Customhoj eller inte??

lappmögel

Elin racing
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZX9R svarten
Trots risk för att bli bannad för alltid känner jag att jag måste fråga er lite om customhojar.

Med tanke på alla olyckor som varit på sistone, flera tyvärr med dödligutgång, men även andra där det blivit väldigt allvarliga skador, trots relativt låga hastigheter, har fått mig att fundera rejält.

Bekymmret är att jag varje gång sätter mig på hojen kör jag så förbannat, läser här på SH om olyckor och tänker ,nä nu ska jag lugna mig, men så fort jag sätter mig på cykeln är det samma vissa igen.

Börjar således fundera på en customhoj för den kan man helt enkelt inte köra lika fort på. Jag är medveten om att man skada / dödas på en sån oxå men risken måste vara betydligt mindre (tror jag).
Fundering lutar just nu mot en customhoj samt en sporthoj att köra på bana med då och då. Känns liksom inte som att det är värt risken, att vara i trafiken med den man har idag. Problemet är att jag njuter grymt varje gång jag kör min kära Honda, vill gärna hitta en custom som inte är allför mycket "aphängarstuk", gärne med lite SH över sig.
Tittat lite på Black Widow de ser då ok ut enligt mig.

Hjälp nu en förvirrad Dalmas som inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på, sporthoj eller ej:confused: Gärna andra råd och funderingar:)

Den nya vrod'en är ju rätt fräsig om man är beredd att bli hånad här på forumet...

/

lappmögel skrev:
2476708 Trots risk för att bli bannad för alltid känner jag att jag måste fråga er lite om customhojar.

Med tanke på alla olyckor som varit på sistone, flera tyvärr med dödligutgång, men även andra där det blivit väldigt allvarliga skador, trots relativt låga hastigheter, har fått mig att fundera rejält.

Bekymmret är att jag varje gång sätter mig på hojen kör jag så förbannat, läser här på SH om olyckor och tänker ,nä nu ska jag lugna mig, men så fort jag sätter mig på cykeln är det samma vissa igen.

Börjar således fundera på en customhoj för den kan man helt enkelt inte köra lika fort på. Jag är medveten om att man skada / dödas på en sån oxå men risken måste vara betydligt mindre (tror jag).
Fundering lutar just nu mot en customhoj samt en sporthoj att köra på bana med då och då. Känns liksom inte som att det är värt risken, att vara i trafiken med den man har idag. Problemet är att jag njuter grymt varje gång jag kör min kära Honda, vill gärna hitta en custom som inte är allför mycket "aphängarstuk", gärne med lite SH över sig.

Hjälp nu en förvirrad Dalmas som inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på, sporthoj eller ej:confused: Gärna andra råd och funderingar:)

Bajen-Sam skrev:

Tankarna finns där oxå , skulle självklart skrivit det!! Lite orolig för långresor dock, kört ca 1200-1300 mil i år.

lappmögel skrev:
2476708 Trots risk för att bli bannad för alltid känner jag att jag måste fråga er lite om customhojar.

Ett annat tips kan ju vara att även engagera din kreativa/tekniska sida i MC-hobbyn. Att bygga om eller bygga hojen själv, oavsett vad det blir för stuk på din färdiga hoj. Det är ju därifrån ordet custom kommer: to customize. Från hotrod och chopperkulturen.

Man kör på ett helt annat sätt när man åker på något som helt eller delvis är ett uttryck för eget arbete. Även om det är en sporthoj du byggt. Det är mer ovanligt att vi som åker ombyggda fordon, även med hög effekt, är inblandade i olyckor jämfört med serieproducerade prestandafordon. Dessutom får du äntligen säsong året om, alla modifieringar och förbättringar man kommit på under sommaren gör nämligen att vintern förflyter snabbt när man äntligen ger sig i kast med vinterprojekten på hojen. Körningen får mao ytterligare en dimension jämfört när man sitter på ett mer opersonligt serietillverkat motorredskap, i det sistnämda fallet blir ibland den allt snabbare körningen hela arenan på vilken mc-behovet ska tillfredställas. Som ett tv-spel. Det blir ju lätt farligt om man inte åker bana.

Köp någon gammal blast from the past och originalrenovera eller bygg en caféracer, glidare eller vadsomhelst vetja.

Tycker jag

Mvh
Jörgen

lappmögel skrev:
2476830 Tankarna finns där oxå , skulle självklart skrivit det!! Lite orolig för långresor dock, kört ca 1200-1300 mil i år.

Köpte min R 1150 gs i år och åker ganska långt, du sitter som en gud och dessa maskiner är kända för att kunna åka riktigt mycket utan att man skall bli trött i kroppen. Om man får plussa för annat en sporthojar ger jag min hoj 5 plus av 5. :D

jag har både både chopper och sport, lr snart när det e ombyggd.
Gissa vilken som har stått i garaget nästan hela sommaren?

lappmögel skrev:

Tro det eller ej, det finns faktiskt andra forum :)

Jag tycker du ska kolla in dig på en Maruder, eller något sådant.
En offroadare är inte fel heller med tanke på vad försäkringarna kommer kosta :va

A/

AdamGS500 skrev:
2476991 Tro det eller ej, det finns faktiskt andra forum :)

Jag tycker du ska kolla in dig på en Maruder, eller något sådant.
En offroadare är inte fel heller med tanke på vad försäkringarna kommer kosta :va

A/

Är dock inte intresserad av andra forum, trivs ypperligt på SH!!:)
Tack för era bidrag, lär väl göra ett test med en nyare Offroadare, hade en DR 750 (enstånka) förut och den var knappast nån långvägsmaskin, röven :arsele var bortdommnad efter några mil.

lappmögel skrev:

Ett alternativ kan ju vara en s k nakenhoj. Frånvaro av kåpan gör ju att man håller sig...ja, i alla fall under 150. Jo, jag vet att det går att köra fortare än så men fartvinden kan tyckas riktigt jobbig då.

Jag fundera själv på en...typ hornet eller speed triple just för att inte köra för fort. Men så ser man en gixxer 1000 eller den nya bladen och det vattnas direkt i munnen.....:kär :nicka

Lycka till med vad du än väljer att grensla, och kör förståndigt! :)

Marcus_72 skrev:
2477021 Ett alternativ kan ju vara en s k nakenhoj. Frånvaro av kåpan gör ju att man håller sig...ja, i alla fall under 150. Jo, jag vet att det går att köra fortare än så men fartvinden kan tyckas riktigt jobbig då.

Jag fundera själv på en...typ hornet eller speed triple just för att inte köra för fort. Men så ser man en gixxer 1000 eller den nya bladen och det vattnas direkt i munnen.....:kär :nicka

Lycka till med vad du än väljer att grensla, och kör förståndigt! :)

MMM en Blade absolut godis, men du förstår vad jag menar:tummenupp

lappmögel skrev:
2477004 Tack för era bidrag, lär väl göra ett test med en nyare Offroadare, hade en DR 750 (enstånka) förut och den var knappast nån långvägsmaskin, röven :arsele var bortdommnad efter några mil.

Går inte att jämföra en enstånka med de hojarna jag gav förslag på.

Från en test på BMW r 1200 gs, Stämmer även in på min 1150.

Sitter som en kung
Och man sitter som en kung. Körställningen är avslappnat upprätt och benvinkeln vilsamt bekväm samtidigt som händerna vilar på det rejäla och väl tilltagna styret. Inte ens efter flera timmars körning vill jag kliva av, vila och sträcka på benen, och det känns att man kan köra långt på modellen som nära nog är lika komfortabel för passageraren. Därtill kan sadelhöjden justeras i ett par lägen och som extrautrustning finns ytterligare två säten att välja mellan vilket gör att föraren individuellt kan anpassa höjden över marken från 810 till 890 millimeter. Väldigt praktiskt. Andra finesser är det ställbara vindskyddet som enkelt kan justeras utan verktyg och den lilla knappen på styret som gör att trippmätaren lätt kan nollställas under färd. Att värmehandtag ingår i standardutförandet känns som en lyxig bonus perfekt för vårt svenska klimat. :yoparty

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=884&a=185471

Min yamaha XT660x- 05 supermotard är till salu.
Går att åka hyffsat långa turer på och billig förs.
Långa service intervaller. Dock inget krutpaket men håller istället:)
Toppar ca 180 och går att toura med i ca 130 utan problem.

Visserligen ingen custom men ändå.....

Provade HDs Night Rod Special igår... den var faktiskt...hrm... kul. :rodnar
Sen så ser den ganska cool ut också...
351.jpg

Hallååå!! Vakna!!! Det är en mardröm du befinner dig i! Det är klart du ska ha sporthoj. Prova en custom så vet du. Det räcker för mig. Varje gång jag prövar en custom så vet då jag vad som gäller.

Wagge skrev:
2477073 Provade HDs Night Rod Special igår... den var faktiskt...hrm... kul. :rodnar
Sen så ser den ganska cool ut också...
351.jpg

Om jag säger om, det skulle bli en custom så är det nåt åt det hållet det ska vara, ser helt klart uppkäftig ut.

Har själv bytt till glidare på gata men planen är att köpa en billig banhoj som man kan köra av sig med någongång då och då.

Sen tycker många att man e dum i huvudet men många vill gärna ta en provtur konstigt nog?

Framför allt tror jag att du tappar mindre pengar på en glidare än vad man gör på en s-hoj.

Det tråkiga med glidare är dock att de svänger sämre och i farter över 180 så är det rent otrevligt!

Man sitter dock oftast lite bättre försäkringarna är helt överkomliga jag betalar 4800 hel/hel för en ombyggd 02 HD mitt i gbg!

Prova testa kläm o känn lite så får du se i värsta fall får du väl byta tillbaka igen.

Ska du köpa delar till din glidare rekomenderar jag EBAY.com

//Blondie

Wagge skrev:
2477103 Dom kan man ju t.o.m wheela med! :yoparty

Har en polare som wheelar med sina HD förut hade han en Dyna superglide nu en v-rod o det funkar fint kolla Sune Andersson oxå...........

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back