Cykel/bilkrock - bilen "smet"

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Tjejen ringde just och berättade att hon hade krockat med en bil.
Hon hade cyklat på cykelväg när en bil kommer från en utfart och skär av hennes väg. Både hon och bilen har rätt hög fart så hon hinner inte ens reagera utan kör in i bilens framhjul, gör en ofrivillig stoppie och slår en halvvolt innan hon landar på huven. När hon omtöcknad kravlar av huven så sticker en gubbe ut huvet genom sidorutan och frågar hur det gick.
Hon svarar "Jag är inte död i alla fall". Sedan kör bilen snabbt därifrån utan nån mer konversation! En annan bil som kom bakom stannade i alla fall och kollade så allt verkligen var OK och hjälpte till att vrida rätt styret som hade fått sig en smäll.

Hon är lite omskakad och mörbultad, men inga värre skador.

Vad kan/bör man göra? Polisanmäla? Göra en läkarundersökning "i fall att"?
Även om det inte är nån större skada skedd så känns det ju ändå som en smitning, eller? Det kunde ju ha gått värre, just den här gången var barnsitsen där bak tom... Vet inte hur pass illa det gick med cykeln heller.

Många frågor. Vet inte riktigt vad man ska göra. Känner mig mest förbannad just nu för att han bara drog utan att ens kliva ur bilen och kolla att allt verkligen var ok.
Tyvärr hann varken tjejen eller bilen bakom ta regnr.

Bläh :död

Självklart ska du polisanmäla! som bilist har du väjningsplikt när du korsar cykelbana,var det en utfart från hus eller? isåfall kanske det går att spåra bilen det borde ju ha blivit ett märke iallafall.

Om du inte polisanmäler kanske den fan får en chans till att ha ihjäl någon eftersom motorcyklar kommer ut på vägarna nu så skulle jag ta alla chanser att få upp deras ögon.

Skönt att det verkar ha gått ganska bra men mitt råd om hon känner av nånting SKA ni åka till sjukan det blir omöjligt istortsett att få ut från ev försäkring om ni inte har en läkarundersökning som backup.Åk upp idag isåfall vänta inte en dag eller vecka./Tommi

Självklart ska du polisanmäla! som bilist har du väjningsplikt när du korsar cykelbana,var det en utfart från hus eller? isåfall kanske det går att spåra bilen det borde ju ha blivit ett märke iallafall.

Om du inte polisanmäler kanske den fan får en chans till att ha ihjäl någon eftersom motorcyklar kommer ut på vägarna nu så skulle jag ta alla chanser att få upp deras ögon.

Skönt att det verkar ha gått ganska bra men mitt råd om hon känner av nånting SKA ni åka till sjukan det blir omöjligt istortsett att få ut från ev försäkring om ni inte har en läkarundersökning som backup.Åk upp idag isåfall vänta inte en dag eller vecka./Tommi
Det skedde vid en utfart från ett industriområde. Det var ingen firmabil och den hade inga andra kännetecken heller, så det kan bli svårt att hitta den tyvärr. Ska höra hur hon verkligen mår när hon kommer hem. Kan man ta ev. skador på hemförsäkringen, eller hur gör man?

Jag råkade ut för exakt samma sak. Fick skjuts hem av en som såg det hela och den dagen slutade på SÖS akutmottagning då jag var tydligen inte så pigg som jag trodde. En spräckt njure och ett par brutna revben.

Skicka frugan till sjukan direkt.

Polisanmäl GENAST och åk till sjukan för att dokumentera eventuella skador.
Var det en utfart från ett helt industriområde eller just en enskild tomt? Ägna dagen imorgon åt att åka till eventuella firmor och förklara läget och leta syndabockar.
Smiter man från en olycka så är man bra jävla hjärnskadad, det finns ingen ursäkt :mad:
Har själv jagat smitare och fått fast en av dem, hoppas han blev av med kortet då det var yrkesmässig trafik.

Du kan ju troligen få viss ersättning via hemförsäkringen beroende på villkor och omfattning på försäkringen,men antagligen måste du polisanmäla för att försäkringsbolaget ska göra nåt.
Vittnet som stannade fick ni info om den personen som ni kan ge polisen?Det vore säkert till stor hjälp.

Självklart ska du polisanmäla! som bilist har du väjningsplikt när du korsar cykelbana,var det en utfart från hus eller?

Klart det skall polisanmälas, smitning är alltid smitning oavsett vems fel det var!
Däremot är det inte så att bilister alltid har väjningsplikt vid cykelbanor.

Åker du paralellt med en cykelbana och ska svänga ex höger så är det du som ska korsa cyklistens väg och har därmed väjningsplikt.

Kommer du däremot från en anslutande väg så räknas det som att cyklisten korsar din väg och cyklisten har således väjningsplikt förutsatt att det inte är en upphöjd cykelöverfart, då har plötsligt bilisten väjningsplikt.

Detta beskrivs solklart i teoriboken, men jag förstår att folk har svårt att greppa detta eftersom många tog sina körkort innan reglerna såg ut som dom gör.

Va fan äre för fel på folk!!! :4skrika

Tur att det gick bra med henne iaf.. bäst att ta det säkra före det osäkra å kolla med sjukhuset.

Last edited:
Jag hatar verkligen cyklister. Cyklar kors och tvärs utan att bry sig om regler och de verkar samtliga tro att de är odödliga. :mad:

Sen kan jag ju hålla med om att smitaren betedde sig som ett svin.

Jag hatar verkligen cyklister. Cyklar kors och tvärs utan att bry sig om regler och de verkar samtliga tro att de är odödliga. :mad:

Sen kan jag ju hålla med om att smitaren betedde sig som ett svin.
Helst ska det cyklas utan hjälm också. Asfalt är tydligen mjukare än marshmallow.

Tjejen är oskadd, vi har inget nummer till vittnet och inga kännetecken på förövaren eller hans bil. Är det någon vits att polisanmäla? Känns som att det är lättare att hitta Jimmy Hoffa?

Gör under alla förhållanden en polisanmälan!

Om hon och/eller cykeln är skadad:

-Skriv därefter en skadeanmälan(får ni av ert försäkringsbolag).

-Skicka skadeanmälan med bifogad kopia på polisanmälan till Trafikförsäkringsföreningen.

Klart det skall polisanmälas, smitning är alltid smitning oavsett vems fel det var!
Däremot är det inte så att bilister alltid har väjningsplikt vid cykelbanor.

Njae, inte riktigt sant det där.

Du måste skilja på äpplen och päron. Om cyklisten cyklar på en cykelbana har bilisten alltid väjningsplikt (förutsatt att korsningen är obevakad, dvs ej ljusreglerad eller reglerad av polisman). Det är däremot skillnad på en cykelbana och en cykelöverfart.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show