CV gasare med separata filter?

Bastarden

Rullande projekt...
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Kawasaki
Är det möjligt att få ett par gamla cv gasare att fungera någolunda med separata KN filter? Någon som har erfarenhet?

Gäller en GPZ1100 -84 motor med Z1000 -82 gasare...
Orginalburken får inte plats...

Gärna tips på bestyckning oxå, gått upp till 137,5 i huvud och den
går lite klent på höga varv...

mvh Danne

Torde inte vara några problem.
Du då sätter dem direkt på fuggarna
så för du en kort luftspalt men du kan ju
experimentera med att montera filtrer på
slangstumpar.
Hsh så lär knappast orginalburken vara
särskilt optimerad för ditt bygge i vilket fall.

Bil&Däck (bredvid Ångsågen) säljer K&N-filter.

Edit: Sen detta skrev har jag lärt mig att det kan
ofta vara skitsvårt!!

Last edited:
LUNKEN skrev:
såg att du hade dynojet kit.
tänk då på att dynojet munstycken å andra munstycken inte har samma flöde, så du kan inte jämföra storläkarna mellan orginal å dynojet + att dynojets nålar är avstmda till deras munstycken.
så om du sätter dit orginal munstycken ska du ha orginal nålarna.
en annan sak att tänka på är att på vissa hojar så tycker dynojet att man ska borra extra lyft hål i trottlarna.

en liten jämförelse på hur mycket man kan behöva gå upp i huvud munstycke med sepparata filter är dynojet kittet till min gammla FZ750. med orginal luftburk skulle det vara 108 å med separata filter 128.

orsaken till att man måste gå upp så mycket är inte bara att kommer in mer luft utan också att det blir ett mindre vakum som lyfter upp soppan ur flotör huset.

sedan på FZan fick man stora problem med tom gången.

så separata filter på en CV förgasare är ingen hitt(om man inte har mycket fri tid :o) )

/Mattias

Det här skrev LUNKEN i tråden "Bestyckning", och jag håller med, det går självklart att köra med separata luftfilter på CV-förgasare men det kan bli mycket mixtrande innan man får det att funka bra.
Du verkar ju inte ha så mycket val om luftburken inte passar, så du får väl ge dig på det, lycka till! :tummenupp

Hade själv samma problem med min blackbird-motor...Efter rådgörning med MotoSpeed och EMP i Boden m.fl. har jag lagt ner..och istället köpt mekaniska gasare.

cv

Jag har inte haft några som helst problem med separata filter på cv förgasare. Visserligen gamla hederliga mikuni 34:or som sitter på min gamgixxer, men ändå, det har inte strulat speciellt. det man skulle kunna tänka sig strula är väl att man täpper till den lilla "insugs-spalten" med kanten på anslutningsgummit på filtret, men det kanske bara gäller mikuni... Vad vet jag? Polarn satte på 36:or tror jag och den lilla spalten täpptes igen och hojen gick som en påse nötter , tror i alla fall att det var därför. Testa, det är KUL med cv :D
/T

Ska göra ett försök med cv gasarna, vore ju en skam om man inte skulle!! =)

Funderat på att sätta dit ett cylindriskt filter med slanganslutning och göra typ en samlingslåda på gasarna, då kan man ju strypa
in motståndet med ett rör man trär över filtret...
Blir lite mer pul än separata, men kanske större
chans att det funkar som den ska.?.?

/Danne

Som sagt, testa!

Har fått min att gå bra på mellan och höga varv, däremot är tomgången strulig att få till. Gick upp från 127, 5 till 145 munstycken och schimsade upp nålarna med en bricka som motsvarar ungefär ett hack till över max. Detta på en gsxr1100 med cv 36or, portad topp och v&h dubbelfilter (2 gasare/filter).

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back