är att modern design på fälgarna och eloxerade detaljer inte hör hemma på en fixie. Skall det vara cleant så skall det vara polerat rostfritt och naturellt alu....

Eloxering får fjortisar och rejsjeppar syssla med....

Härligt att någon svarar!

GuW: Jag är likadan. Bygger ett tag, cyklar en stund och ställer undan sen.

Boris_JR: Ja grejen är den att jag är ny inom Fixie genren. Men bra att du sa något då vi inte är helt färdiga med design/färgsättning/komponenter etc etc.

Markus: Det är skillnad på cyklist och pedaltrampande idioter.

Kalla mig gärna idiot (det har du gjort förr Markus :) ), det har jag ingenting emot.
Mer än så kan ingen vara.

On topic så håller jag med om färgsättning. En fixie skall vara diskret med naturliga färger, möjligtvis vita fälgar. Riserstyre går helt bort, ta gärna en modell med Nittostyre. Sedan undrar jag om fixie inte börjar bli lite 2008. Tiden då man kan ta 5000:- för enklast möjliga teknik känns som om den är räknad...

Kolla för övrigt in NAHMBS (North American Handmade Bike SHow) om du vill ha inspiration.

Snygga ramar!

Jag håller själv på med fastnav, ett mycket roligt sätt att ta sig fram på:tummenupp
Jag antar att du redan känner till www.fixedgear.se ?

Jag har själv en liten dröm att bygga en egen cykel, fast då med remdrift :)

Snygga var dem!

Fixie i min värld har radialekrat fram, fyrkors med najade kors bak, spokecards i bakhjulet, kork/läderlindor på styret, brooks lädersadel, enfärgad stålram och 1" traditionell styrstam.
Givetvis har man pedaler med korg, inte SPD eller Look pedaler.

Cyklar gör man lämpligast i shorts och stickad cykeltröja i ull, dom grejer man behöver ha med sig får rymmas i sadelväskan av läder.

Fast var och en blir salig på sin tro!

Riktigt feta bikes!

Jag har nog inte haft egen cykel på 5 år :va

Alltid om väglaget är bra. Kör en Peugeot Cosmic som jag köpte '94. Nu är det dags för en ny inför Gotland runt. Det lutar mot en Red Bull eller en Radon.

Fixie i min värld har radialekrat fram, fyrkors med najade kors bak, spokecards i bakhjulet, kork/läderlindor på styret, brooks lädersadel, enfärgad stålram och 1" traditionell styrstam.
Givetvis har man pedaler med korg, inte SPD eller Look pedaler.

Cyklar gör man lämpligast i shorts och stickad cykeltröja i ull, dom grejer man behöver ha med sig får rymmas i sadelväskan av läder.

Fast var och en blir salig på sin tro!

Då jag själv är hyffsat ny inom just fixie så var detta helt underbar kritik.
Min polare som då bor i taiwan som är mer insatt i detta förstod exakt vad du menade. Nu funderas det på en modern med konstiga eloxerade detaljer och en retro.
Dock så kommer retron kosta skjortan om man ska ha genuine parts eller vad han dillade om :D
Har mest cyklat freeride och DH innan.. En hel del BMX också såklart.

Snygga ramar!

Jag håller själv på med fastnav, ett mycket roligt sätt att ta sig fram på:tummenupp
Jag antar att du redan känner till www.fixedgear.se ?

Jag har själv en liten dröm att bygga en egen cykel, fast då med remdrift :)

Javisst.. Känner till dem gott och väl. Dock inte reggad :P

Last edited:
Då jag själv är hyffsat ny inom just fixie så var detta helt underbar kritik.
Har mest cyklat freeride och DH innan.. En hel del BMX också såklart.

Javisst.. Känner till dem gott och väl. Dock inte reggad :P

Vad är en Fixie? Vad är tanken med den? Det ser ut som en tävlingscykel utan växlar och utan bocka-styre? :va

Fast rätt balla var de ju ....

Vad är en Fixie? Vad är tanken med den? Det ser ut som en tävlingscykel utan växlar och utan bocka-styre? :va

Fast rätt balla var de ju ....

Tanken är att det ska vara retro, pedalerna snurrar hela tiden med så det blir en helt annan teknik att cykla, man vilar aldrig helt.

Jag tycker IOFS att man ska ha bockstyre eller uppochnervänt vanligt styre (så kallat moustash-styre)

Förr vände man på styret när det var tävling och vände tillbaka när man skulle cykla till jobbet....

Tanken är att det ska vara retro, pedalerna snurrar hela tiden med så det blir en helt annan teknik att cykla, man vilar aldrig helt.

Jag tycker IOFS att man ska ha bockstyre eller uppochnervänt vanligt styre (så kallat moustash-styre)

Förr vände man på styret när det var tävling och vände tillbaka när man skulle cykla till jobbet....

Ok... man gör alltså det hela lite mer komplicerat och jobbigare :D
... broms? :va

Ok... man gör alltså det hela lite mer komplicerat och jobbigare :D
... broms? :va

Broms? Det är ju bara att hålla emot pedalsnurret så stannar det så småningom...

Dom riktigt avancerade åkarna häver fram kroppen över styret och stampar till så att bakhjulet låser.

Nej.

Däremot använder jag alltid vindrutespolningen när jag kör om en klunga spandexmuppar. :hihi

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien