CRP 125GP motor

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
På den Italienska motorsportmässan Motorsport Expotech som hölls 14-15 oktober i Modena visade företagen CRP Racing och CRP Technology upp en ny 125GP motor.

Denna motorn har man jobbat med under 3 år. Den har bl.a frontmonterad slidmatning och CNC fräst block. Man uppger 52 bänkade hk enligt CE95/01.

Vad den kommer kosta står det inget om än.

honda-disco-rotante-4.jpg

www.crp-racing.com
www.crptechnology.com
www.motorsportexpotech.it

Video för företaget CRP Technology

[YOUTUBE-ID]n40W7K18CpU&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Kul! Ser inte helt "fardigutvecklat" ut vid sjalva remhistorian. Maste ju finnas en snyggare losning pa overforingen av rotationen...stackars rem.

Men gott med lite nytt pa fronten!

Slidmatning

Det där konceptet har vi hållt på med i några år nu..
Tyvärr så är det väldigt svårt att få motorn att gå bättre än reed i den konfigurationen.
Dock så har det gett en del intressanta svar :=)
Vi hörs
Roffe

:tummenupp

Bifogat

• DerbiSpecialinsug (2).jpg
    DerbiSpecialinsug (2).jpg
    139.6 KB · Visningar: 267
Vad tror ni om att istallet for en skiva anvanda en "trumma" som roterar i samma plan som vevaxeln, forslagsvis remdriven, placerad dar normalt reedventilen sitter? Den kunde skota om att oppna/stanga ner i vevhuset, samt ha den extra finessen att den dessutom fungerar som en "sugflakt", dvs nan slags bakvand turbo med timing av insugstakten.

Kunde se ut som en forvuxen version av gamla YPVS-ventilen ungefar, fast med nat slags flaktvinge pa ena sidan.

Oerhort genialiskt, men tyvarr sakert omojligt/forbjudet/redan testat och vardelost antar jag?

Trumma

Trumma är redan gjord men inte så praktisk att använda på en tråtaktare.
Fungerar bättre på en fyrtaktare.
Det är ganska mycket information kring dom olika lösningarna.
Jag har inte tid att skriva ner allt då min verkstad kallar.
Vad man kan göra är en Workshop där man kan resonera kring alla för och nackdelar som finns med alla systemen.
Roffe

Vad tror ni om att istallet for en skiva anvanda en "trumma" som roterar i samma plan som vevaxeln, forslagsvis remdriven, placerad dar normalt reedventilen sitter? Den kunde skota om att oppna/stanga ner i vevhuset, samt ha den extra finessen att den dessutom fungerar som en "sugflakt", dvs nan slags bakvand turbo med timing av insugstakten.

Kunde se ut som en forvuxen version av gamla YPVS-ventilen ungefar, fast med nat slags flaktvinge pa ena sidan.

Oerhort genialiskt, men tyvarr sakert omojligt/forbjudet/redan testat och vardelost antar jag?

Chippa gjorde väl en sådan modifiering av gamla Tz250 motorn sent sjuttiotal/tidigt åttiotal.
Och den gick väl ungefär som resten av hojarna så då blir det svårt att få någon att släppa ut massa pengar, men det kan säkert ge mer pulver om det utvecklas vidare.

Finns det några bilder på Aprilias lösning på nätet ännu? För den är väl inte remdriven som jag hajat det?

Slidmatning

Mmm det finns lite olika roliga varianter på slidskivedrivning
Roffe

Bifogat

• RSA-125 slidmatad motor Vänster sida.jpg
    RSA-125 slidmatad motor Vänster sida.jpg
    53.5 KB · Visningar: 331
  • Stedor-Block-Drehschieber.jpg
    Stedor-Block-Drehschieber.jpg
    70.1 KB · Visningar: 361
*/ ?>