Curry

Nää-eej, har jag så fel? :va
Kanonkulan har med chili att göra, den med depp-dansen till Smashing Pumpkins (:rofl) har väl inte med chili att göra?
Någon måste tillsätta en utredning!!!!1

Ja, han har någon skön kompis i den också. Och egentligen har han hängt på en golfbana. :fakta

Han har en rävkompis. O sen tror jag att tanten med jättebysten från "simpsonsfilmen" gör ett litet gästspel!??:tummenupp

Han har en rävkompis. O sen tror jag att tanten med jättebysten från "simpsonsfilmen" gör ett litet gästspel!??:tummenupp

Man kan faktiskt skada slämhinnor mm i mag och tarmkanalen.
Det går att vänja sig försiktigt vid starkare mat men man kan få bedövade smaklökar och måste krydda rejält på allt för det skall smaka något.

Däremot är jag lite frågande till om den där currymojängen är så hysterisk?

Habanero såg jag någon annan som tipsade om. Får för mig att det är stronger shit!

Kanonkulan har med chili att göra, den med depp-dansen till Smashing Pumpkins (:rofl) har väl inte med chili att göra?

Ja, han har någon skön kompis i den också. Och egentligen har han hängt på en golfbana. :fakta

1. Den heter nått it stil med "Homerpalooza" - Otto (busschaffisen) kör en helvetesfärd med ungarna och pajjar skolbussen, så föräldrarna får rycka in och samköra. Homer drar igång sin stenåldersrock i bilen och ungarna blir tokiga. Sen drar han iväg Bart och Lisa till Halapalooza i capitol city. Minns inte exakt hur han blir "cirkusfreak" men har för mig att nån (antagligen han själv) skjuter nått i magen på honom. Kan varit den uppblåsbara rosa grisen?
Efter detta anställer festivalen honom som freak och han börjar turnera med pumpkins och de andra joddlarna.
Framåt slutet käkar han nått starkt (kanske chilli? :tungan) och hans mage börjar flippa.

2. Springfields årliga chilitillställning. Homer lovar Marge att inte dricka alkohol den här gången. Homer tar fram sin sked och börjar gå från stånd till stånd för att provsmaka folks chili. Chief Wiggum spetsar sin chili med "devils chili" eller vad det nu heter och Homer börjar trippa. Efter det träffar han sin nya vän under hallistrippen; en sjakal eller hyena eller vad det nu är, som han kallar för "space coyotee (stavning?).
Sen får han i uppdrag att i sin själavän. Blah blah blah.... och mot slutet släcker han Springfields fyrtorn för att få ett skepp att gå på grund så att han kan få vänner :D

3. Vet faktiskt inte vad den där han röker på heter, men det hela handlar väl om att han vill fortsätta låta marijuana vara lagligt i medicinskt syfte.
Tror han började med majjan för att han fick nått i ögat?

Nä, men om han gör en enda kanonuppträdande till så dör han och då ställs han inför att lägga ner fame and glory eller att överleva, ett så klart oövervinnerligt svårt beslut i Homers värld.

Finns ett vansinnigt bra avsnitt som jag tror är i senaste säsongen då han äter så stark chili (från Guatemala) att han har hallisar hela avsnittet, det vore något för honkiie det. :D

Det har later ju helt galet bra. Jag kan alltsa fa grymma hallisar och dessutom jobba genom att bara vara det jag ar? (fet alltsa)
Nu kanner jag mig mycket lugnare, jag langtar redan nu.

Jag tror inte det. Om du äter fantastiska mängder stark mat så kan det iofs hända att lever och njurar tar stryk av allt capsaicin som är det som är starkt. Egentligen är det smärta på grund av att ämnet påverkar en smärtnerv som förgrenar ut sig i munhålan och inte en smak.

Jag tror dock att du ska äta rent fantastiska mängder för det. I annat fall skulle ju alla i Indien ha njurpaj och skrumplever.

Jag tror inte att det är någon fara. Det som du kan råka ut för är att du blir lite kass i kistan och att det eventuellt bränner på vägen ut också. Inte så mysigt faktiskt men det är inget man inte överlever utan några större men.

du vet om att man får brännsår av att hantera saften från habanerofrukter utan att använda handskar va?:fakta skiten är frätande, och det gäller även vanlig chili. det är bara inte lika starkt, som alla vet (:D ). så man ska nog vara lite försiktig med hur mycket man stoppar i sig.

skiten är frätande, och det gäller även vanlig chili. det är bara inte lika starkt, som alla vet (:D ). så man ska nog vara lite försiktig med hur mycket man stoppar i sig.
Det vet alla som någon gång har hackat chili. Och redan petat sig i ögat eller något. :galen

du vet om att man får brännsår av att hantera saften från habanerofrukter utan att använda handskar va?:fakta skiten är frätande, och det gäller även vanlig chili. det är bara inte lika starkt, som alla vet (:D ). så man ska nog vara lite försiktig med hur mycket man stoppar i sig.

Låter ju verkligen som något man ska äta... :3freak

Skulle ni dricka syra också om någon bad er att göra det? :)

NEJ du får inte brännsår eller frätskador....

IVF inte rent medicinskt, capsacinet påverkar vanillinreceptorer vilka gör att du känner smärta och dessutom så kan det aktivera delar av immunförsvaret vilket gör att du får blåsor etc.

3. Vet faktiskt inte vad den där han röker på heter, men det hela handlar väl om att han vill fortsätta låta marijuana vara lagligt i medicinskt syfte.
Tror han började med majjan för att han fick nått i ögat?

Dom ska odla nåt men kråkorna äter upp för dom så marge mfl. gör en fågelskrämma av homers gamla kläder.
Homer kommer hem på fyllan och spöar fågelskrämman och blir på så vis kråkornas hjälte. Kråkorna hänger med honom överallt och gör honom tjänster men dom flyger iväg med maggie av misstag och homer blir arg och ska jaga bort dom. Då blir dom vansinniga och hackar honom i ögonen.
Han får då rök-majja av doktorn för att lindra smärtan.

Dom ska odla nåt men kråkorna äter upp för dom så marge mfl. gör en fågelskrämma av homers gamla kläder.
Homer kommer hem på fyllan och spöar fågelskrämman och blir på så vis kråkornas hjälte. Kråkorna hänger med honom överallt och gör honom tjänster men dom flyger iväg med maggie av misstag och homer blir arg och ska jaga bort dom. Då blir dom vansinniga och hackar honom i ögonen.
Han får då rök-majja av doktorn för att lindra smärtan.

Så vart det! :tummenupp

app app "Okej" har rätt
Depp dansen har inget med chilin att göra. och kanonkulan har inget med chilin att göra:fakta

men Dansen och kanonkulan = sant:D

Last edited:
Du har väl sett när Homer går på chilimässa och ska äta den starkaste chilin? Sedan får han jobb på cirkus för hans feta mage klarar allt så de skjuter kanonkulor på honom. (Logiskt)
Din nya karriär är alltså cirkustjockis. :banana

Det är väl två olika avsnitt? Han får ju en tripp av chilin medan han är på turné i freakshovavsnittet.

edit: sen:mad:

Last edited:
Och varför i helvete kallar engelsmän all kryddad mat för "Curry"?
Det är dom fullständigt likgiltigt om det är en Thailändsk rätt som inte innehåller Curry en Indisk rätt eller en pepparstek...

Allt som är kryddat är "Curry" för dom...

Ja. Eller inte riktigt. Man får något som delvis kan likna brännskador eftersom capsaiscinet påverkar både smärtnerver och kan lura igång delar av immunförsvaret. Det leder till att det kan bildas blåsor som efter ett tag faller av. På samma sätt som brännskador men inte riktigt lika. Så frätande vet jag inte om jag skulle kalla det. Det är en viktig skillnad där emellan. Skivar du vitlök och lägger mot huden så får du också liknande symptom och du kan efter någon dag skala bort huden. Jag har själv provat. Det dödar infektioner i nagelband mycket effektivt och då är det ett lågt pris att få betala med lite nytt skinn på fingret.

Dessutom är ju våra mag-tarmsystem ganska bra skyddade mot det mesta. Du skulle ju inte vilja stoppa handen i en bägare med magsyra heller. Det är ju som gjort för att bryta ner händer. :gnissla

Dessutom är ju våra mag-tarmsystem ganska bra skyddade mot det mesta. Du skulle ju inte vilja stoppa handen i en bägare med magsyra heller. Det är ju som gjort för att bryta ner händer. :gnissla

magsaft är en buffrande lösning och står emot det mesta, men med tillräckligt stor tillsats av "dåligheter" blir det för mycket för den att ta hand om. detta innebär att du efter tillräckligt stor tillsats av detta ämne som "löser upp" huden kommer få liknande problem i magen då magsaften inte klarar av att neutralisera hur mycket av ämnet som helst. det är då man får det befälet råkade ut för (:D) så det jag menar är bara att man ska vara försiktig med vad och hur mycket man stoppar i sig.

Jag önskar jag kunde memorera andra saker lika bra som jag memorerar simpsonsavsnitt:)
Ett av mina favvoavsnitt är den med chilifestivalen, ni vet väl att rösten till den talande räven är inte mindre den tuffaste av dom tuffa: Johnny Cash!

magsaft är en buffrande lösning och står emot det mesta, men med tillräckligt stor tillsats av "dåligheter" blir det för mycket för den att ta hand om. detta innebär att du efter tillräckligt stor tillsats av detta ämne som "löser upp" huden kommer få liknande problem i magen då magsaften inte klarar av att neutralisera hur mycket av ämnet som helst. det är då man får det befälet råkade ut för (:D) så det jag menar är bara att man ska vara försiktig med vad och hur mycket man stoppar i sig.

Jag föreslår att du genast presenterar dina rön för forskarvärlden för de delar inte riktigt din uppfattning...

Epitelet i magen har inte mycket gemensamt med epidermis utan är gjort för att motstå det absolut mesta man kan tänkas stoppa i sig. Rent praktiskt går det i princip inte att äta något som skulle fräta sönder magsäcken utan att långt innan dess ha slutat pga intensiv smärta från munhåla/eosophageus vars epitelium inte är anpassat för frätande substanser.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025