Cykeldator, godkänd hastighetsmätare?

Matthiaz

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2010
Hoj
2006, Kawasaki, Z750
Ska regbesiktiga en mc snart, men hastighetsmätaren strular.
Kan jag sätta dit en cyckeldator så länge för att få den genom regbesiktning? Är det godkännt? Eller måste hastighetsmätaren vara E-märkt eller nåt liknande?

Så länge som den kan vara upplyst hela tiden, dvs du ska inte behöva trycka på någon knapp för att bakgrundsbelysningen ska tändas.

sen ska den även kunna visa tresiffriga hastigheter dvs 100 +

Brukar gå igenom om den uppfyller de kraven:tummenupp

Har haft en Sigma bc800 på en hoj och den gick igenom utan problem, men dom skrev km-sträckan från den ordinarie trasiga mätaren. Ingen kollade om den klarade av att visa några högre hastigheter, iof var hojens topphastighet kanske 160 (gsx400e) men jag har svårt att gemene besiktningsman vet toppfart för olika cykeldatorer, och på provrundan kommer dom ändå inte upp i något högre.

Belysningen drog jag ut ordinarie mätares lampa till några smålampor, skönt att slippa byta batterier stup i kvarten.

På min gamla hoj hade jag cykeldator som ej var upplyst. men den gick igenom besiktningar utan problem

Så länge som den kan vara upplyst hela tiden, dvs du ska inte behöva trycka på någon knapp för att bakgrundsbelysningen ska tändas.

sen ska den även kunna visa tresiffriga hastigheter dvs 100 +

Brukar gå igenom om den uppfyller de kraven:tummenupp

Ok bra, nån som vet var man kan köpa en cyckeldator med konstantbelysning?

Gör en bump här och undrar vad som funkar bra för er.

Det verkar ju råda någon konsensus om att mätaren skall klara "höga hastigheter" samt ha en backlight som skall kunna drivas av 12V.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=28640
Den verkar vara ett vettigt val, någon som testat?

Eller finns det andra alternativ ni kört med (alltså bakgrundbelysta utan egentillverkade lamplösningar)?
Är ju aldrig fel att hitta något som är billigare.. :gnissla

Vid en vanlig kontrollbesiktning fungerar nästan vad fan som helst. Vid regbesiktning efterlevs kraven mer strikt och betänk om de regbesiktigar ett helfordonsgodkänt fordon så skall det vara original...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti