Cykeldator...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tjipp!

Har köpt en SigmaSport BC1600 eller va den nu heter... Ska visserligen byta den för sladden var alldeles för kort i jämförelse med va försäljaren sa.

Skit samma, jag undrar hur jag ska fästa den lilla givaren som ska sitta på ekern (på en vanlig cykel)? Ska jag försöka fästa den i bromsskivan? Hur mycket space finns det egentligen? Hojen är en FZR600, torde väl dock inte spela så stor roll, men ändå?

Någon som har några bra tips?

/H
 
sätt den på fäljen..
bromsskivan kan bli lite trixit o har du otur blir det för varmt där me..
 
Stick till elfa och tjacka en Neodym (stavning) magnet som är liten som fan men stark uta helvete. Den sätter du på bromsskivan. Förhoppningsvis sitter den kvar av egen kraft(min har suttit i ett år) annars kan du dutta lite superlim.
 
Varför skaffar man nåt sånt? Är nybörjare så jag e inte bra på sånt här.
 
Pettersson skrev:
Stick till elfa och tjacka en Neodym (stavning) magnet som är liten som fan men stark uta helvete. Den sätter du på bromsskivan. Förhoppningsvis sitter den kvar av egen kraft(min har suttit i ett år) annars kan du dutta lite superlim.

förhoppningsvis :rolleyes: ha ha... ja men det verkar ju funka ändå!! har du nån bild på din "installation"? Går den in mellan skivan å gaffelbenet?? OM man har magnet, påverkar den inte mätningen??

/H
 
Ulukai skrev:
Varför skaffar man nåt sånt? Är nybörjare så jag e inte bra på sånt här.

Anledningarna brukar va att man vill ha en mer exakt visning, saknar hastighetsmätare, vill ha digitalvisning istället för analog eller flera av ovanstående alternativ.
 
hållundan skrev:
OM man har magnet, påverkar den inte mätningen??
/H

Har jag helt missförstått din fråga nu? Det är ju magneten som är givaren. Den givaren du har nu är ju också en magnet.

När den susar förbi sensorn så registreras det att hjulet snurrat ett varv genom att magneten påverkar en liten metalltunga inuti sensorn och därmed sluter kretsen.
 
URRninja skrev:
Har jag helt missförstått din fråga nu? Det är ju magneten som är givaren. Den givaren du har nu är ju också en magnet.

När den susar förbi sensorn så registreras det att hjulet snurrat ett varv genom att magneten påverkar en liten metalltunga inuti sensorn och därmed sluter kretsen.

Jahaja, där ser man?! Det kanske är så den funkar... För jag uppfatta det som att jag skulle sätta fast den lilla givaren med en magnet... Men det kanske inte går då eftersom det ÄR en magnet??

Nä jag vetefasen hur den funkar, men det torde väl vara som du säger... En magnet som snurrar å ger signal till mottagaren på gaffelbenet...

Får testa mig fram lite....

Ge mig gärna fler tips.... bilder å sånt....

Svar till Ulukai:

Jag vill ha dels en exaktare hastighetsmätning, en trippmätare till och framförallt KLOCKA... därför sätter jag på en cykeldator...

/H
 
En cykeldator visar fel även den... kanske inte själva datorn men ett däck som rullar i 200-250km/h utvidgar sig ganska mycket säker ett par cm. Har själv eldat upp en framskärm som satt för nära hjulet satt ca: 1cm ifrån. Vet inte hur stor diameter ett framhjul har i huvudet. Tar ett exempel 1500mm omkrets ger 477mm diameter i stilla och säker 500mm i 250km/h =4.7%Skillnad dvs. hastighetsmätaren kommer att visa=262km/h i stället för den verkliga hastigheten av 250.
 
Blir det inte tvärtom? om omkretsen på hjulet blir större så visar väl mätaren för lite?




Markus Thorén skrev:
En cykeldator visar fel även den... kanske inte själva datorn men ett däck som rullar i 200-250km/h utvidgar sig ganska mycket säker ett par cm. Har själv eldat upp en framskärm som satt för nära hjulet satt ca: 1cm ifrån. Vet inte hur stor diameter ett framhjul har i huvudet. Tar ett exempel 1500mm omkrets ger 477mm diameter i stilla och säker 500mm i 250km/h =4.7%Skillnad dvs. hastighetsmätaren kommer att visa=262km/h i stället för den verkliga hastigheten av 250.
 
Jag tog magneten från Abuslåset, den där man ska sätta i tändningslåset för att inte glömma att ta bort låset. Limmade magneten på skivan och det har fungerat bra.
 
Ta med en gps på hojen när du ska kalibrera cykeldatorn. Om du vill ha den så exakt som möjligt, nota bene.
/u
 
Jo förvisso kanske inte hastighetsmätaren visar så jätteexakt, men va fasen =) Det gör ju inte den vanliga mätaren heller... Jag vill ha datorn för klockan mest =)....

Men visst, man kan ju kalibrera så bra som möjligt med hjälp utav en GPS....

/H
 
ulf_lundin skrev:
Ta med en gps på hojen när du ska kalibrera cykeldatorn. Om du vill ha den så exakt som möjligt, nota bene.
/u
Visst går det att kalibrera cykeldatorn med en gps men bara för en exakt vald hastighet. Eftersom felet på datorn varierar (till viss del) kvadratiskt med hastigheten. Skulle gå att eliminera felet "helt" om man hade en cykeldator som gick att polynomanpassa, då skulle man med hjälp av valda punkter kunna jämföra verklig hastighet på gps:en och cykeldatorns visade hastigheter sen göra en kompensationskurva och lägga in i cykeldatorn. MEN hur exakt kan man vilja ha det.
 
jevvlar va seriöst ni snackar nu pojkar =)...

Hur ofta kollar man på hastighetsmätaren egentligen då??

:hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top