Cv

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF250
Hittade på internet idag ett trevlig företag som skulle anställa lite fler gubbar. Anser mej själv till att passa utmärkt till just denna tjänst. Ska skriva ihop ett CV och skicka iväg nu i veckan. Nu till frågan:
Vad ska man ha med o inte ha med i ett CV? Bästa upplägget på ett CV? Ska man berätta mkt saker om sin familj? Hur pass mkt privat ska man skriva i ett CV? Asså tänker då på vad man gör på sin fritid, vad familjen gör. Det skiter nog dom som ska anstælla mej i vad min morsa eller farsa gör. Men man vill ju samtidigt berätta om sig själv och familjen e ju en del av mig. Om man bara ska skriva vilka/vilket jobb o utbildning man har så blir det ju inte så jätte mkt att skriva och säger ju egentligen inte mkt om ven jag är.
Finns kanske nån här som jobbar just med att anställa folk o läser en massa CV-iar. Vad vill ni att man ska skriva mer än vad man gör o har gjort o sånt bla bla bla..? Jaa diverse råd och dåd ang detta e välkommet....

Regards

Jag har fått för mig att CV är strikt det du kan och det du har gjort. Det andra passar bättre i ett "personligt brev".

Skickade din fråga vidare till en tjej jag känner som e vass på detta, återkommer när hon svarat..

Kan inte göra mer än att tipsa om dom här två hemsidorna:

1. www.cv-guiden.se - Bra information samt exempel på hur det kan se ut.
2. www.ams.se - Bara att leta sig in på Jobsökaren och sedan gå in på CV.

Jag har använt mig av dessa två sidor när jag skrivit mina CV:n och jag har ju ett jobb nu :tummenupp

I C.V:t listar du upp utbildningar, kurser, eventuella certifikat om du har sånt, referenser osv du har.
Resten tar du i det personliga brevet där du presenterar dig själv och varför du vill jobba hos just dem.

Jag vet att denna tråden är gammal men eftersom frågan rör samma ämne så känns det sak samma.

Det är så att jag ska på intervju imorron och undrar vad jag ska ha med mig?

Ska man ta med betyg? Meritförteckning?

Jag vet att denna tråden är gammal men eftersom frågan rör samma ämne så känns det sak samma.

Det är så att jag ska på intervju imorron och undrar vad jag ska ha med mig?

Ska man ta med betyg? Meritförteckning?

Beror på, det får inte se tillgjort ut. Ha med dig en väska som du verkar ha normalt med allt du kan tänkas behöva. Brukar du inte använda portfölj, skit i det.

Typ, men vad vet jag.

Okej :)

Själv har jag ingen aning, är första jobbintervjun någonsin för mig så.

Men då tar jag med mig betyget från gymnasiet samt meritförteckningen, även om den inte är vidare lång :hihi

Personligt brev behöver man väl inte ta med till en intervju? :va

Jag lämnar alltid 2 lappar till företag, 1 med uppradade arbeten jag haft, den andra innehåller diverse utbildingar samt personligt brev.

Så det gör inget ifall du lämnar både cv o personligt brev.
Fick just ett jobb där jag lämnade båda papprena, och chefen snackar alltid hoj med mej nu, för jag skrev att jag gillar att köra sporthoj :)

Jag håller precis på att avsluta en rätt omfattande rekrytering. Lärdomar:

CV:et ska innehålla sakinformation i form av personuppgifter, utb., meritförteckning, referenser. Till detta bifogas ett personligt brev som mer ingående beskriver vem du är, hur ditt liv och dina framtidsplaner ser ut.

Om man väljer att skriva mer allmänt om sina framtidsplaner i det personliga brevet kan en mer uppspaltad vy ges avslutande i själva CV:et. Gärna formulerat som ex. 2, 5 och 10-årsplan..

Do it..

Fick just ett jobb där jag lämnade båda papprena, och chefen snackar alltid hoj med mej nu, för jag skrev att jag gillar att köra sporthoj :)

Du ska sälja din klubba!? Får jag bara SD:n såld iorrn som det är tänkt kanske jag ska slå till på en ny hoj iaf. Finns den för provkörning i U-sala eller?

Vad är det för botten i en gammal 600 nuförtiden? Från 999cc V-twin förstår jag att det diffar en del, men är dem helt döda i botten eller går det att köra dem lite aktivt utan att tokvarva iaf? Rätt peng för att krascha med iaf, det var aldrig SD:n

Last edited:
Såja, nu har man varit på intervjun!

Jag hade med mig meritföteckning och det verkade som om det räckte. :)

Du ska sälja din klubba!? Får jag bara SD:n såld iorrn som det är tänkt kanske jag ska slå till på en ny hoj iaf. Finns den för provkörning i U-sala eller?

Vad är det för botten i en gammal 600 nuförtiden? Från 999cc V-twin förstår jag att det diffar en del, men är dem helt döda i botten eller går det att köra dem lite aktivt utan att tokvarva iaf? Rätt peng för att krascha med iaf, det var aldrig SD:n
Den har väl runt 105 hästkrafter. Visst det blir lite mer växlande, men bottendraget är det inget fel på. Men det är inga powerwheelies på trean precis :)

hojen står just nu i Piteå, men skall hämta den i vinter nångång.... Om jag hittar plats för den att stå..

Jo det är en bra hoj för pengarna! Jag köpte inte den jättedyrt heller så 29 000 är väl värd sporthoj per krona!

Hej.

Jag ska försöka få ihop ett bra CV och personligt brev men har inte så stor erfarenhet.

Är det någon här som har bra koll eller arbetar med rekrytering som vill slänga ett getöga på det?

Hej - Mrs Hudik här :) Jag tittar gärna på det och ger feedback. Har själv suttit i den positionen att jag rekryterat personal till den grupp jag varit chef för, samt att jag tidigare har jobbat på rekryteringsföretag.

Hej - Mrs Hudik här Jag tittar gärna på det och ger feedback. Har själv suttit i den positionen att jag rekryterat personal till den grupp jag varit chef för, samt att jag tidigare har jobbat på rekryteringsföretag.

Tack! Pma din mail så kan jag skicka över när det är klart!

Jag är har själv bytt jobb ganska tätt nu och har ett stående CV och mall för personligt brev, som sedan anpassas beroende på vilken tjänst jag söker. Till CV:et brukar jag lägga med en bilaga där fler detaljer tas upp - mina kunskaper är för många för att kunna summeras ens kortfattat i ett CV efter ett kvarts sekel i branschen och just CV:et behöver vara lättläst och om det väcker intresse, så kan man läsa vidare.

Referenser ges på begäran och där anpassas listan beroende på typ av jobb, så rätt folk intervjuas och förhörs :) Samma sak med intyg m.m., det sänds över först efter att man passerat första och kanske andra intervjun (beror på hur rekryteringen sker).

Om sedan det där första ser intressant ut, återstår ibland medicinsk koll, säkerhetscheck hos Säpo, personlighetstest och prov av logisk, analytisk eller spatial förmåga :D (gjorde ett "Scales cls" nyligen - riktigt kul! - finns exempel på youtube).

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8