Custom - förklara?

Det jag tycker är allra roligast är ju att Starstriker själv kör BMW :D

Ok, de har en snygg hoj men sen är de ju spöfula. Förlåt Staris, kunde inte låta bli när det var öppet mål :krama.

Keften :mad: BMWs hojjar kör i cirklar runt konkurrenternas motsvarigheter.
 
Bästa inlägget hittills! :tummenupp

Ta mig som ett exempel.
Jag har kört sporthoj sen min första hoj jag köpte (R1 -02). Har varit ett antal nyare R1:or och gixxrar imellan. Älskar att köra fort och kommer nog alltid att älska det.
För 2 år sen satt jag o kolla på lite hojklipp på youtube och fastna för en viss typ av custom. En custombyggd bobber.
Googla lite mer och började fastna för det oregelbundna dunkandet av twin motorerna.
Känslan att kunna ändra o pula på saker tills sitt eget tycke, något man inte kan göra i samma utsträckning på sporthoj, var lockande.
Köpte en Intruder -06 och gjorde om den till bobberstuk.
Trodde först att den skulle vara asslö då man är van vid 170hk på bakhjulet. Dock blev jag riktigt förvånad. 0-100 gjorde den förvånansvärt snabbt.
Men det som verkligen lockade var att kunna ha hojen stående utanför dörren utan att va livrädd att den skulle bli stulen.
Att kunna ha på sig t-shirt o jeans o bara slänga på sig en hjälm när man ska dra till en polare o hälsa på. Nu förespråkar jag inte skyddlöst men det är jävligt skönt att inte alltid ha ett 100% säkerhetstänk på samma sätt som sporthojsåkande då jag alltid känner att jag behöver skinnställ etc.
Har sagt det tidigare..det är lite grann som att vara liten och ha en cykel. Den står utanför dörren o när man ska iväg är det bara att pedala iväg.
Jag är nog en av de få som verkligen gillar båda genrerna och just nu står en wildstar 1600 som håller på o förvandlas till ett stuk jag diggar.

Kan vara värt att testa..ni kanske skulle hitta ytterligare en sak som gör livet härligare att leva ;)
Näst på tur för mig är att köpa en endurohoj och testa..jag börjar med en billig sak. Märker jag att det inte var något för mig så säljs den utan att gå allt för mycket i förlust. O sen är det bara att testa något annat som verkar skoj =) För om man inte testar..hur ska man då veta. O kanske gå miste om något som skulle kunna vara ens bästa hobby genom tiderna!
 
Kanske är tvärtom ? Folk förvånas över hur en del kan pröjsa multum i försäkring, ha pulver till förbannelse som man sällan kan utnyttja på svenska vägar och så är man helt färdig i kropp och lem efter 10mil på 90 väg lagligt ? Jag har nog helt fel, men jag kan ha rätt ? :confused:
 
Han nån förklara följande för mig, för jag förstår faktiskt inte. (Jag har inte provat custom själv).
Nope, du får helt enkelt se till att testa själv. Det gjorde jag och hade jag pengar skulle jag ha en powerglidare dessutom...

(de inbjuder till körning som är skonsam mot körkortet och tilltalar generellt sett folk som inte är intresserade av det faktiska körandet men ändå gillar åka på två hjul)
 
Last edited:
Läste lite tokigt i Rum-dimman...prova allt innan man säger något dumt :)
 
Last edited:
sorry, läste med fel brillor...Jag hade fel och tar tillbaka inlägget :) Drickit lite rom och är en gnutta berusad, handshake ?
 
Det hade varit rätt intressant att se en C1 på en knix faktiskt. Och där har ju inte ens konkurrenterna några motsvarigheter väl? :tummenupp

Hehe. Den är rätt topptung så den är inte så svår att lägga ned i kurvorna iaf. Faktum är att för några år sedan höll BMW MCs VD, fd tävlandes i roadracing, jämna steg med alla ÅF:ar (på andra hojjar) på en knixig väg. Det de vann på rakor plockade han hem i kurvorna. Ryktet säger att han höll stumt.

Den är "intressant" när det svänger, men jag har vant mig.
 
sorry, läste med fel brillor...Jag hade fel och tar tillbaka inlägget :) Drickit lite rom och är en gnutta berusad, handshake ?
GinTonic här! :)

Har förresten kört Kawa Mean Streak och BMW R1100RT i jämförandetest och jag tyckte faktiskt glidaren var den bättre hojen på det mesta utom få med sig jättepackning. T o m kurvig väg, tro't eller inte.
 
Last edited:
Har försökt vinka till dom under mina 9 år som motorcyklist, det är den enda kategorin åkare som aldrig hälsar tillbaka....är det för att dom inte vågar släppa sitt krampaktiga tag runt kromstyret, eller är dom helt enkelt för tuffa? :confused:

( & nej, dom är varken snygga eller tuffa...)

Fullkomligt älskar att vinka på kromslädepiloter! De ser alltid så förundrade ut när en riktig Hojåkare hälsar på dem! Under mina +25 år som hojåkare har jag också noterat deras slöa attityd till oss andra bikers. Men det kan ju vara som du menar att de inte klarar att släppa styret! Ja ju mer jag tänker på det så är det nog så!
 
Gjorde mitt inlägg ovan efter att ha läst några inlägg, men nu när man plöjt hela tråden förundras jag över hur många hojåkare som inte har sporthoj som hänger här! Kul! Sök, och ni skall finna.....
 
Det finns customhojar på vägarna då en massa med hojkort fick det gratis och sett easy rider ofta.. varför finns bilmärken som kia och Hyundai...

Fast en v-rod hade kunnat få stå i garaget, tillgänglig för lite tomvarvande på grillfester....
 
Vsrför skulle nån vilja rulla runt i en mustang fastback -67? Asgsmmal design, gammal fjädring och rätt trött motor.

En Mustang är ju ändå (eller var) en prestandabil. Jag skulle vilja ha en men aldrig någonsin en custom. Då är det nog bättre jämförelse med en Cadillac eller liknande. Att man kan välja bort bromsar och väghållning och komfort (nej en custom är inte bekväm) i ett nöjesfordon är helt obegripligt. Är man inte ute efter prestanda utan bara vill tuffa runt finns det massvis med basichojar som gör jobbet mycket bättre.

Varför heter det custom förresten? Vad är custom med en fabriksny japskromsläde?
 
Varför måste det vara så enkelspårigt handlar det inte om att köra hoj ??
Trivs lika bra på min lilla stånka som min 1800 olika visst,men lika mycket glädje !
Och hälsar gör jag också oavsett vad det är för hoj man möter....ja kanske inte skotrar,kan ju va en moppe....
Och vad det gäller dresscoden så är den väl ungefär lika klichéartad som en fullkittad sporthojsåkare med garageskrapade knäpuckar....
 
Custom?
Det är en missuppfattning av svenska hojhandlare som varit på hojmässa i USA.. Custom-kolvar, custom-hoj osv. betyder specialtillverkad, "custom made". Att kalla en serietillverkad kalleanka-chopper som tex Suzuki viagra för customhoj avslöjar en djup okunskap.

Man känner sig jävligt cool på en Harley, det går inte att neka till.

Det jag tycker är fett med HD är världens största eftermarknad på motorsidan, ingen vanlig hojkonsument vet om hojen som rullat upp bredvid är originalrunk eller chefen.

http://www.youtube.com/watch?v=056PdU36jhw
 
Last edited:
Nja, förvånas mer av hur "kulturen" kan leva kvar på 2000-talet samt hur man faktiskt fortsätter att masstillverka motorcyklar med design och prestanda från typ 50-talet.

En anledning till att de produceras är nog att de säljer jävligt bra. Sen passar nog prestandan ihop med designen.
Gjorde själv ett tafatt besök i custom svängen med en kawa mean-streak, snygg o lät gott men den var inget för mej. Så mycket roligare att svänga med en "riktig" hoj!
 
Well, jag FÖRSÖKER förstå, men är fortfarande inte övertygad. Det handlar inte bara om hojen utan även om skaran som kör. Dödskallemask, bockskägg, jeansväst och fransar. Vad är grejjen liksom? Jag undrar. På riktigt.

Men det är väl ändå en liten skara som kör den stilen?
Lite som att det bara är en liten skara sporthojsåkare som drar från snuten och tycker att det är kungligt att åka bakhjul på essingeleden i rusningstrafik.
 
Back
Top