CTEK laddare och larm?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Tänkte koppla in min CTEK laddare under vintern..

Förut så har jag monterat ur batteriet ur hojen..

Men nu har jag larm och vill ha det på under vintern..

Är det ok att bara koppla på CTEK laddaren?
Eller kan man pajja elsystem eller någe?
 
Iceman1975 skrev:
2526824 Tänkte koppla in min CTEK laddare under vintern..

Förut så har jag monterat ur batteriet ur hojen..

Men nu har jag larm och vill ha det på under vintern..

Är det ok att bara koppla på CTEK laddaren?
Eller kan man pajja elsystem eller någe?

Skicka ett mail till dom och fråga
info@ctek.se

//Jannis
 
Iceman1975 skrev:
2526824 Tänkte koppla in min CTEK laddare under vintern..

Förut så har jag monterat ur batteriet ur hojen..

Men nu har jag larm och vill ha det på under vintern..

Är det ok att bara koppla på CTEK laddaren?
Eller kan man pajja elsystem eller någe?


Det bör väl funka perfa! varför skulle elsystemet paja?
 
Det är bara att ansluta och ladda.
C-tekladdaren laddar fullt och går sen ner på
underhållsladdning.
 
Iceman1975 skrev:
2526824 Tänkte koppla in min CTEK laddare under vintern..

Förut så har jag monterat ur batteriet ur hojen..

Men nu har jag larm och vill ha det på under vintern..

Är det ok att bara koppla på CTEK laddaren?
Eller kan man pajja elsystem eller någe?
CTEK har väl överbelastnings/laddnings/etcetc-skydd?? Min tror jag har det iaf. Ska bara vara o plugga i och låta vara. Den går ner i nått slags pulsläge när batteriet är fulladdat.

EDIT: sen...
 
Hej
Det funkar bra, så gör jag även på andra hobbyfordon: C-tek underhållsladdar batteriet hela vintern och larmet är på.

Det ökar livslängden ngt enormt på startbatterier om de får underhållsladdning från pulsad laddare typ C-tek mfl hela vintern igenom har jag noterat.

/J
 
Jag monterar av någon anledning aldrig ur batterier när de ska laddas.

Har kört CTEK på både bilen och hojen utan några som helst problem, vare sig med larm eller andra elektrifierade mackapärer.
 
\\TWIN// skrev:
2526846 Det bör väl funka perfa! varför skulle elsystemet paja?

Tänkte på det där pulseringsgrejen..:va




Tack för svaren, då kopplar jag in den utan at ta bort de "vanliga" kablarna.:tummenupp
 
Last edited:
Det finns laddare som kan förstöra elektroniken pga av höga spikar vid laddningen

Om jag minns rätt så är det när batteriet är dåligt laddat som risken är störst - alltså vid laddningens början

Men med Cetek laddarna så är det helt ok att ladda med batteriet inkopplat
 
Står på Ctek:s hemsida:

"• Elektroniksäker, laddaren skadar inte fordonets elektronik. Batteriet behöver normalt inte kopplas bort från fordonet under laddning."
 
Eldstorm skrev:
2528111 Står på Ctek:s hemsida:

"• Elektroniksäker, laddaren skadar inte fordonets elektronik. Batteriet behöver normalt inte kopplas bort från fordonet under laddning."

Tackar!!!!:tummenupp
Det missade jag när jag satt och läste!

//Lännström
 
Har spyball-larm på min moppe och körde Ctek-laddaren några gånger under förra vintern utan att koppla bort nåt och det gick alldeles utmärkt:tummenupp
 
Låter som en utmärkt produkt!

Nån som kan ge tips på vart man lämpligtvis köper en Ctek-laddare, gärna nån handlare som har flera modeller att välja på.
Sthlm-området eller Internet.
 
Kör inte med C-tek laddare utan batteriet inkopplat pga att det är pulsladdning, Ska du av någon anledning ha batteriet ur och köra laddare på hojen så använd en "vanlig" laddare. Men hur svårt är det då att bara koppla ur den så att larmet inte funkar?

Nä i med batteriet och använd C-tek'en.
 
drapåtrissor skrev:
2529346 Låter som en utmärkt produkt!

Nån som kan ge tips på vart man lämpligtvis köper en Ctek-laddare, gärna nån handlare som har flera modeller att välja på.
Sthlm-området eller Internet.

köpte min på mcpoolen i sundbyberg, men skulle förvåna mig om inte dom andra mc firmorna i stockholm hade det.
 
zopilote skrev:
2529595 www.clasohlson.se

Art. nr. 32-6549 495:-

Funkar utmärkt till hojen, lite klen för ett bilbatteri.

Tack, ska fundera på den.


FreddeH skrev:
2529362 http://www.ctek.com/SE/mapquest/advantage.asp

Kan man tänka sig... de har en hemsida! och med länkar till Återförsäljare... :rolleyes:

Ser man på,,, men nu ville jag veta om det var nån som visste nån specifik handlare som hade ett flertal modeller hemma att välja mellan, har ingen lust att åka runt eller ringa till alla som står på hemsidan.
 
Jag har en MULTI XS 3600..

Och svaret jag fick var följande..

Hej Nichlas,

En av fördelarna med en CTEK laddare är att både ström och spänning är så ren, det förekommer inget rippetl (Läs mer om rippel på vår hemsida www.ctek.se "kundzon" och "laddarkunskap".

Du kan ha din laddare kopplad till + & - polerna för underhållsladdning hela vintern. Laddningen kommer inte att överstiga de 16V som motorbranchen satt upp som riktvärde där elektronik kan skadas. En fördel med underhållsladdningen är att batteriet inte riskerar att bli strömlöst och därmed tappar inte MCn larm-minne och radio-koder mm.

En extra försäkran för din del är att kontrollera vad ditt MC-märke rekomenderar.
T ex så rekomenderar Harley Davidson alla sina förare att använda en CTEK laddare och har till och med en variant av XS 800 som der står Harley Davidson på.

Lycka till och hör av dig om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning
/Åsa
 
CTEK_Åsa skrev:
En av fördelarna med en CTEK laddare är att både ström och spänning är så ren, det förekommer inget rippetl

Inget rippel :rolleyes: , nåja - en sanning med modifikation.

Det förekommer alltid ett visst rippel vid likriktning av växelström.
Det förekommer relativt lite (lågt) rippel hade varit ett mer sanningsenligt påstående av CTEK.
Har man en mätinstrument som visar sant-effektivvärde (TrueRMS) kan man mäta upp effektivvärdet av ripplet i växelspänningsläget på instrumentet för laddaren (mäts parallellt över batteriet med laddaren ansluten).
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top