CTEK Laddare

Kanoners.

Jag har en Ctek med den gamla kontakten. Då familjen har flera hojar, mopped, åkgräsklippare och jag är alldeles för lat för att flytta runt på laddaren så hade jag planer på att köpa några billiga underhållsladdare och klämma på samma kontakt.

Är det någon som vet om en ren underhållsladdare från biltema för 139 kr fungerar lika bra som en Ctek för ren vinterunderhålls laddning?
Det känns lite dyrt med 4-5 st Ctec bara för man är lite lat...:gnissla

B-temas lilla underhålsladdare funkar säkert.

Men annars kan du göra som jag (om du tar ur batterierna?)
Jag har gjort en special variant av laddkabel där jag parallellkopplar laddklämmor.
Därmed kan jag ladda/underhållsladda flera batterier samtidigt.

Du kan ju haka på hur många batterier du vill tills deras sammanlagda kapacitet (Ah) uppnår laddarens maxgräns för batteristorlek (Ah).

Ja är batterierna inte helt tomma, kan du haka på ännu fler, då laddaren bara ska stå och trickla lite underhållsladdning.
Men ett par tre mc-batterier samt ett bilbatteri är vad min laddare brukar sysselsätta sig med under vintern :)

B-temas lilla underhålsladdare funkar säkert.

Men annars kan du göra som jag (om du tar ur batterierna?)
Jag har gjort en special variant av laddkabel där jag parallellkopplar laddklämmor.
Därmed kan jag ladda/underhållsladda flera batterier samtidigt.

Du kan ju haka på hur många batterier du vill tills deras sammanlagda kapacitet (Ah) uppnår laddarens maxgräns för batteristorlek (Ah).

Ja är batterierna inte helt tomma, kan du haka på ännu fler, då laddaren bara ska stå och trickla lite underhållsladdning.
Men ett par tre mc-batterier samt ett bilbatteri är vad min laddare brukar sysselsätta sig med under vintern :)

Min första tanke var att göra så. Men tydligen är det ganska känsligt. Om ett av batterierna är i sämre skick så drabbar det de andra batterierna. Dvs om ett batteri inte kan laddas upp i önskad volt så kommer de övriga att påverkas av det och ta skada.

Min första tanke var att göra så. Men tydligen är det ganska känsligt. Om ett av batterierna är i sämre skick så drabbar det de andra batterierna. Dvs om ett batteri inte kan laddas upp i önskad volt så kommer de övriga att påverkas av det och ta skada.

Nja, ta skada gör de inte, och om nåt batteri är så dåligt att det är kortslutet eller inte tar laddning, så kommer:

a. cteken klaga och du får veta detta
b. du behöva köpa ett nytt batteri ivfsh

Men visst har du rätt, alla ingående batterier bör vara fräscha.
Men som jag säger: Det ska de ju vara i alla fall, så jodå, man får inte vara helt hjärndöd bara för att man har en Ctek.... ;)
Man måste alltså fortfarande konditions-checka batterierna, dels med voltmeter, dels med syraprovare i tillämpliga fall, samt med en belastningsprovare.

Batterier är små barn.
De måste skötas väl.

Det blev 2 laddare från lidl.

Istället för att göra enligt som oskrapts ombyggnads idé så kommer jag montera på 12 v cigg uttag alternativt miniuttaget på hojarna.
4:a laddstationer blir det. 1 x Ctec, 2 x lidl och 1 x biltema underhållsladdare.

Tanken är att hojarna alltid skall stå på laddning. Även under sommaren kommer det gå längre tid mellan användningarna.

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back