Crutchlows besatthet av en "factory ride"?

Han sitter väl redan på en kompetent prototyp? :)

Jo, i princip... Och han verkar ju den här säsongen krascha och köra av mindre, dvs han har lärt sig något av sina misstag. :) Jag tycker det vore synd om han bytte till något sämre än det han kör på nu. Vill gärna se att så många som möjligt är i toppen och bråkar, mer spännande att se på eländet då än när en förare sticker första varvet och sedan förblir helt ohotad hela rejset, och de andra snällt kör på led 17 av varven. Mer bråk om positioner!
En av anledningarna jag tycker MM ställer till det alldeles utmärkt med sin aggresivare körstil, han kanske får igång de andra med. ;) Inte just det där med att knuffas i sista kurvan kanske, men at than eldar på så det ser ut som om han ska flyga av hela tiden bara för att komma om nästa hoj, och nästa.
 
När vann ett privatteam med egenutvecklad ram ett race senast?

Gick väl ganska bra för Roberts SR team när de körde egen ram och Honda-motor. 2006 var de väl snabba och stod på pallen och körde ifrån ett gäng fabrikare.
 
P€RRA;5808698 skrev:
Jag är helt övertygad om att det ligger politik och pengar bakom.

Ett scenario som jag funderat på är att Yamaha tänker sig Pol Espargaro som ersättare för Rossi i fabriksteamet 2015. Han är en av de bästa i Moto2 och spanjor (vilket aldrig är fel). Att placera honom i Tech 3 ett år för att lära sig hojen ter sig också rätt förnuftigt. Om det skulle vara så har inte Poncharal så mycket att välja på. Yamaha kan enkelt strypa tillgången på en konkurrenskraftig hoj om han sätter sig på tvären.

Men som sagt, ren spekulation från min sida angående varför Cal kanske får lämna trots lysande resultat.

Tror precis så att Yamaha tittar in i framtiden och ser MM regera på honda xår och känner att det är dags att försöka binda upp nästa Moto2 stjärna för att möta honom.

Sen kan det ju eventuellt vara så att Cal klarar sig så bra mot fabrikarna för att Yamaha inte riktigt har hittat de viktiga uppdateringarna de vill ha för att komma närmare honda. Lorenzo sa ju tydligt efter förra rejset att de behövde utveckla hojen mer för att hinna med honda. Detta sätter ju såklart inte Cal i ngn skugga då han isf ändå slagit båda fabriksförarna men det kan vara en förklaring till att han gjorde det.

Sen tror jag att Cal ser det som att gräset är grönare på andra sidan då han i själva verket bara kommer bli en större fisk i en mindre damm...
 
Last edited:
Kollar man antalet satellithojar som vunnit ett race under 800cc- och 1000cc-tiden, så kan man ana motivet.
Satellit hojjar kommer alltid vara saftblandare utan möjlighet till att ta VM

Jag kan sätta min hoj, min årslön och allt jag äger på att Pedrosa skulle vinna race om han åkte på Bradl's hoj och att Lorenzo skulle vinna race om han åkte på Crutchlow's hoj. De dagar då en satellithoj var rundningsmärken är sedan länge över. Orsaken till att inga satellithojar vinner race just nu beror helt och hållet på vem som sitter på.

Detta vet Crutchlow mycket väl. Orsaken till att han vill ha en fabriksstyrning handlar enbart om pengar, inget annat. Skillnaden mellan lönen i ett privatteam och lönen för en fabriksstyrning bestämmer om man måste ta ett "vanligt" jobb då karriären är slut eller om man kan vara ekonomiskt oberoende och dricka grogg på en yacht i Monaco's marina livet ut...ungefär.
 
Finns det någon som skulle i nuläget kunna köra Ducatin (förutom Stoner) och vinna? Lite OT men jag har alltid undrat det.
 
Jag kan sätta min hoj, min årslön och allt jag äger på att Pedrosa skulle vinna race om han åkte på Bradl's hoj och att Lorenzo skulle vinna race om han åkte på Crutchlow's hoj. De dagar då en satellithoj var rundningsmärken är sedan länge över. Orsaken till att inga satellithojar vinner race just nu beror helt och hållet på vem som sitter på.

Detta vet Crutchlow mycket väl. Orsaken till att han vill ha en fabriksstyrning handlar enbart om pengar, inget annat. Skillnaden mellan lönen i ett privatteam och lönen för en fabriksstyrning bestämmer om man måste ta ett "vanligt" jobb då karriären är slut eller om man kan vara ekonomiskt oberoende och dricka grogg på en yacht i Monaco's marina livet ut...ungefär.

Tack! :tummenupp
 
Pengar styr nog garanterat.
Vad är skillnaden i lön mellan satellit och fabriksförarna? Antar att den som har bäst betalt i Mgp är JL.

Finns väl bara Ducati kvar för CC?
Fabriks-Yamaha är signade ända till 2014 av duon VR och JL.
Rdp testar Suzuki Mgp och enligt källan är den sista platsen vigd till en japansk förare.


http://www.cycleworld.com/2013/05/01/2014-suzuki-motogp-prototypes-spied-again/
http://www.motogp.com/en/news/2013/De+Puniet+confirms+Suzuki+test+after+home+race+disappointment
 
Har läst att Rossis utveckling av M1:an är starkt överdriven; att Barros gjorde mycket för utvecklingen innan Rossi kom till Yamaha.
Var har du hört det? Den säsongen Baros körde för Yamaha med Melandri är ju en av märkets sämre i modern tid.

Dock kan man inte underskatta Masao Furusawas betydelse för utvecklinegn av M1:an när han togs in från Yamahas snöskoteravdelning och som märkets fixarkille. Till försäsongstesterna hade Yamaha tagit fram fyra olika chassien och fyra olika motorer som Rossi fick testa. Av de motorer som testades var det två med fem ventiler per cylidner som ju var Yamahas grej under många år. Två var med fyra ventiler och en av de med fyra ventiler var även den första big-bang motorn som Furusawa tog fram utan företagsledningens vetskap eftersom den var ett så stort steg bort från märkets identitet. Rossi valde den motorn och det chassie som Furusawa trodde mest på och då kunde de bygga den hoj som vi nu ser utvecklingen av. Furusawa var mer betydelsefull än Rossi för Yamahas framgångar - utan tvekan. Barros var mer eller mindre obetydlig.
 
Last edited:
Pengar styr nog garanterat.
Vad är skillnaden i lön mellan satellit och fabriksförarna? Antar att den som har bäst betalt i Mgp är JL.

Finns väl bara Ducati kvar för CC?
Fabriks-Yamaha är signade ända till 2014 av duon VR och JL.
Rdp testar Suzuki Mgp och enligt källan är den sista platsen vigd till en japansk förare.


http://www.cycleworld.com/2013/05/01/2014-suzuki-motogp-prototypes-spied-again/
http://www.motogp.com/en/news/2013/De+Puniet+confirms+Suzuki+test+after+home+race+disappointment

Fast enligt den här artikeln: http://www.motomatters.com/news/2013/05/20/randy_de_puniet_testing_suzuki_motogp_bi.html så är så inte fallet längre (att RdP är förstaval).
 
Angående Cal och fabrikskontrakt, så har väl han gnällt på lönen tidigare. Tror det var i samma veva som han klagade över att inte få Brembos nyaste bromsar.
 
Fast enligt den här artikeln: http://www.motomatters.com/news/2013/05/20/randy_de_puniet_testing_suzuki_motogp_bi.html så är så inte fallet längre (att RdP är förstaval).

Suzuki gjorde ingen lycklig senast det begav sig, tror ärligt det kommer ta ett par år.
Tveksamt om dom kommer kunna få CC att skriva ett kontrakt.
Spies, RdP ?

Crutshlow 2014?
Kanske den hetaste föraren utan kontrakt , en skön lirare utan tvekan.

Hans twitter slår allt :hihi
https://twitter.com/calcrutchlow/status/330939785659174912/photo/1
 
Tror att problemet för Cal just nu är att han känner sig hämmad av teamet. Han ska i teorin kunna bli bäst 3a, dvs med två fabriks-Yamaha framför. Att Tech3-Yamahan ska vinna över fabriks-Yamaha är ju inte riktigt enl Yamahas planer. Med två st så starka namn i Yamaha-teamet nu så ser han knappast någon lucka där för att kunna avancera. Vem ska dom sparka, Lorre eller Rossi?

Därför tror jag att han hellre sätter sig på sämre material i något år, tar fram en "egen" hoj som det teamets försteförare och har en teoretisk chans på MotoGP-titeln. Vilket han inte har nu.
 
Snackade inte Parish i helgens bbc-sändning om rykten att Aprilia ev skulle ställa upp med ett fabriksteam nästa år? Cuben var ju ingen succé men de har väl lärt sig en del genom wsbk och crt och skulle ju ge fler alternativ...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top