CSS Kurser 2007

-dB skrev:
2667192 det tråkiga med det är att man måste lära sig en ny bana är att innan man har koll på bansträckningen så är det svårt att fila på körtekniken. det blir liksom mycket nytt på samma gång. därför hade jag föredragit knutstorp eftersom jag hittar runt där.
personligen som sagt, så kör jag hellre på en helt ny bana om jag ska bli lärd något från instruktörer. För då kan jag skita fullständigt i mina gamla spår och lära mig nya och rätt metoder. Detta kan sen föras över till sin gamla bana där man alltid kör. Märker man då att man väljer nya spår med annan körstil som känns bättre, ja då har man lärt sig något.

Swedie skrev:
2667204 personligen som sagt, så kör jag hellre på en helt ny bana om jag ska bli lärd något från instruktörer. För då kan jag skita fullständigt i mina gamla spår och lära mig nya och rätt metoder. Detta kan sen föras över till sin gamla bana där man alltid kör. Märker man då att man väljer nya spår med annan körstil som känns bättre, ja då har man lärt sig något.

bra poäng, men jag tycker att det är svårt att slappna av när man inte vet när och åt vilket håll nästa sväng är. fast är banan mindre kuperad så är det ju lättare att läsa banan när man kör. knutstorp är rätt kuperad ju. kanske skulle anmäla sig ändå.
vilken av banorna är minst kuperad?

Tycker att Swedie har rätt.

Är man kompis med en bana gör man sakar för att man har nötad in dom under mängder av varv - även om det kanske är fel..

På en ny bana och med instruktörer, måste man ta nytt till sig och på så sätt funkar kursen faktisk kalzz bra (min erfarenhet..)

Det jag kom på med CSS var att jag tabbade bort en del av kursen, eftersom att jag fokuserade för mycket på att hålla (för mig) högt tempo från början.
När jag slutligen inså att jag sku göra som CSS coacherna sa; Nämligen att endast fokusera på att göra varje körpass´s övning som det enda - fick jag plötsligt en mäktighet helhet i körningen..

Kinnekulle, Gelleråsen och även Mo i Rana - är bara banor som man måste ha åkt på...

-dB skrev:
2667211 bra poäng, men jag tycker att det är svårt att slappna av när man inte vet när och åt vilket håll nästa sväng är. fast är banan mindre kuperad så är det ju lättare att läsa banan när man kör. knutstorp är rätt kuperad ju. kanske skulle anmäla sig ändå.
vilken av banorna är minst kuperad?
Min erfarenhet vad gäller lära sig ny bana är att det tar cirka 3 varv för att komma in i en bana. Därefter är det fullt ös. Dock, kan det förstås skilja från person till person. Men jag tror verkligen inte att ny bana är något som helst hinder i en kurs där man ska bli lärd grunderna i körteknik på ett mycket pedagogiskt sätt av instruktörer av världsklass.

Jag har själv gått CSS kurs 1 och 2 i England på Rockinghamnbanan. Aldrig varit där och det tog mig ett körpass så visste jag upplägget på banan. Detta pga hur kursen läggs upp, man ska inte egentligen ut på banan för att träna spår, utan istället att fokusera på vissa detaljer i varje kurva. Visserligen spår iofs inräknat på sätt o vis där.

Men jag förstår din poäng oxå att istället för att behöva tänka även på hur nästa sväng ser ut, kan du istället fokusera enbart på uppgiften din lärare ger dig.

lasse kongo skrev:
2667643 hellvete va dyrt

Allting är relativt, betala 600-900:- för en bandag med begränsad utveckling, eller 3.500:- för personlig coaching.

Vart tror du att du utvecklas mest?

Vill själv gå kursen, försöker se någonstans om kursanmälan är bindande?
(Vet inte riktigt om det krockar med semesterperioden ännu).

Eller måste man pynta in 3.500:- på stubben?

Last edited:
Vilken bullernivå gäller på SVMC:s BKK samt CSS på ex Kinnekulle ring och ring Knutstorp? Hur hårt håller de på detta? I somras när jag var på Knutstorp och kollade på BKK så hade hälften av alla instruktörer slipon och helsystem som säkert låter mer än det får låta på dessa arrangemang... Någon som vet?

Anmälde mig faktiskt, första tillfälle Kinnekulle...måste bara bestämma mig om jag ska ta Monstret eller 1098an.

überkill skrev:
2667792 Vilken bullernivå gäller på SVMC:s BKK samt CSS på ex Kinnekulle ring och ring Knutstorp? Hur hårt håller de på detta? I somras när jag var på Knutstorp och kollade på BKK så hade hälften av alla instruktörer slipon och helsystem som säkert låter mer än det får låta på dessa arrangemang... Någon som vet?

95db förbifart på Knutstorp o vad jag vet så blev dom alla tillsagda:D

-dB skrev:
2666146 inte knutstorp :gråta

Håller med dig o specielt efter Andy Ibbott´s kommentar
om att han ville flytta Knutstop till England när jag gjorde debut på
CSS steg 1 i år
Men man får se om det blir steg 2 i år på ngn annan bana

Last edited:
Duck skrev:
2673208Håller med dig o specielt efter Andy Ibbott´s kommentar
om att han ville flytta Knutstop till England...

Hur ska detta tolkas? Är Knutstorp så dålig att han ville flytta kursen till England istället för att komma till Sverige eller att banan är så bra att den borde finnas i hans hemland så han kunde köra oftare på den?

En annan fråga.
Vet någon var man kan se hur banans sträckning ser ut på Kinnekulle?

Last edited:
Motorrad skrev:
2676714 Hur ska detta tolkas? Är Knutstorp så dålig att han ville flytta kursen till England istället för att komma till Sverige eller att banan är så bra att den borde finnas i hans hemland så han kunde köra oftare på den?

Flytta banan till England för han placerade den på 3 plats på sin ranking av banor han kört på:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back