CSN (centrala satans nämnden)

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå..

Fick häromdagen ett brev från CSN där de berättade att jag tjänat för mycket pengar vid sidan av mitt studerande. Nu vill de att jag ska uppge hur mycket jag tjänat när under året det handlar om. Finns det någon vinst för mig i att uppge att jag tjänat den tillåtna delen ena terminen och sedan övertrasserat totalt den andra. Har iofs tjänat 60% mer än man får så de kanske inte går på den.

Vad är det jag kommer bli skyldig att betala tillbaka? Bidragsdelen? Kan man dela upp en sådan betalning? Någon måste ha erfarenheter av detta....
 

-PV-

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Firestorm
Det här hände mig ifjol, tjänade ca 5000:- mer än fribeloppet den andra perioden och fick betala tillbaks hälften av det. Nu visste jag att jag kom över så jag ringde och fick betala direkt annars hade de sagt till ett år efteråt och då hade det blivit ränta på skulden dessutom.

Hjälper inte att man tjänat under beloppet den första perioden för de tittar bara per period. Extremt dumt system eftersom de flesta som sommarjobbar får merparten av pengarna under andra halvåret.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Snabb fråga som vidrör ämnet lite: Om man jobbar som en vanlig Svensson fram tills man börjar på Uni, blir man fortfarande straffad med dessa löjligheter då? Har precis skickat in min ansökning till Chalmers därav frågan :)
 

Pips

Guest
Ja, perioderna är väl 1 Juli - 31 dec samt 1 Jan - 30 Juni. Tjänar du mer än fribeloppet under perioden du tar bidrag/lån för kommer du få betala tillbaka. Man kan uppge att man exvis tjänar mer, med resultatet av sänkt studiebidrag/lån under den perioden.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Snabb fråga som vidrör ämnet lite: Om man jobbar som en vanlig Svensson fram tills man börjar på Uni, blir man fortfarande straffad med dessa löjligheter då?

Jepp. Men du kan ju alltid prova be företaget du jobbar åt att hålla inne med överskridande belopp tills efter nyår. Så gjorde jag.
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Har man tjänat över fribeloppet under enbart en termin så gör man bäst i att inte besvara kommuniceringen från CSN och komplettera utredningen med hur inkomsten är fördelad på året. Då tvingas CSN slå ut inkomsten på hela året och man kan därför utnyttja underskottet i den termin där inkomsten inte översteg fribeloppsgränsen.
 

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Karlstad
Hoj
GPz 900r & XL 600R
Har man tjänat över fribeloppet under enbart en termin så gör man bäst i att inte besvara kommuniceringen från CSN och komplettera utredningen med hur inkomsten är fördelad på året.

Jag blev inte ens tillfrågad. Fick ett brev, inkl inbetalningskort, som sa "Hej, du är skyldig oss 15 lakan. Ge oss. Nu." Så dom fick.

Två gånger hände det dessutom :D
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Jag blev inte ens tillfrågad. Fick ett brev, inkl inbetalningskort, som sa "Hej, du är skyldig oss 15 lakan. Ge oss. Nu." Så dom fick.

Två gånger hände det dessutom :D

Märkligt. För det krävs kommunicering i sådana fall, så det ska inte vara möjligt egentligen.

För eget del har jag fått betala tillbaka två ggr, senast nu under våren. Båda gångerna ville CSN att jag skulle komplettera deras utredning med inkomstuppgifter för vardera termin. I annat fall skulle de slå ut inkomsterna på årets 12 månader. Detta var mer fördelaktigt för mig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker mig inte se någon tacksamhet för de stekta sparvar ni fått. Kanske ser jag fel.
 

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Karlstad
Hoj
GPz 900r & XL 600R
Märkligt. För det krävs kommunicering i sådana fall, så det ska inte vara möjligt egentligen.

Ja, inte vet jag. Jag brydde/bryr mig inte nämnvärt om vilket eftersom jag mycket väl visste att jag hade tjänat för mycket stålars ganska jämnt fördelat över året.
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Tror det är 500kr (skattade pengar) du blir återbetalningsskyldig på varje 1000kr (oskattade pengar) du tjänar över fribeloppet, om du har både lån och bidrag.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Rimmar ju jättebra med det där att alla ska sysselsätta sig så mycket som möjligt, ni vet, bidra till välfärden och inte dra benen efter sig i landet där ARBETE är da shit.

Men å andra sidan vet ju alla att studenter har mer pengar än dom behöver genom studielånet (det är ju inte som om man ska betala tillbaka det ju :rolleyes: )


En annan kul regel jag fick smaka på när jag började studera var när jag gjorde misstaget att jobba fram till sista dagen innan studierna villket gjorde att jag inte kunde jobba hur mycket som helst under loven (det tråden berör).

Det jag skulle ha gjort var att se till att jag var arbetslös och uppbringade A-kassa 3 månader innan studiestart och då per automatik kunna få A-kassa under loven (sommar) och/eller kunna jobbat tills blodet rinner om jag ville det.......Kanon:tummenupp :näsblod


Som sagt...logiken är spot on i ett land där arbete är den universella lösningen på alla problem. :huvet


Är väl 10 år sedan detta hände så jag vet inte vad reglerna säger nu.
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Passar på att slänga in en fråga..

Säg att jag har jobbat från förste januari till sista juli detta året. Sen i augusti börjar jag på högskola och lånar då pengar. Blir jag betalningsskyldig å skit då? :confused:
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Passar på att slänga in en fråga..

Säg att jag har jobbat från förste januari till sista juli detta året. Sen i augusti börjar jag på högskola och lånar då pengar. Blir jag betalningsskyldig å skit då? :confused:

Det beror på hur mycket du tjänade i juli. Perioden 1 Juli-31 Dec får du tjäna omkr 50000:- (exakta siffror finns på csn). Kom ihåg att det är datumen för lönens utbetalningar som räknas.

Ex. Du knegar heltid med timlön (betalas ut månaden efter du arbetat timmarna) ända fram till skolstarten, som brukar vara omkr 20 aug. Du tjänar ca 20000:-/mån inkl ob.

Då kommer du att tjäna (få utbetalt)

Juli, 20k
aug 20k
sept 15k

Utöver detta så säger du upp dig från ditt jobb, och eftersom du jobbat hela sommaren så kommer de att betala ut dina sparade semesterdagar, 25 st.

sept +30k

Och om detta inte vore nog, så har du faktiskt tjänat in fler semesterdagar utöver detta eftersom brytperioden brukar vara april. Maj, juni, juli, aug har genererat ytterligare typ 8 dagar till som betalas ut.

sept +10k

Alltså har du tjänat 95k i perioden 1 juli - 31 dec....


Lösning? Deala med företaget att de betalar ut semesterdagar, ob och allt du kommer att tjäna under juni, juli aug, redan i juniutbetalningen. Kan funka på vissa företag. Annars ber du de hålla inne din lön och ta ut den när du studerat klart. Hoppas bara att firman inte konkar under tiden...

Lösning 2: Tacka alla som röstade på alliansen, då de har lovat att se över detta idiotsystem.
 

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Ort
SoFo
Hoj
ZXR750J
Passar på att slänga in en fråga..

Säg att jag har jobbat från förste januari till sista juli detta året. Sen i augusti börjar jag på högskola och lånar då pengar. Blir jag betalningsskyldig å skit då? :confused:

Beror ju även på vad du uppger i din ansökan om studiemedel gällande uppskattad inkomst mellan 1 juli-31 dec. Om du uppger att du beräknar hamna över fribeloppsgränsen så sänks bidrags- och lånedelen.

Dock har jag inte riktigt förstått vad som händer i de fall då man uppger att man lär hamna över fribeloppet men till sist hamnar under. Betalar då CSN ut bidragsdelen retroaktivt?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det beror på hur mycket du tjänade i juli. Perioden 1 Juli-31 Dec får du tjäna omkr 50000:- (exakta siffror finns på csn). Kom ihåg att det är datumen för lönens utbetalningar som räknas.

Ex. Du knegar heltid med timlön (betalas ut månaden efter du arbetat timmarna) ända fram till skolstarten, som brukar vara omkr 20 aug. Du tjänar ca 20000:-/mån inkl ob.

Då kommer du att tjäna (få utbetalt)

Juli, 20k
aug 20k
sept 15k

Utöver detta så säger du upp dig från ditt jobb, och eftersom du jobbat hela sommaren så kommer de att betala ut dina sparade semesterdagar, 25 st.

sept +30k

Och om detta inte vore nog, så har du faktiskt tjänat in fler semesterdagar utöver detta eftersom brytperioden brukar vara april. Maj, juni, juli, aug har genererat ytterligare typ 8 dagar till som betalas ut.

sept +10k

Alltså har du tjänat 95k i perioden 1 juli - 31 dec....


Lösning? Deala med företaget att de betalar ut semesterdagar, ob och allt du kommer att tjäna under juni, juli aug, redan i juniutbetalningen. Kan funka på vissa företag. Annars ber du de hålla inne din lön och ta ut den när du studerat klart. Hoppas bara att firman inte konkar under tiden...

Lösning 2: Tacka alla som röstade på alliansen, då de har lovat att se över detta idiotsystem.
Tack för svaret!

Ja, några 50000 kronor blir det i alla fall inte mellan 1 Juli till 31 dec. Max 25K skulle jag tro, får höra hur det är med semseterdagar och sådant.

Skönt att veta att man förhoppningsvis har sitt på det torra :)
 

Bikerbabe08

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 929 RR -01
Har oxå erfarenheter av CSN (Centrala Straff Nämnden) och att behöva betala tillbaka. Jag pratade med en handläggare där och när jag undrade varför det kom sig att valet att arbeta o få in en fot på arbetsmarknaden som i sin tur kanske leder till fast anställning och stor chans till att man betalar tillbaka hela lånebeloppet skulle 'straffas' fick jag till svar att jag borde skaffa mig en rik make och inte jobba under sommaren.... :va fattar inte hur dom resonerar! Jag fick betala tillbaka en del hur som helst.
Sen gjorde jag upp med företaget jag jobbade på att jag tog ut en del som lön och resten fick jag lämna kvitton för böcker o studiematerial o då blev det en annan typ av ersättning som CSN ej räknade som lön.
Bra att man får både bidrag och lån men reglerna kring hur mycket man får tjäna är konstiga! Om man sköter plugget o tar sina poäng i rätt takt borde man väl få jobba hur mycket man vill???
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Har oxå erfarenheter av CSN (Centrala Straff Nämnden) och att behöva betala tillbaka. Jag pratade med en handläggare där och när jag undrade varför det kom sig att valet att arbeta o få in en fot på arbetsmarknaden som i sin tur kanske leder till fast anställning och stor chans till att man betalar tillbaka hela lånebeloppet skulle 'straffas' fick jag till svar att jag borde skaffa mig en rik make och inte jobba under sommaren.... :va fattar inte hur dom resonerar! Jag fick betala tillbaka en del hur som helst.
Sen gjorde jag upp med företaget jag jobbade på att jag tog ut en del som lön och resten fick jag lämna kvitton för böcker o studiematerial o då blev det en annan typ av ersättning som CSN ej räknade som lön.
Bra att man får både bidrag och lån men reglerna kring hur mycket man får tjäna är konstiga! Om man sköter plugget o tar sina poäng i rätt takt borde man väl få jobba hur mycket man vill???

CSN resonerar inte. De gör bara som reglerna säger. Dessutom finns det ett tydligt (nåja) regelverk, så är man noggrann så slipper man obehagliga överraskningar.

Sedan att reglerna är från hell, är en annan sak. Jag har tom debatterat detta med Markus i en annan tråd, och hör och häpna, uppnått konsensus om jag inte missminner mig!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top