Curiosity

Min amerikanskbyggda bil med dryga 35.000 mil på mätaren spinner som en angorakatt och är bara halvvägs till första maskinservice.
Mina tysktillverkade bilar jag haft parallellt genom åren (Audi, BMW) däremot med sina sub-10.000 mil har varit ett helsike att äga. Pajjade databoxar i alla dess former, spiralisar bak, sönderslitna säten, etc...

Tro inte på allt Clarkson säger. Det mesta är floskler även om han är kul.

Nä, den där Curiosity har säkert inte en enda databox. Hur gör de förresten när den skall in på 100-mila?

Du, den kanske packar ihop imorrn.
Fast å andra sidan, för 2500000000 borde det inte vara svårt att bygga nåt bra :)
Min erfarenhet av stora företag med så stora budgetar på projekt är att ju mer pengar, desto mer dumheter. :D Å andra sidan har ju inte NASA direkt några kunder som kan ge managers dumma idéer, och det verkar som om de som faktiskt kan sin skit får bestämma över det de kan.

Den populärvetenskapliga tidningen illustrerad vetenskap hade ett uppslag om curiosity i juni nummret. Här finns en länk till den.

http://illvet.se/rymdfart/curiosity-skall-koras-upp-till-20-mil-paa-mars-nu-borjar-jakten-paa-liv

Det finns även en rad andra artiklar som berättar mycket mer om färden och fordonet.

Detta tycker jag verkar intressant
"5: REMS

En liten spanskbyggd *meteorologisk station, som mäter vindhastighet, lufttryck, luftfuktighet och temperatur i atmosfären och på ytan."

Last edited:
Roligt att lägga 2.500.000kr på en farkost med en 1Mp-kamera..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park