Custom - förklara?

1700cc v4 :yoparty




Svårt att klassificera den, muskelhoj eller power cruiser skulle jag nog vilja kalla den, samma kategori som Diavel och till viss del även V-Rod.

Coola hojar i vilket fall som helst.

Japp, muskelhoj skulle jag kalla den. Hade gärna haft en sån i garaget med för den delen. ;)
 
Hade jag det jag ville skulle jag nog inte ha mindre än 20 hojar i garaget och i hemmet, minst :)

Jooo, det är ju samma här. Lite geggmoppe, lite totalt sanslöst ärkesportigt, något turbokittat helt-jävla-galet-rakt-fram-as, och så vidare och så vidare.... XD
För tillfället gör jag mitt bästa för att stå emot impulsen att köpa en tvåtaktare.
 
Den är stor, tung, drivs av en v-twin och svänger dåligt. Den kan inte klassas som touring pga kombinationen av hög bränsleförbrukning och liten tankvolym. Misstänker att det är därför den kallas custom här.
Finns väl ett till fack för denna typ av hojar: Powercruiser om jag inte minns fel...
 
Provkör så kanske du ändrar uppfattning.
I ärlighetens namn tilltalar moderna sporthojar mig lika mycket som en Ferrarri eller dito sportbil. Fantastisk väghållning, vackert komponerade men total avsaknad av karaktär och personliget :zpy

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Visa några exempel på glidare som konkurrerar gällande prestanda med typ Honda 600RR, Yamaha R6, Triumph 675 osv. så provkör jag gärna.
 
En sak retar mig mycket:gnissla Har ju själv Amerikanskt järn och mellangasar aldrig.
Många Japscustom ger mellangas när dom rullar mot rödljuset:huvet Svaghetstecken i min gudomliga värd:brinnerup
 
En sak retar mig mycket:gnissla Har ju själv Amerikanskt järn och mellangasar aldrig.
Många Japscustom ger mellangas när dom rullar mot rödljuset:huvet Svaghetstecken i min gudomliga värd:brinnerup

Mellangasandet är enbart för att njuta av det underbara ljudet. Samt att vid nedväxling skona växellådan.

Att en HD skulle mellangasa är därför uteslutet. Ljudet av fisketrålare lockar inte till sig gillande blickar samt att den är lika varv-villig som en rulltrappa gör ju det hela otänkbart.
 
Jooo, det är ju samma här. Lite geggmoppe, lite totalt sanslöst ärkesportigt, något turbokittat helt-jävla-galet-rakt-fram-as, och så vidare och så vidare.... XD
För tillfället gör jag mitt bästa för att stå emot impulsen att köpa en tvåtaktare.

...enkelt löst, tvåtakts geggmoppe. Det bästa av två världar. :fakta
 
Custom är väll mer begripligt än både cafe, brat, tracker och de andra "ungdomskulturerna". Cafehojar är i regel obekväma saker som inte tar kurvor mycket bättre än en säckakärra. Brat verkar innebära att knävinkeln i förhållande till styrhöjden ska vara så märklig som möjligt och trackers, liksom cafehojarna saknar all form av möjlighet till att ha någon med sig där bak. Förutsatt att du vill ha "rätt stuk". Se bränner man benen av sig i tid och otid.
 
Mellangasandet är enbart för att njuta av det underbara ljudet. Samt att vid nedväxling skona växellådan.

Att en HD skulle mellangasa är därför uteslutet. Ljudet av fisketrålare lockar inte till sig gillande blickar samt att den är lika varv-villig som en rulltrappa gör ju det hela otänkbart.
Mellangas vid nedväxling gör jag jämt, det är ju för att skona lådan. Plus att en HD- motor har relativt radfyror ett stort rörelsemängdsmoment i motorn. Så det är anledning större än på en radfyresportis.

Däremot kan jag irritera mig på attitydbikers som ska brappa hela vägen fram till ett rödljus bara för att föra oväsen, det är inte mellangas, det är liten kuk.
 
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Visa några exempel på glidare som konkurrerar gällande prestanda med typ Honda 600RR, Yamaha R6, Triumph 675 osv. så provkör jag gärna.

Allt under 1000 cc är moped :fakta
 
Cafehojar är i regel obekväma saker som inte tar kurvor mycket bättre än en säckakärra.

Betvivlar att du ens vet hur en riktig caferacer ser ut och är byggd i såfall. En Triton kör åttor runt vilken customhoj som helst. Alla "caferacers" du ser på Blocket är i 99% av fallen bara pinsamma hembyggen på Kawa 400 och vad det nu är som bara drar namnet "caferacer" i smutsen. :)
 
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Visa några exempel på glidare som konkurrerar gällande prestanda med typ Honda 600RR, Yamaha R6, Triumph 675 osv. så provkör jag gärna.

Men det blir ju en smått löjlig jämförelse.
Varför jämföra en maskin som är tänkt för gatubruk med en maskin som i första hand är byggd för att köra bana med?

Det är ju knappast så att man kan utnyttja all kraft och väghållning på en rr-maskin ute i trafiken, även om vissa kör som om dom tror det.

Den prestanda och väghållning som erbjuds på dom flesta hojarna på marknaden räcker gott och väl till för gemene man.
Jag skulle till och med våga påstå att det är få förare där ute som kan pressa sina hojar över gränsen av deras kapacitet oavsett vilket segment vi snackar om.
 
Betvivlar att du ens vet hur en riktig caferacer ser ut och är byggd i såfall. En Triton kör åttor runt vilken customhoj som helst. Alla "caferacers" du ser på Blocket är i 99% av fallen bara pinsamma hembyggen på Kawa 400 och vad det nu är som bara drar namnet "caferacer" i smutsen. :)

Jotack, jag är väl medveten om det. Nu syftade jag dock på just de hojarna på blocket och hela grejen med att köra runt och va tuff. :crash
 
Men det blir ju en smått löjlig jämförelse.
Varför jämföra en maskin som är tänkt för gatubruk med en maskin som i första hand är byggd för att köra bana med?

Det är ju knappast så att man kan utnyttja all kraft och väghållning på en rr-maskin ute i trafiken, även om vissa kör som om dom tror det.

Den prestanda och väghållning som erbjuds på dom flesta hojarna på marknaden räcker gott och väl till för gemene man.
Jag skulle till och med våga påstå att det är få förare där ute som kan pressa sina hojar över gränsen av deras kapacitet oavsett vilket segment vi snackar om.

Du gör en liten tankevurpa faktiskt. :)

De flesta kromförsedda prylar gör själva spakandet svårare än det behöver vara för 99% av deras ägare, så länge de färdas 10 under i kortege på raka vägar är det en sak...vilket är det normala sättet den kategorin färdas (jag har provat touringåka med den kategorin av förare, det är ju så det är, och jag lägger inga värderingar i det).

Personligen kan jag tycka det är lite trist att så många missar hur underbara hojar kan vara när det svänger (har ett praktexempel på en äldre dam som kämpade länge med sin customcykel på tjejknixar, bytte till en yamma xj6 och verkligen blommade ut som förare).

/J
 
Last edited:
Back
Top