crossstövlar

Yasha skrev:
Öööhhh... det är inte meningen att man ska släpa fötterna i backen... :rolleyes: Men som tur är så är smaken delad och alla gör som de vill! :hej

Va??! Hur ska då hålla balansen om man inte får släpa fötterna i backen. :p :D

Beror på användingsområdet samt hur ofta man kör. Spelar även roll hur mycket man använder fötterna som stödhjul samt hur vassa fotpinnarna är.

Har nästan aldrig sett ett begagnat par fräscha alpinestars som någon elitåkare har kört en säsong med.

El Presidente skrev:
Hoppas du inte misstycker Fixx, om jag "lånar" din tråd lite för att ställa följande fråga:
Om man vill ha en LÄTT cross-stövel, dvs en som inte är så f-bannat klumpig som de i regel brukar vara(ja jag VET att man får göra avkall på skyddet!), vilken väljer man då??

De få cross-stövlar jag prövat(är INTE många) har varit stora, klumpiga och totalt utan känsla för vare sig växling/fotbromsning eller något...

Ngn som har ett tips på det jag söker...??

prova ett par som heter sidi flex dom är hel mysiga att köra i hade sånna föut men dom gick sönder och då vart det annat

Re: Re: crossstövlar

Belle skrev:
Hej Fixx.
Jag ska inte säga åt dig vilka stövlar som du ska köpa för att det får du bestämma själv men jag använder Vector och tycker att dom är kanon bra.
Dom får gå ungefär 30 mil om dagen och jag köpte dom i September förra året, dom har varit med om 2 st ordentliga krockar med direkt träff på stöveln och jag har aldrig skadat fötterna :tummenupp

Som dom ser ut nu så har det gråa (dom är grå/svarta) blivit grå/gult av väg salt men dom är långt ifrån slut så att dom håller ett år till.

Den enda nackdelen är dom inte är vattentäta så att man måste välja om man ska vara torr om fötterna eller ha bra skydd.

torr = touring stövel i gore tex
skydd = cross stövel

jag hade inte valt att använda vector för att när jag hade såna förut när jag körde cross så brött jag benet tck vare att dom inte var styva nog!!.
men dom är helt underbara att ha på sig
/tobbe

Last edited:
Vector här med. Valde mellan dem och Tech 6 och valde till slut Vector för att de var skönare samt att jag inte kör så avancerat ännu.
Tech 6 var betydligt hårdare o obekvämare men gav mer stöd därmed säkert lite säkrare också.

Testade även Sidis crosspjuck men de hade helt fel passform för mina fötter så de gick bort direkt. Bästa ärt väl om du testar lite olika modeller och får en egen uppfattning.

Belle har koll !

Alpinstars Vector är kanon till landsvägsåkat.

Provade åka i mina cross stövlar på motarden, men det var super konstigt, fungerar bra när man står upp, men helt värdelöst när man sitter ner. Detta var i ett par alipinstars tech 8, har också provat tech 6 men med samma resultat.
:tummenupp

Testa dessa vettja :tummenupp

image002.jpg
1995:-

Eller

svart.jpg
1295:- (ord 1595:-)

Märket är
windraceware_small.gif
& kvaliteten helt kanon :tummenupp

Pma för mera info. Säljer även kläder (byxor/tröjor/jackor/handskar)

Last edited:
det är ju bara köpa ett par alpinestars tech 8...
gör som essen och köp 2 storlekar för små och ta ut innerskon!!
så kör jag och jag är helnöjd!

gixxermf skrev:
det är ju bara köpa ett par alpinestars tech 8...
gör som essen och köp 2 storlekar för små och ta ut innerskon!!
så kör jag och jag är helnöjd!
Då kan man väl lika gärna köpa dom minst lika sköna Tech6 och spara en femhundring :confused:

tech 8:an utan innersko får du mer känsla med... känner vart du har broms och växel mycket lättare samt allmänt smidigare... och det är lika bra skydd som tech 6:an...

men vill man snåla så är det bara att slå till på 6:an

Jag har Tech6 och är hur nöjd som helst.Dom håller bra också,har åkt 2 säsonger med dom(enduro).Jag hade Sidi förut och dom blev det bara skit med+att dom krympte minst en storlek så fort man blött ner dom :zpy

Busaberg skrev:
Jag har Tech6 och är hur nöjd som helst.Dom håller bra också,har åkt 2 säsonger med dom(enduro).Jag hade Sidi förut och dom blev det bara skit med+att dom krympte minst en storlek så fort man blött ner dom :zpy

Kan bara hålla med... tech 6:an är en kanonstövel
körde en säsong med 6:an och var helnöjd men efter att jag provade tech 8:an utan innersko så har jag kört med det i 2 säsonger nu....

väckte en gammal tråd tror jag men jag behöver lite hjälp,
köpte just ett par nya tech 6, och dom passar perfekt,
men det är ca 0.5-1cm från stortån tills det tar stopp,(säljaren sa att det var normalt)
så jag blev lite orolig att om dom går ut mycket så kanske dom blir för stora?,
skall jag åka och byta mot ett par mindre?,

Jag hade precis samma funderingar också,valde mellan två storlekar,också Tech6.Jag tog dom större och har då inte ångrat mig.På 2 1/2 år har dom då inte gett ut sig så dom sitter löst,och eftersom jag åker lite enduro på vintern också så är det skönt att kunna klämma i ett par aningen tjockare strumpor ibland.Men det beror ju på hur mycket dom glappar.1 cm börjar väl bli i största laget kanske? Har du provat en storlek mindre och jämfört :confused:

Busaberg skrev:
Jag hade precis samma funderingar också,valde mellan två storlekar,också Tech6.Jag tog dom större och har då inte ångrat mig.På 2 1/2 år har dom då inte gett ut sig så dom sitter löst,och eftersom jag åker lite enduro på vintern också så är det skönt att kunna klämma i ett par aningen tjockare strumpor ibland.Men det beror ju på hur mycket dom glappar.1 cm börjar väl bli i största laget kanske? Har du provat en storlek mindre och jämfört :confused:
jo jag provade ett par mindre, och dom satt tajt, kunde inte röra på foten det minsta,hmm men frågan om det verkligen var nästa mindre storlek. tror killen sa det, kanske får åka tillbaka och kolla, har iof 7½ stlk på dom andra alpindojjorna, och det är stlk 8 på dom nya

Hulkster skrev:
Diadora Supermotardstövel med utbytbara sliders = bästa köp

Sulan på dem ser ut att vara samma som på AXO's motardstövel, men AXO är snyggare och har fyra spännen. Skitbra köp också, skönast(på mig) och inte klumpiga.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan