Cykelförvaring

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kan tänka mig att problemet med överfulla cykelförråd finns lite var stans i landet med stora irritationsmoment som följd.

Är det någon som har erfarenhet av cykelställ i två plan? Jag har förstått att man i vissa städer börjat sätta upp dem sedan något år tillbaka. De har haft Danmark som förlaga. Kan inte komma på att jag sett dem här i Helsingborg än, men hittade en artikel från Sydsvenskan att man har dem i Malmö. Ni som använt dem brukar det översta planet användas? Det är ju inte helt lätt att lyfta upp cykeln till andra planet och folk generellt sätt är rätt bekväma av sig.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article142451/Cykelstall-i-tva-vaningar-ska-ra-bot-pa-kaoset.html

I huset där jag bor är det ett irritationsmoment som har eskalerat i år. Folk envisas med att ställa cyklar som inte används alls i cykelförrådet. Det brukar vara en utrensning mellan varven efter att hyresgästerna fått märka upp sina cyklar. Men problemen kvarstår trots att man har rekommenderats att man ställer oanvända cyklar i sitt källareförråd istället. Nu har t om någon fått för sig att slänga cyklar omkring sig. Undra om den personen har tänkt på följderna om han blir påkommen av någon av ägarna och varningen han sannolikt kommer att få som ett brev på posten av hyresvärden?

I-landsproblem menar du väl. I ett u-land hade de inte brytt sig om att hitta en lösning på ett i-landsproblem. De har nog med andra problem.

Vilket stads/lägenhetsboendeproblem...

Jag har bott så till (och cyklat) att jag har har upplevt problemet, när det är dags att märka upp cyklarna och städa ur förrådet nästa gång så lägg till att man endast får spara cyklar i fungerande bruksskick och endast en cykel per person i hushållet.
(ja, jag har haft fyra cyklar själv, samtidigt som sonen hade tre och dottern två cyklar) men då får man lösa det genom att förvara dom trasiga och övertaliga cyklarna inne i sin lägenhet det dygn det städas.

Om någon exvis har en träningscykel och en brukscykel så kan dom ju ta in träningcykeln det dygn det röjs i förrådet, något jag skulle ha gjort ändå då det är stor risk att dom som röjer i förrådet inte är speciellt varsamma.

Gör man det så besvärligt för folk att spara på gammalt skit som ändå är trasigt så tar dom sig en funderare på om dom ska laga upp skiten eller låta den kastas, ofta leder det till att den kastas.

Där jag bodde blev två gigantiska fullpackade cykelförråd till ett halvtomt och ett mopedförråd.

Tycker det låter klockrent. För egen del har jag länge tänkt ställa en cykel vid pendeltågsstationen (Karlberg) för att kunna cykla resten av vägen till kontoret men avstått just för att det är ett galet cykelkaos på den lilla yta där det är cykelställ.

Det där tvåvåningsstället såg ganska osmidigt ut. Dessutom verkar det vara ganska så långt mellan varje cykel. 15 cyklar på 7,5m blir väl ca en halvmeter mellan varje cykel? :va

Har ni redan krokar i taket på cykelrummet så tror jag inte det finns mycket att tjäna på att köra med ett sånt där ställ.

Annars finns det ju folk som har en del kreativa lösningar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/483001

Vilket stads/lägenhetsboendeproblem...

Gör man det så besvärligt för folk att spara på gammalt skit som ändå är trasigt så tar dom sig en funderare på om dom ska laga upp skiten eller låta den kastas, ofta leder det till att den kastas.

Det är nog ett storstadsproblem. Allt fler upptäcker att cykeln är ett billigt och bra transportmedel.

Undra om folk fortfarande hade behållit en skrotcykel utan luft i däcken för en 50- 100 lapp i månaden år ut och år in? Jag personligen hade nog inte tyckt det.

Samtidigt...

För ett par år sedan var garagehyrorna så låga att det fanns de som behöll sin gamla skrotbil utan luft i däcken och fyllde på med ännu mer skrot. Sedan höjdes hyrorna och garagen blev uppsagda och skrotbilen och övrigt skrot hamnade på tippen.

Tycker det låter klockrent. För egen del har jag länge tänkt ställa en cykel vid pendeltågsstationen (Karlberg) för att kunna cykla resten av vägen till kontoret men avstått just för att det är ett galet cykelkaos på den lilla yta där det är cykelställ.

Frågan är om folk hade tagit sig besväret att lyfta upp sin cykel. Det skulle ju t ex nästan förväntas att det är yngre personer som välvilligt gör det av hänsyn till de äldre som kanske inte har samma ork i kroppen längre. Jag räknade att det stod ca 40 cyklar i förrådet packade som sillar igår när jag gick förbi. Om man nu skulle få plats med ett sådant 7,5 meters ställ hade det rymts 30 cyklar på de två planen utan att cyklarna ligger slängda över varandra. Sedan hade det givetvis krävts att folk inte placerar cyklar för nära stället. Det hade ju varit ytterligare ett irritationsmoment för de som tänkt lyfta upp sin cykel på det övre planet.

Det finns även cykelställ på innergården men de är inte lika populära att använda. Varför förstår jag inte riktigt. Det är ju inte så att en cykel rostar sönder för att den står utomhus en sommar om man tar in den under vintersäsongen och ger den lite allmän skötsel.

Här finns lite mer info om stället i fråga som jag tror det rör sig om i artikeln:

http://www.tmi-produkter.se/pdf/Tvavanings cykelstall.pdf

Det där tvåvåningsstället såg ganska osmidigt ut. Dessutom verkar det vara ganska så långt mellan varje cykel. 15 cyklar på 7,5m blir väl ca en halvmeter mellan varje cykel? :va

Har ni redan krokar i taket på cykelrummet så tror jag inte det finns mycket att tjäna på att köra med ett sånt där ställ.

Annars finns det ju folk som har en del kreativa lösningar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/483001

Det är 30 cyklar som får plats på ett sådant ställ på två plan. Jag har sett dem i Köpenhamn för ett par år sedan och tyckte att den stora fördelen med dem är att de inte inbjuder till att folk kan slänga cyklarna tätt inpå varandra så att de krokar ihop. Det är väl antagligen det som får någon boende i huset att att slänga cyklarna omkring sig med ett väldigt högt blodtryck och okontrollerbart temperament.

Ska titta på tråden du länkade till och se om det finns något intressant.

Det är nog ett storstadsproblem. Allt fler upptäcker att cykeln är ett billigt och bra transportmedel.

Undra om folk fortfarande hade behållit en skrotcykel utan luft i däcken för en 50- 100 lapp i månaden år ut och år in? Jag personligen hade nog inte tyckt det.

Det är nog bara ett storstadsproblem för att det bara är där det är ont om plats, jag har tre cyklar, fem bilar, en husvagn, en motorcykel, en moped, en båt och en baklastare ståendes på gården utan att det känns trångt :D

Jag tror inte på att lägga på en kostnad på cykelförvaringen, det finns folk som är totalt okänslig för kostnader, samtidigt som det finns folk som absolut inte har en 50 lapp över.

Det är bättre att göra det besvärligt, för dom som har gott om pengar är oftast jävligt lata när det kommer till sånt där.

För oss blev det tillslut så täta utstädningar att folk lät vaktmästaren köra bort skiten som ändå inte användes.

Last edited:
Jag tror inte på att lägga på en kostnad på cykelförvaringen, det finns folk som är totalt okänslig för kostnader, samtidigt som det finns folk som absolut inte har en 50 lapp över.

Det är bättre att göra det besvärligt, för dom som har gott om pengar är oftast jävligt lata när det kommer till sånt där.

För oss blev det tillslut så täta utstädningar att folk lät vaktmästaren köra bort skiten som ändå inte användes.

Det fylldes ett garage som vid tidpunkten var ledigt med skrotcyklar sist. Problemet är även att man måste förvara dessa cyklar som omhändertas under en period även och sådant tar upp plats. Det är inte bara att köra upp till tippen eller låta någon komma och hämta skrotet.

Tycker väl inte heller det ska vara nödvändigt att betala en symbolisk summa för att parkera en cykel. Om det däremot hade varit en fungerande lösning för att folk inte ska långtidsparkera sina skrotcyklar skulle jag definitivt inte vara främmande för det. I slutändan är det ju ett problem som väcker irritation hos de boende.

Jag vet hur det ser ut uppe i Norrland. Folk har samlat på sig allt möjligt på sina tomter. Både skräp och nyttogrejer. Det är så det blir när man har gott om plats att samla på sig grejer likt en hamster. Fungerar alla fem bilarna eller är det någon som bara står på tomten och förfaller utan att rosta upp i den torrare luften där uppe?

Fungerar alla fem bilarna eller är det någon som bara står på tomten och förfaller utan att rosta upp i den torrare luften där uppe?

Jorå, alla fem fungerar, en är dock obesiktad för tillfället, två är besiktade den här veckan faktiskt.

Nu var det ett tag sedan jag var i Danmark och minnet är kort, men jag gissar att nästan alla oavsett ålder och styrka kommer att fylla upp de nedersta stället först. Moster Agda kommer fortfarande ha problem s.a.s.

Oftast är det styret som ställer till det men vid cykelställ där du har varannat ställ på olika höjd så kan du ju ha det tätare mellan cyklarna.

Sen så tycker jag att fatighetsägarna gott kan bygga mer cykelställ med tak och ev enkla väggar. Behöver inte vara så påkostat för de som ändå har halrisiga cyklar, viktigaste är att det är smidigt att plocka fram cykeln.

En utrensing då och då går nog ändå inte att undvika.

Problemet är även att man måste förvara dessa cyklar som omhändertas under en period även och sådant tar upp plats. Det är inte bara att köra upp till tippen eller låta någon komma och hämta skrotet.
Är ägaren okänd hör grejerna hemma på polisens hittegodsavdelning, bara att dumpa där och det blir deras problem att förvara. Det gäller givetvis även kvarlämnat skräp i förråd och liknande, det KAN finnas en ägare som vill ha sina grejer och då ska man skicka det till polisens hittegods. :D

Våran vaktmästare utnyttjade ett gammalt överblivet soprum (dom dömde ut alla när det blev "sopsortering" så att det byggdes nya fristående) som skrotförvaring, men det blev ju mindre och mindre för varje utrensning så det var egentligen bara ett problem dom två första gångerna.

Är ägaren okänd hör grejerna hemma på polisens hittegodsavdelning, bara att dumpa där och det blir deras problem att förvara. Det gäller givetvis även kvarlämnat skräp i förråd och liknande, det KAN finnas en ägare som vill ha sina grejer och då ska man skicka det till polisens hittegods. :D

Vi fick svaret att polisen inte tar emot "skrotcyklar". Förvarade dem 2-3mån och ringde sen en loppis som tog dem mot avhämtning. De fyllde ett helt släpp proppfyllt :brinnerup

Kommunens återvinning, eller närmsta skrotfirma.

Det är dock jäkligt blandade metaller, men det mesta som ska skrotas är nog stålramar, det är dock alu i fälgar, rostfritt i ekrar och skärmar osv...

Kommunens återvinning, eller närmsta skrotfirma.

Det är dock jäkligt blandade metaller, men det mesta som ska skrotas är nog stålramar, det är dock alu i fälgar, rostfritt i ekrar och skärmar osv...

Varför när man kan ringa en idrottsförening som hämtar dem avgiftsfritt?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT