Ctek laddar 12Ah batteri för evigt

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Hepp... har varit lite lat med att koppla in CTEK:en (XS3600) på GSX:en i vinter.
Så nu när jag då gör det går den aldrig över i fulladdat/underhållsladdning utan står och stampar på "vanliga" laddläget hur länge som helst!
Men den blinkar inte mellan ulladdat/underhållsladdningsläget och laddläget som det skall göra om batteriet är kaputt.
Vad tror ni, är det dags att köpa batteri eller? Batteriet är original och har överlevt 4 säsonger.
 
Hur ter det sig om du provar starta hojjen? Går starten runt som den brukar, eller verkar batteriet dött även då?
Är vatten-nivån i cellerna OK? Om laddaren är knas och har hakat upp sig finns risk att en del vatten kokat bort.


Min Ctek gav upp i vintras men betedde sig till det yttre ganska normalt ändå. Dock verkar den dra ur mer ström än vad den puttar i. Skulle ut en sväng i helgen och kopplade snällt ur laddaren. Starten gick runt några varv och sen var allt stendött. Ett 250A starthjälpsaggregat fixade biffen och efter en svängom var batteriet laddat igen.
 
Hur ter det sig om du provar starta hojjen? Går starten runt som den brukar, eller verkar batteriet dött även då?
Är vatten-nivån i cellerna OK? Om laddaren är knas och har hakat upp sig finns risk att en del vatten kokat bort.


Min Ctek gav upp i vintras men betedde sig till det yttre ganska normalt ändå. Dock verkar den dra ur mer ström än vad den puttar i. Skulle ut en sväng i helgen och kopplade snällt ur laddaren. Starten gick runt några varv och sen var allt stendött. Ett 250A starthjälpsaggregat fixade biffen och efter en svängom var batteriet laddat igen.

CTEK:en funkar på mina andra fordon... men jag har faktiskt inte kollat syranivån i MC batteriet. Har inte satt ihop hojen tillräckligt för start ännu tänkte bara se till att batteriet var okej tills det blir dags.
 
Okej. Om laddaren funkar så kan man förhoppningsvis utesluta den. (De verkar ju ganska driftsäkra .... alla utom min. :hihi )

Slå en kik på vätskenivån och kolla gärna spänningen på batteriet med en voltmeter. Om laddaren inte varit kopplad på sisådär någon dag bör där vara omkring 12,6V om batteriet är OK och oanslutet. Har det, trots tidigare laddning, för låg spänning (typ 10V någonting) så har nog någon cell gått hädan. Om så skett så står nog Ctek.en och laddar järnet för att försöka få upp spänningen.
 
Jag har skrivit till Ctek om detta, men inte fått något svar.. Har upplevt att den inte alltid är konsekvent CTEK:en...

Det du kan prova, är att toggla (bläddra) mellan de olika laddlägena, och när du gått tillbaka till avslaget och sen klickar på mc-läget, så kan det hända att den övergår till grönt (fulladdat) direkt.
Dvs nån slags reset av laddcykelindikeringen måste ske, då den hängt sig i vinkelvolten...
Den verkar m.a.o inte känna av sista stegets fullbordande alla gånger.
 
Jag har skrivit till Ctek om detta, men inte fått något svar.. Har upplevt att den inte alltid är konsekvent CTEK:en...

Det du kan prova, är att toggla (bläddra) mellan de olika laddlägena, och när du gått tillbaka till avslaget och sen klickar på mc-läget, så kan det hända att den övergår till grönt (fulladdat) direkt.
Dvs nån slags reset av laddcykelindikeringen måste ske, då den hängt sig i vinkelvolten...
Den verkar m.a.o inte känna av sista stegets fullbordande alla gånger.

Precis... det där med togglandet mellan lägena måste jag göra ibland på bilbatterierna. Mer sällan då jag laddar i minusgrader dock. Har en Caravelle TDi som mest går kortkörning så jag laddar ganska ofta på vintern.

Skall kolla vätskan i batteriet ikväll.... och hur många volter...
 
Skit... en cell på batteriet är stendött. Batteriet blir VÄLDIGT varmt på ena sidan då det laddas.:gnissla

Biltemas batteri i samma fysiska storlek var bara på 12Ah och original är på 14Ah (FTX14-BS). Vill gärna ha 14 Ah då jag använder mina goa handtagsvämare rätt frekvent.

Någon som har tips om var man handla batterier i originalkapacitet till bra peng?
 
Skit... en cell på batteriet är stendött. Batteriet blir VÄLDIGT varmt på ena sidan då det laddas.:gnissla

Biltemas batteri i samma fysiska storlek var bara på 12Ah och original är på 14Ah (FTX14-BS). Vill gärna ha 14 Ah då jag använder mina goa handtagsvämare rätt frekvent.

Någon som har tips om var man handla batterier i originalkapacitet till bra peng?

Måste rätta mig själv... ett FTX14-BS ÄR på 12Ah... inte 14... står att läsa på originalbatteriet juh!
Kollar på lokale bildelsfirman imorrn.
1550cc radfyra kanske blir kämpigt för ett Biltemabatteri??? De påstås ju ha rysligt lågt CCA i andra trådar.
 
Skit... en cell på batteriet är stendött. Batteriet blir VÄLDIGT varmt på ena sidan då det laddas.:gnissla

Biltemas batteri i samma fysiska storlek var bara på 12Ah och original är på 14Ah (FTX14-BS). Vill gärna ha 14 Ah då jag använder mina goa handtagsvämare rätt frekvent.

Någon som har tips om var man handla batterier i originalkapacitet till bra peng?

Så länge du har motorn igång när du använder värmarna så har det ingen betydelse...
 
Slå en pling till Global Batteries - URL="http://www.global.se"]www.global.se[/URL]. Köpte nytt där efter att lokala MC-verkstaden ville ha 1795:- för ett Yuasa till gixxern. Betalade 995:- för mitt som enligt etiketten är tillverkad av en liten underleverantör till Global....Yuasa!
 
Precis min tanke...

Spelar viss roll med tanke på att laddningen är i klenaste laget... handtagsvärmarna stänger av sig själva på 11,5 volt vilket i praktiken betyder att om man har större batteri kan man ha på dem nån timme till på långstyrning.
 
Det står för ett mätvärde som anger hur mycket ampere ett batteri lämnar i en viss temperatur under startförsök under en viss tid. Det blev krångligt men du fattar nog... Trolig översättning av förkortningen skulle jag vilja ha till "Cold Cranking Ampere". Kan någon bekräfta?
 
Det står för ett mätvärde som anger hur mycket ampere ett batteri lämnar i en viss temperatur under startförsök under en viss tid. Det blev krångligt men du fattar nog... Trolig översättning av förkortningen skulle jag vilja ha till "Cold Cranking Ampere". Kan någon bekräfta?

Yep. CCA = Cold Cranking Amps, och är det mätetal som anger köldstartförmåga.
D.v.s hur många A kan batteriet spotta ur sig i startström vid en viss temperatur. (minns inte, men tror det är -20 C).

Nu är ju inte vi intresserade ac ett mätvärde vid -20 C som hojåkare, men detta tal, visar oxå litegranna hur pass bra det även funkar i vardagslag.

Spelar viss roll med tanke på att laddningen är i klenaste laget... handtagsvärmarna stänger av sig själva på 11,5 volt vilket i praktiken betyder att om man har större batteri kan man ha på dem nån timme till på långstyrning.

Njaa, ok, men - nej. Om din laddning är så dålig är det den som är problemet... och oavsett vilket batteri du har, kommer du ju ha problem isf.
Ekvationen är enkel: Tar du ut fler strömkulor än du fyller på så blir det inte bra.

Det kan inget batteri i världen fixa, mer än just momentant då det är fulladdat. Men det kommer rätt snart ner på en pissig nivå, och som sagt, oavsett VILKET batteri du har där så... spielt keine rolle.
 
Last edited:
Yep. CCA = Cold Cranking Amps, och är det mätetal som anger köldstartförmåga.
D.v.s hur många A kan batteriet spotta ur sig i startström vid en viss temperatur. (minns inte, men tror det är -20 C).

Nu är ju inte vi intresserade ac ett mätvärde vid -20 C som hojåkare, men detta tal, visar oxå litegranna hur pass bra det även funkar i vardagslag..

tack ska ni ha för svaret:tummenupp

jag blev så pass irriterad av att både vara bilmek och INTE veta det så jag gogglade runt här i morse och fann just den förklaringen på tudors hemsida.
om jag ska på och "rätta" lite så är det lite olika mätmetoder man specar den efter vid -18C. "SAE" och "EN" är dom två vanligare (vad jag förstår). SAE kan man kort sammanfatta som att man belastar batteriet med angivet CCA värde i 30s och då får inte spänningen undergå 7,2V.EN testet var så omständigt så att man inte fattar sig på det som nykter :D
Nu vet jag lite mera ialla fall......och klockan är inte ens 9.00. det är ju en bra start :tummenupp :tummenupp
 
Njaa, ok, men - nej. Om din laddning är så dålig är det den som är problemet... och oavsett vilket batteri du har, kommer du ju ha problem isf.
Ekvationen är enkel: Tar du ut fler strömkulor än du fyller på så blir det inte bra.

Det kan inget batteri i världen fixa, mer än just momentant då det är fulladdat. Men det kommer rätt snart ner på en pissig nivå, och som sagt, oavsett VILKET batteri du har där så... spielt keine rolle.

Är fullkomligt medveten om att jag belastar för mycket på min lilla laddkrets men jag har svårt att välja bort prylar... fan... nu låter det som att man har en GW.:näsblod
Har faktiskt bara två extra elförbrukare... en GPS och så handtagsvärmarna.

Så laddningen är inte dålig... det är vbara jag som tar ut för mycket.:brinnerup
 
Är fullkomligt medveten om att jag belastar för mycket på min lilla laddkrets men jag har svårt att välja bort prylar... fan... nu låter det som att man har en GW.:näsblod
Har faktiskt bara två extra elförbrukare... en GPS och så handtagsvärmarna.

Så laddningen är inte dålig... det är vbara jag som tar ut för mycket.:brinnerup
Men stopp och pålägg här nu. Handtagsvärmare är ju en belastning på max sisådär 30-40W, dvs i storleksordning "en halv framlampa". GPS har en ytterst försumbar effektförbrukning i sammanhanget.

Jag har också handtagsvärmare och GPS, men nog laddas batteriet så in i tusan ändå.

Enklast är att (återigen) mäta spänningen över batteriet, fast nu med motorn på. När den varvas lite (inte tomgång alltså) så ska du ha kring 13-14V (spänningen från generatorn är högre än "tomgångsspänning" på batteriet = då laddas batteriet). Sackar det ner till under 12, bara för att du slår på värmarna så är det nog problem någonstans. Då skulle jag vara mer orolig för att ha på halvljuset.

Hur vet du att du tar ut för mycket, egentligen? ...som du ju skriver? :)
 
Last edited:
Rätt ut i det blå nu. 40w mer än vad eventuellt laddkretsen är byggd för?
En del bågar ligger redan på gränsen original andra ligger har massvis med kräm att ut extra.

GPS drar inte många voltar så den kan vi nog utesluta.

Men stopp och pålägg här nu. Handtagsvärmare är ju en belastning på max sisådär 30-40W, dvs i storleksordning "en halv framlampa". GPS har en ytterst försumbar effektförbrukning i sammanhanget.

Jag har också handtagsvärmare och GPS, men nog laddas batteriet så in i tusan ändå.

Enklast är att (återigen) mäta spänningen över batteriet, fast nu med motorn på. När den varvas lite (inte tomgång alltså) så ska du ha kring 13-14V (spänningen från generatorn är högre än "tomgångsspänning" på batteriet = då laddas batteriet). Sackar det ner till under 12, bara för att du slår på värmarna så är det nog problem någonstans. Då skulle jag vara mer orolig för att ha på halvljuset.

Hur vet du att du tar ut för mycket, egentligen? ...som du ju skriver? :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top