Ctek laddare, eller vad vill jag ha ?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jaha, då var det väl dax då. Har vettig garageplats, 2 moppar, och funderar på vilken laddare som gäller nu för tiden. Visst, biltema fulfix funkar, men varför kör alla på ctek nu för tiden ? Vad är bra, vad vill jag ha och varför ?
 
Jag har CTEK MXS 5.0.
Fördelen är att den har ett recondläge, och att den kan ge upp till 5A, vilket gör att du även kan använda den till lite större batterier.
Smidigt även med anslutningskabeln, comfort connect, med lysdioder.
Då ser du batterispänningen i grova drag.
 
+poäng för kvalitén på dem. Du kan ha en till du dör. Spara alltid kvitto på Biltema.
 
Ctek är självklart ett gott val, men vill ändå slå ett slag för att titta om det finns bra pris på Defa Handy 70 på något ställe. Det är klart mer effekt än du behöver för MC batterier, men ska man någon gång ladda ett tomt bilbatteri så är 7A rätt lagom. Man hinner få det klart över natten.
Det jag gillar med Defa är att den i stora drag kör sin laddcykel vare sig det behövs eller inte. 13.7V läge är bra den dagen man behöver det, och inbyggd lampa har sina poänger det med liksom tempsensor i batteriklämman. Till rätt pengar är det ett utmärkt val.

Köpte även en Biltema smartladdare 8A versionen. Den vill jag inte rekommendera. Den är stor som ett hus, mer än dubbelt så stor som DEFA laddaren. Den har gett upp med antingen indikationen "fullt" eller "fel" där DEFA snällt laddar batteriet även om det har sett sina bästa dagar. Batteriklämmorna är usla, det verkar inte gå att köpa lösa sladdar att ha på extrafordonen. Den blir dessutom varm vilket indikerar en dålig verkningsgrad. Men visst, den ger bra med ström och den är billig.
 
Har kört biltema budget, men det jag gillar med ctek är quick connect. Då de två senaste mopparna hade sådana på redan då jag köpte dem, verkar den vara lite standard.

Hur mkt kräm vill jag ha i en ctek, och hur mkt bör den kosta ?
 
Jag har en C-Tek MXS 0.8, dvs deras svagaste och för min racehoj duger den utmärkt. Min racehoj saknar dessutom generator. :3freak Det tar ett tag att ladda batteriet, men sätter man i laddaren på kvällen är batteriet fullt på morgonen.
 
Om jag ger mig på en msx 5.0 missar jag några superduper fräsiga funktioner som är med på de nyare ?

Fixar ett bilbatteri om så skulle krävas ?
 
Gillar C-tek tack vare att mitt batteri sitter monterat under tanken och bränslefiltret. Kopplade på en snabbkoppling där jag kopplar in laddaren om det behövs och samtidigt kan jag koppla på 12 v uttag när man är ute och reser.
 
Om jag ger mig på en msx 5.0 missar jag några superduper fräsiga funktioner som är med på de nyare ?

Fixar ett bilbatteri om så skulle krävas ?

Vet inte riktigt vad du menar med "de nyare" ?
Det är ju samma teknik i alla CTEK av samma årgång kan man säga.
Sedan så skiljer sig funktionerna lite beroende på modell.
Men med MXS 5.0 du får recondläget som inte finns med på de mindre modellerna.
Ja, den kan även fixa ett bilbatteri, men där skulle jag rekommendera den större modellen, MXS 10, som klarar av att ge 10A.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top