Cyckelhastighetsmätare

Crash

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Dr 750 BIG
Jag har funderat på att montera detta på min bil pga orginalet e kass.
Hur långt kan man ha mella givare o sensor?
Någon som har moterat en sådan på en bil?

\Crash

Hur långt du kan ha mellan givare och sensor beror på hur stark magneten (alltså givaren) är. Men en sisådär 10 mm tror jag är ganska normalt med originalmagneten.

Det borde inte vara några problem att montera en cykeldator på en bil.

När jag försökte så gick det inte, dels för att "kablaget" va för kort samt att det va VÄLDIGT jobbigt att få den igenom torped väggen... Förresten så är det svårt att få den att sitta kvar, det är ju ganska stora rörelser på fjäderbenet..

man kan väll förlänga kabelen, jo der ryster nog ricktigt bra ute vid hjulet,
vad heter de mätare som går över 100 km vill ju se ända upp till 200. :)

Du borde väl kunna dra sladden längs bromsledningen. Fast bilprovningen kan ha synpunkter på ev klammer som kan skada slangen el göra det svårt att se när dom blir murkna. Att förlänga sladden är nog inga problem. Det är ju bara en strömbrytare ute v hjulet.
/u

10 mm mellan givare å sensor med orginalmagnet lär ej fungera bra.
Sigma anger tex. max 5mm avstånd för sina modeller.
Går säkert å påverka med starkare magnet, tänk på att de är batteridrivna så skarvar du sladden med grövre kabel (mindre resistans) kan visst batteriet ta slut rätt fort enligt nån som provat ... såg nån site om det för ett tag sedan.

Sigma har ett antal datorer som klarar mer än 200km/h.
http://www.sigmasport.com/index_e.html

Använts av Husa, Husky, KTM, Honda mfl. på deras Motarder.

kiko skrev:
Går säkert å påverka med starkare magnet, tänk på att de är batteridrivna så skarvar du sladden med grövre kabel (mindre resistans) kan visst batteriet ta slut rätt fort enligt nån som provat ... såg nån site om det för ett tag sedan.

Resistansen kan aldrig minska om man skarvar på en bit kabel till, även om den skulle vara supraledande. Resistansen kan däremot minska om man byter ut hela sladden mot en grövre.

Sen att det skulle dra slut på batteriet snabbare låter lite konstigt tycker jag men du kan kanske ha rätt.

URRninja skrev:
Resistansen kan aldrig minska om man skarvar på en bit kabel till, även om den skulle vara supraledande. Resistansen kan däremot minska om man byter ut hela sladden mot en grövre.

Sen att det skulle dra slut på batteriet snabbare låter lite konstigt tycker jag men du kan kanske ha rätt.

Hehehe ... uttryckte mig nog inte så genomtänkt ;)
Jag har ej provat livslängden på batteriet själv ... bara någe jag läste på en site, nån som byggt med Sigma dator på nån hoj ... så det kan mycket väl vara ljug :)

Att sladden skulle avgöra strömmen genom brytaren är knappast troligt. Glöm det.
/u

jag förlängde min sladd till cykeldatorn med bra resultat fast jag satte den på en cross och det du säger om att den drar ut strömmen det stämmer plus att du får fördröjning på signalen till cykel datorn men det är så lite så jag tror inte det har någon betydelse..men det du iså fall får kan göra är att ändra inställningarna på cyckeldatorn så den stämmer tillfredställande...har läst på andra forum där de har satt dit cykeldator på bilar och fått den godkänd av svensk bilprovning så det går att göra det men hur kan jag inte svara på...hoppas du får ihop det på din bil...

sanntur skrev:
När jag försökte så gick det inte, dels för att "kablaget" va för kort samt att det va VÄLDIGT jobbigt att få den igenom torped väggen... Förresten så är det svårt att få den att sitta kvar, det är ju ganska stora rörelser på fjäderbenet..
Min bror har en cykeldator i sin hot rod. Magneten monterad på drivaxeln; inga fjäderrörelser och varvtal proportionellt mot hjulhastigheten...

Tidde skrev:
... och det du säger om att den drar ut strömmen det stämmer plus att du får fördröjning på signalen till cykel datorn men det är så lite så jag tror inte det har någon betydelse..

Nej, oftast märker man inte fördröjningar mindre än en miljondels sekund så det är nog lugnt.

Cykeldator

URRninja skrev:
Nej, oftast märker man inte fördröjningar mindre än en miljondels sekund så det är nog lugnt.
Är man otålig så montera två magneter och halvera hjulomkretsen i cykeldatorn, funkar bra på min enduro!
För övrigt finns det alldeles utmärkta magneter i gamla uttjänta hårddiskar, originalmagneten som hänger med cykeldatorn är på tok för klen är min erfarenhet.
/T

Jag har en sigma cykeldator på min amatörbyggda bil (superseven-liknande). Jag regbesiktigade med den på utan anmärkning. Jag köpte Hondas motardkit men fick inte givaren att funka så jag kör med cykelgivare. Magneten sitter i bromskivecentrumet fram och givaren vid bromsoksfästet. Funkar ok men det får inte vara många mm mellan magnet o givare. Jag har skarvat kabeln utan problem. Är det förresten någon som har fått igång hondas givare på något annat än crf 450 (fanns en gammal tråd om detta)? Honda sa till mig när jag ringde och kollade att inte heller de fick den att funka på någon annan hoj men de var inte intresserade av att hålla på med det då den funkade på den hoj den såldes till.

Jag har skarvat en sigma kabel för att nå till bakhjulet på min förra hoj, det var inga problem med batteriet de två åren jag hade den hojen.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP