Curlade 80-talister i arbetslivet

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Eller så kan de anställda informeras om att deras jobb är att följa regelverket.
Svårare är det inte.
Börjar man tänja på reglerna så är man illa ute.
Men de som vill att personalen skall vara gulligullande känslopajasar kan ju ansöka om att få betala extra skatt till ickefungerande verksamhet.
Merit Wager (meritwager.se) skriver sen åratal tillbaka om Migrationsverket, mha insiders, vanligen inga vackra saker.
Inkompetensen bland handläggarna lär vara tämligen utbredd och förståelsen för svensk lag och dess innebörd låg.
Viktigare är vad "chefen säger/tycker".
Detta borgar ju för en totalt malfunktionell arbetsplats..
.. med över 7000 anställda. :fakta
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Eller så kan de anställda informeras om att deras jobb är att följa regelverket.
Svårare är det inte.
Börjar man tänja på reglerna så är man illa ute.

Men de som vill att personalen skall vara gulligullande känslopajasar kan ju ansöka om att få betala extra skatt till ickefungerande verksamhet.
Det finns vissa jobb som kräver sådant som de flesta uppfattar som både oetiskt och omänskligt, då spelar det inte någon större roll om man är informerad eller inte.
Fast, om huvudet är sjukt så sprattlar kroppen illa. :fakta
Jag kan mycket väl tänks mig att många handläggare på Migrationsverket efter förra höstens "Alla är välkomna" från politikerhål, uppfattade det som om de hade fått ett implicit medgivande att tänja på reglerna.
Huvudet mår inte bra...så varför tror någon att det ska fungera som tänkt?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag måste säga att jag håller med om att generationerna 80-90tal blev mest pajasar.
Jag har ju själv barn av årgång 90 tal, och dom är ju förstås perfekta på alla vis, men dom övriga ur dom ålderskullarna, herrejävlar hur dom har blivit...

Dom som inte började knarka redan i högstadiet och gick ner sig totalt tror att dom ska försörja sig på att blogga eller spela nätpoker, men det är ingen brådska med att få lönsamhet i den verksamheten eftersom det är heeelt okej att bo hos föräldrarna och leva på dom tills man är över 30...

Inte kan dom laga mat heller, och skulle dom mot förmodan lyckas googla sig till hur man kokar en potatis så kan dom ändå inte skala den, för dom har aldrig blivit serverade en oskalad potatis tidigare.

Men kom ihåg, när ni själva sitter där på hemmet och undrar varför ni inte får blöjan bytt, då är det förmodligen för att personalen fortfarande ägnar en stor del av arbetsdagen till att jaga pokemons och instagramma vad dom ska äta..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns vissa jobb som kräver sådant som de flesta uppfattar som både oetiskt och omänskligt, då spelar det inte någon större roll om man är informerad eller inte.
Fast, om huvudet är sjukt så sprattlar kroppen illa. :fakta
Jag kan mycket väl tänks mig att många handläggare på Migrationsverket efter förra höstens "Alla är välkomna" från politikerhål, uppfattade det som om de hade fått ett implicit medgivande att tänja på reglerna.
Huvudet mår inte bra...så varför tror någon att det ska fungera som tänkt?

Kan man inte släppa de känslomässiga och följa sina arbetsdirektiv så kanske man ska söka sig till andra arbeten.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag måste säga att jag håller med om att generationerna 80-90tal blev mest pajasar.
Jag har ju själv barn av årgång 90 tal, och dom är ju förstås perfekta på alla vis, men dom övriga ur dom ålderskullarna, herrejävlar hur dom har blivit...

Dom som inte började knarka redan i högstadiet och gick ner sig totalt tror att dom ska försörja sig på att blogga eller spela nätpoker, men det är ingen brådska med att få lönsamhet i den verksamheten eftersom det är heeelt okej att bo hos föräldrarna och leva på dom tills man är över 30...

Inte kan dom laga mat heller, och skulle dom mot förmodan lyckas googla sig till hur man kokar en potatis så kan dom ändå inte skala den, för dom har aldrig blivit serverade en oskalad potatis tidigare.

Men kom ihåg, när ni själva sitter där på hemmet och undrar varför ni inte får blöjan bytt, då är det förmodligen för att personalen fortfarande ägnar en stor del av arbetsdagen till att jaga pokemons och instagramma vad dom ska äta..
Tur att några av oss kammade sig och skaffade ett jobb efter dom obligatoriska 20 åren av hårt gatupundande då.. ?
Känner t.o.m en duktig 90talist eller två, men vi är bönder allihop. Citykidsen däremot finns inget hopp för, dom fick inte börja svetsa rostiga bilar och laga motorer i åttaårsåldern.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Nåja, det tar en förbannad tid att curla också, det jag jobbat med 50- & 60-talister har jag kommit fram till att det är ett fruktansvärt vabbande hela tiden, och är det mammas vecka att ha barnet kan man ju alltid ha ont i ryggen eller något.
Medans vi yngre kanske har en sjukdag vartannat år eller så.

:rolleyes:
Men du beskriver ju omsorg/livsomständigheter, inte tecken på det som i dagligt tal kallas för lathet.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Men du beskriver ju omsorg/livsomständigheter, inte tecken på det som i dagligt tal kallas för lathet.


Nja just angående vab så jobbade jag en gång på ett ställe där en person nästintill skröt om hur hon använde det som semester.

Nu gjorde hon inget formellt fel men att vara hemma hos en snuvig 10-åring som i stort sett sköter sig själv medan man bakar, städar (för att slippa det till helgen), tittar på tv etc. är nog ofta mer lockande än ett tråkigt jobb. Därför misstänker jag att man vabbar mer än man måste så att säga.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men du beskriver ju omsorg/livsomständigheter, inte tecken på det som i dagligt tal kallas för lathet.

Folk som vabbar alla klämdagar, skollov, osv, som de inte fått ledigt, för att kunna åka på semester med familjen, när andra får komma in och jobba häcken av sig dubbla skift för att upp slacket? Till den nivån att man kan pricka in deras vab-dagar månader i förväg för de vabbat varje fredag som har en röd torsdag framför sig i 15år?

Skilda föräldrar som vabbar "fel" vecka, och det sedan visar sig på facebook att de varit i sälen, skidat och supit med gubbarna?

Tanten som spenderade en par dar på sofflocket när hennes 19-åriga son, som inte bodde med henne, hade flunsa?

Gubben som var sjukskriven 2 månader för dålig rygg för att byta tak på stugan?

Det är sådant som varit jäkligt utbrett i generationen 40-55 åringar på arbetsplatser jag jobbat på.
I befogade fall där någon behöver ta hand om ett barn som är sjukt och är ett dera ungt eller sjukt nog att inte kunna ta hand om sig självt säger jag ju självklart ingenting.

Jag tycker att en förutsättning för att vara duktig och driftig på jobbet är att man provar att komma dit först och främst.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det finns kassa individer ur alla årgångar, men att så stort antal blivit kassa tror jag är unikt för 80-90 talisterna.

Jag jobbade med en individ som kom försent varje dag, drog iväg och gjorde ärenden varje dag och gick tidigare varje dag.
Hans fru var likadan på sin arbetsplats, hon fick ett ultimatum att börja komma i tid eller få sparken, då skötte hon sig ett par veckor och såg undertiden till att få ett fackligt uppdrag på arbetsplatsen.

Flera år på rad sjukskrev han sig runt semestern, för att få ut fler veckor, vilket ledde till att jag inte kunde ta ut mer än 1-3 veckor sommarsemester.

Dom båda var födda på 60 talet, men dom var ju ÅAS kommunister vilket kanske förklarar deras förakt mot arbetsgivare och deras ogenerade sätt att bidragsfuska
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det finns kassa individer ur alla årgångar, men att så stort antal blivit kassa tror jag är unikt för 80-90 talisterna.

Jag jobbade med en individ som kom försent varje dag, drog iväg och gjorde ärenden varje dag och gick tidigare varje dag.
Hans fru var likadan på sin arbetsplats, hon fick ett ultimatum att börja komma i tid eller få sparken, då skötte hon sig ett par veckor och såg undertiden till att få ett fackligt uppdrag på arbetsplatsen.

Flera år på rad sjukskrev han sig runt semestern, för att få ut fler veckor, vilket ledde till att jag inte kunde ta ut mer än 1-3 veckor sommarsemester.

Dom båda var födda på 60 talet, men dom var ju ÅAS kommunister vilket kanske förklarar deras förakt mot arbetsgivare och deras ogenerade sätt att bidragsfuska

Vänta bara tills 00-orna börjar komma ut på arbetsmarknaden. :hihi
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag tror nivån utav "oduglingar" per generation är snarlik alla andra generationer, MEN, numera med Internet och en journalism som är på fotknölsnivå i kvalité så har alla odugligar en röst som aldrig förr.

De syns och märks mer än någonsin, och kanske framförallt, konsekvenser för ens usla handlingar existerar knappt längre. Man får inte ge skit, bestraffning eller knappt varningar för uselt beteende/handlingar...

Och görs det, då gråts det ut i media/sociala medier...
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
...
Hans fru var likadan på sin arbetsplats, hon fick ett ultimatum att börja komma i tid eller få sparken, då skötte hon sig ett par veckor och såg undertiden till att få ett fackligt uppdrag på arbetsplatsen.
...

Hade en liknande svinpäls på en tidigare arbetsplats. Vederbörande var facklig representant. Det enda han gjorde var att sitta och surfa hela dagarna, gjorde inte ett dyft jobb medans vi andra slet som djur. Och för att irritera folk ännu mer satt han och fes ljudligt och konstant. Eftersom han var "Mr. Fack-it" blev man inte av med honom, så han skyfflas runt med ett par veckors mellanrum mellan de olika projekten för att på så sätt sprida ut kostnaden.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top