Ctek ljuger för mig?

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Ett och ett halvt år oanvänt, bortglömt batteri och ctek indikerar symbolen "halvt batteri". So far so good och rimligt. Trodde kanske att det skulle krackelerat till och med..

Efter 20 min lyser istället symbolen "laddat batteri"

Hallå?? Kan det va så?

Räkna me att batteriet e helt kvaddat - har laddaren ett uppväckningschock program kan du prova me det.

Man måste mäta upp batteriet me multimeter för att avgöra hur skadat det blivit.

Börja med att lita på Cteken.
Ett batteri (ackumulator) har tyvärr inte enbart tillstånden "fungerer" - eller "fungerer ikke".
Finns en lång skala däremellan. Du kan ha full polspänning och full kapacitet men bara vid låga laster 1-2A och inte vid startförsök med 30-100A. Då sjunker polspänningen men startmotorn kan snurra hyggligt ändå, men tändningen kan få problem pga låga spänningen..
En hoj jag provade på hade ett alldeles utmärkt startvarv på startmotorn med 6V på acken, (12V ack). Lömskt.
Ackar som stått brukar tappa kapacitet, är nog det du råkat ut för. Är det av klassisk typ (med skruvlock för vattenpåfylln) kan det bli bättre om det används ett tag, men det är inte säkert.

Dom me vattenpåfyllning brukar gå att våldsladda och få att fungera , en mildare våldsladdningsfunktion finns väl i ctek laddarna(vissa)?

(avsulfatering)

Har batteriet förvarats frostfritt osv, så kan det må relativt bra. Självurladdninengen i ett såpass litet batteri är relativt låg. Intelligenta laddare må muppa sig, men efter att ha återsällt batteri som ingen annan laddare förmått, ligger CTek:en på topp hos mig.

Ja Ctek är utan tveka en av de bästa på marknaden, ditt batteri är kass bara att kasta.....

Många bud :näsblod

Det är underhållsfritt batteri som förvarats i 5 till 20 grader torrt sedan maj förra året.

Finns nån uppvakningsfunktion på cteken då?

Nej faktiskt inte. Jag kunde ju koppla den på prillan men vill inte starta upp henne nu eftersom hon är försatt i ide. Antar att spänningsinfon i rsvns instumentpanel inte kan vara mer pålitlitligt än vad ctek säger?

Nej faktiskt inte. Jag kunde ju koppla den på prillan men vill inte starta upp henne nu eftersom hon är försatt i ide. Antar att spänningsinfon i rsvns instumentpanel inte kan vara mer pålitlitligt än vad ctek säger?

OK. Låt det stå lite mysigt tills i vår och prova det då. :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år