Customhoj eller inte??

Bajen-Sam skrev:

Det där stämmer inte, jag har en Super Tenere och jag kör den hårdare än någon annan hoj jag ägt. Man känner sig mer odödlig när man sitter upprätt med ett bett styre och man oroar sig inte för grus i kurvorna längre=livsfarligt, ParisDakar nästa!:)

JT skrev:
2477271 Det där stämmer inte, jag har en Super Tenere och jag kör den hårdare än någon annan hoj jag ägt. Man känner sig mer odödlig när man sitter upprätt med ett bett styre och man oroar sig inte för grus i kurvorna längre=livsfarligt, ParisDakar nästa!:)

Njaa inte vill du köra över 140km en längre stund när man sitter upprätt?

Klart att du kan stå på mer på grusvägar, men nog oroar i varjefall jag mig för lösgrus i kurvorna. :D

Odödlig nja snarare som kungen på vägen. :yoparty

Hade själv tanken att köpa gathoj men suget har minskat drastiskt efter alla olyckstrådar, tror inte riskerna hänger ihop med hojtyp mera person som kör faktiskt.

MC Doktorn skrev:
2477705 Hade själv tanken att köpa gathoj men suget har minskat drastiskt efter alla olyckstrådar, tror inte riskerna hänger ihop med hojtyp mera person som kör faktiskt.

Du har antagligen rätt i att det beror på föraren, dock kvarstår fakta att det är betydligt lättare att odla horn i pannan när man har en SH, den customhojen jag kört (bara en dock) flög man ju inte av direkt. Som jag skrev i början så är just problemet att jag gasssaarr för mycket, tycker det är alldeles för roligt, skyller inte på hojen, utan funderar på att lösa problemet genom att ha en hoj som inte inbjuder till "lek" lika mycket.

MC Doktorn skrev:
2477705 Hade själv tanken att köpa gathoj men suget har minskat drastiskt efter alla olyckstrådar, tror inte riskerna hänger ihop med hojtyp mera person som kör faktiskt.

Här har du helt rätt...självklart är det den som sitter bakom styret som avgör...inte typ av hoj...

Vurpan 40 skrev:
2478043 Här har du helt rätt...QUOTE]
Mitt ego stärks

lappmögel skrev:
2477734 Du har antagligen rätt i att det beror på föraren, dock kvarstår fakta att det är betydligt lättare att odla horn i pannan när man har en SH, den customhojen jag kört (bara en dock) flög man ju inte av direkt. Som jag skrev i början så är just problemet att jag gasssaarr för mycket, tycker det är alldeles för roligt, skyller inte på hojen, utan funderar på att lösa problemet genom att ha en hoj som inte inbjuder till "lek" lika mycket.

Leksaker är kul jag tycker ett kromstaket med 65 hk är trist men en powercruicer med 110BHP vid 5500rpm är ganska ballt men man tröttnar ganska snabbt.
Funderar att köpa en ball bil istället för härliga söndagsturer med picknick korg och karta.
Självklart behåller man banhojen ett tag till.

Last edited:
Bajen-Sam skrev:
2477063 Går inte att jämföra en enstånka med de hojarna jag gav förslag på.

Från en test på BMW r 1200 gs, Stämmer även in på min 1150.

Sitter som en kung
Och man sitter som en kung. Körställningen är avslappnat upprätt och benvinkeln vilsamt bekväm samtidigt som händerna vilar på det rejäla och väl tilltagna styret. Inte ens efter flera timmars körning vill jag kliva av, vila och sträcka på benen, och det känns att man kan köra långt på modellen som nära nog är lika komfortabel för passageraren. Därtill kan sadelhöjden justeras i ett par lägen och som extrautrustning finns ytterligare två säten att välja mellan vilket gör att föraren individuellt kan anpassa höjden över marken från 810 till 890 millimeter. Väldigt praktiskt. Andra finesser är det ställbara vindskyddet som enkelt kan justeras utan verktyg och den lilla knappen på styret som gör att trippmätaren lätt kan nollställas under färd. Att värmehandtag ingår i standardutförandet känns som en lyxig bonus perfekt för vårt svenska klimat. :yoparty

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=884&a=185471

Lantbruksfordon :D :D

Blondie skrev:
2477145 Det tråkiga med glidare är dock att de svänger sämre och i farter över 180 så är det rent otrevligt!

//Blondie

Har hört det många gångwer förrut men aldrig riktigt förståt det. Är inte orsaken till att man kör som ett "skollat ollon" med en SH just att det inte är några problem. En väg som du lungt kör 150 på med en sh kan vara rent lustfyllt otäckt med en lite äldre maskin.

Är det farten man är ute efter så kanske det inte är rätt val men om man vill ha underhållande körning så har jag aldrig satt ett = fart.

Som du säger, det blir pengar över till annat när inte försäkringen tuggar så mycket på plånboken. Pengar man kan ha att t.ex. lägga på en banhoj och dess underhåll :yoparty

Nu är det ju inte en 'köståm' men jag tycker du ska testa en 950 Adventure. Sjukt pigg motor och ett trevligt chassi. Sitter bra och skyddad bakom kåpan.

Då jag har fler moppar Allt ifrån en Kompressormatad 1480 Rickman(gathoj ) Gammel FZR,n En Ducce S4 ,honda XL ( ? ) , plus en "Frökensportster"
Måste jag säga att jag.... INTE KAN VÄLJA , INTEVILL heller.

ALLT har sin tjusning ,Att pluttra med HD en bra väg i lugn takt är lika kul som Dräpa den med FZR'n,,, Fartkänslan finns där,lika stor fast vid olika hastighet då!

Men det är känsla att som, HD stollen ovanför säger: Bygga sin egen hoj ,gärna av ett gammalt järn och få den att uppförasig som en modern hoj.
DETÄR KÄNSLA.
Sen att det finns stollar i Sporthojsvärlden liksom i Kromsläde dito vet vi ju alla.
Det ska till alla sorter att bygga en värld...

Fast jag tourar gärna med kompressor moppen (ända till Barcelona faktiskt) LR drar Boge med Sportstern...
Ja kanske inte kommer fram lika fort som "andra Sporthojar" (Hrm) ,Men "Who cares ?" Inte Jag IAF , MEn jag kan garantera Att jag har minst lika kul som nån annan....:)

( Fast en del påhopp får man ju stå ut med,,,)

SSDD skrev:
2479358 Då jag har fler moppar Allt ifrån en Kompressormatad 1480 Rickman(gathoj ) Gammel FZR,n En Ducce S4 ,honda XL ( ? ) , plus en "Frökensportster"
Måste jag säga att jag.... INTE KAN VÄLJA , INTEVILL heller.

ALLT har sin tjusning ,Att pluttra med HD en bra väg i lugn takt är lika kul som Dräpa den med FZR'n,,, Fartkänslan finns där,lika stor fast vid olika hastighet då!

Men det är känsla att som, HD stollen ovanför säger: Bygga sin egen hoj ,gärna av ett gammalt järn och få den att uppförasig som en modern hoj.
DETÄR KÄNSLA.
Sen att det finns stollar i Sporthojsvärlden liksom i Kromsläde dito vet vi ju alla.
Det ska till alla sorter att bygga en värld...

Fast jag tourar gärna med kompressor moppen (ända till Barcelona faktiskt) LR drar Boge med Sportstern...
Ja kanske inte kommer fram lika fort som "andra Sporthojar" (Hrm) ,Men "Who cares ?" Inte Jag IAF , MEn jag kan garantera Att jag har minst lika kul som nån annan....:)

( Fast en del påhopp får man ju stå ut med,,,)

Det optimala e ju flera hojAR

Jag har en Varadero xl 1000 och det är ju samma motor som VTR en.
Den åker man suveränt med även när det är långkörningar.
Har kört ca 1000 mil denna sommar,,rekomenderar den.
Bra vrid i och ett suveränt dragregister för sina straxt under 100hk.
Inga problem att köra en bra bit över 200 även om bara mätaren går till 220 -230 ca. Har inte toppat min men gissar kring 230-240
Man sitter rakt men går också fint att ha en mera liggande körställning vid högre farter.
Men det är en hoj som man gärna kör sansat med även om det finns hyffsade resurser. Eventuella passagerare åker mycket bra,,bra sadel. Bra komfort för båda.
Samtidigt finns den där rätta känslan vid kurvtagning mm.
Och inte minst riktigt billig försäkring. Ca 2000-3000 år lite beroende på årsmodell och förarens ålder.

Jag började med custom när jag tog körkort i för 1½ år sedan. Det var en Triumph Speedmaster. När jag fått körkort fick frugan överta den och jag köpte en Monster 1000Sie. Efter bara 3 månader insåg jag att denna best inte var riktigt lämpad för en nybörjare som jag, så jag bytte in den mot min nuvarande som är varken sport eller custom, en bra kompromiss tycker jag.

Har sedan dess prövat en del andra custom Kawa Mean Streak, HD Sportster 883 och 1200 (den nya med insprutning).

Mean streaken tyckte jag var fruktansvärt klumpig i låga farter och hade en jobbig växellåda, det berömda 'vridet' från 1600 cc motorn var inte imponerande alls, men rakt fram satt man gött. HD sportster har nog ett oförtjänt dåligt rykte. I mitt tycke är det en 'sportig' custom som går att göra en hel del med (som bla. Jörgen på detta forum gjort). Men priset är ju som bekant hutlöst ca 120 000:- för 1200:an.

Min poäng är att det finns hojar som är både sportiga, bekväma och inte speciellt "farliga". Ett annat exempel på detta är Kawa Er-6n som troligtvis kommer att ersätta Speedmastern som precis blev såld :)

Har jag lite flyt i helgen får jag testa en Varadero, ska bli intressant, men inte fan är den lika snygg som en SH. Var ut en sväng igår med min jösses vad roligt det är, men farterna vart ju som det blev. Kanske lösningen är att köpa en SH till och försöka ta sig till Gelleråsen då o då och leka av sig det värsta. Då kanske man lugnar sig lite på vägarna och kan ha kvar Hondan då jag faktiskt är skitnöjd med den.
Tack för alla tips förresten:tummenupp

Wagge skrev:
2477073 Provade HDs Night Rod Special igår... den var faktiskt...hrm... kul. :rodnar
Sen så ser den ganska cool ut också...
351.jpg

Jag testade en Night Rod Special igår. Stormtrivdes.. :(

Skulle lätt kunna tänka mig en sådan som "åka och köpa en glass hoj".
Lite dyr kanske men det kändes som om jag ägde vägen och allt runtomkring när jag gled fram i 160+ :hojharley

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back