crossstövlar

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Vilka cross stövlar ska man välja.,.

Är sugen på ett par Alpinestars Vector..

Men även ett par SIDI med S.R.S sula så man kan byta ut fotplattor i foten.. Det behövs ju när man kör motard.

Vilka andra ska man satsa på?

Fixx skrev:

Men även ett par SIDI med S.R.S sula så man kan byta ut fotplattor i foten.. Det behövs ju när man kör motard.

Lelles har bra pris på SIDI S.R.S nu, 1995:-

SIDI Flex Force SRS + motardslides. Har jag kört med i 2,5 år nu drygt och är jäkligt nöjd. Klumpiga att gå med eller om man klättrar runt på hojen, men ger å andra sidan ett oöverträffat skydd.

Hoppas du inte misstycker Fixx, om jag "lånar" din tråd lite för att ställa följande fråga:
Om man vill ha en LÄTT cross-stövel, dvs en som inte är så f-bannat klumpig som de i regel brukar vara(ja jag VET att man får göra avkall på skyddet!), vilken väljer man då??

De få cross-stövlar jag prövat(är INTE många) har varit stora, klumpiga och totalt utan känsla för vare sig växling/fotbromsning eller något...

Ngn som har ett tips på det jag söker...??

det är lungt... Provade mina första stövlar idag... Kändes rätt skumt.. om man tyckte att sina daytona stövlar var stumma. vad är då inte ett bar crossstövlar..

Alpinestars vector ser inte så klumpig ut..

El Presidente skrev:
Hoppas du inte misstycker Fixx, om jag "lånar" din tråd lite för att ställa följande fråga:
Om man vill ha en LÄTT cross-stövel, dvs en som inte är så f-bannat klumpig som de i regel brukar vara(ja jag VET att man får göra avkall på skyddet!), vilken väljer man då??

De få cross-stövlar jag prövat(är INTE många) har varit stora, klumpiga och totalt utan känsla för vare sig växling/fotbromsning eller något...

Det spelar ingen roll hur stora dom är för att när du har haft dom på dig ett tag så blir du van.

Cross stövlar är ett måste oavsett hur klumpigt det än är för skyddens skull.

Fixx skrev:

Hej Fixx.
Jag ska inte säga åt dig vilka stövlar som du ska köpa för att det får du bestämma själv men jag använder Vector och tycker att dom är kanon bra.
Dom får gå ungefär 30 mil om dagen och jag köpte dom i September förra året, dom har varit med om 2 st ordentliga krockar med direkt träff på stöveln och jag har aldrig skadat fötterna :tummenupp

Som dom ser ut nu så har det gråa (dom är grå/svarta) blivit grå/gult av väg salt men dom är långt ifrån slut så att dom håller ett år till.

Den enda nackdelen är dom inte är vattentäta så att man måste välja om man ska vara torr om fötterna eller ha bra skydd.

torr = touring stövel i gore tex
skydd = cross stövel

/Belle

El Presidente skrev:

Jag håller med Belle! :fakta Jag kör med Alpinestars Vector (liksom övriga i den motardkrets jag umgås i...) och jag använder dem både när jag kör motard och när jag lånar sambons Gixxer...

Det är klart den är lite vresig i början, men när man dels vant sig, dels gått in den, så är det en otroligt följsam stövel! Har dessutom själv aldrig provat något som sitter så j-a skönt på foten! :tummenupp

Och de tål en hel del vatten innan det börjar sippra in...

El Presidente skrev:

Mina Rino-stövlar e grymt sköna. Gav 2200 på TLC i Landskrona. (De har suveränt utbud på cross/enduro). Redan första dagen, när jag körde, var det inga problem med att känna både växel o broms.
TLC EUROPE
Gasverksgatan 5 269 35 Landskrona Tel: 0418-45 75 25 Fax: 0418-292 99 (Hemsidan e under konstruktion, men snart får de världens fräckaste hemsida...*vet*)

Bifogat

• röda crosstövlar.jpg
    röda crosstövlar.jpg
    25.2 KB · Visningar: 292
Yasha skrev:
Jag håller med Belle! :fakta Jag kör med Alpinestars Vector (liksom övriga i den motardkrets jag umgås i...) och jag använder dem både när jag kör motard och när jag lånar sambons Gixxer...

Det är klart den är lite vresig i början, men när man dels vant sig, dels gått in den, så är det en otroligt följsam stövel! Har dessutom själv aldrig provat något som sitter så j-a skönt på foten! :tummenupp

Och de tål en hel del vatten innan det börjar sippra in...

Det direkt dåliga med Alpinestars är att hälen på sulan inte är homogen. När klacken väl är nedsliten 5mm(ingen aning om exakt mått), så är det hål rätt in till stövelns innersula/läder under foten.
Vätan gör snabbt stöveln kass.

Men sköna är de iaf. Men det är tofflor också. :slicka

Satsa på ett par sidi istället.

LasseR6 skrev:
Det direkt dåliga med Alpinestars är att hälen på sulan inte är homogen. När klacken väl är nedsliten 5mm(ingen aning om exakt mått), så är det hål rätt in till stövelns innersula/läder under foten.
Vätan gör snabbt stöveln kass.
Öööhhh... det är inte meningen att man ska släpa fötterna i backen... :rolleyes: Men som tur är så är smaken delad och alla gör som de vill! :hej

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan