CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Till Tommy 36

Hoppas det är okej att jag la in din "lätt moddade" hoj i trådstarten med beskrivning på vad som är gjort.
 
Härligt att "liten vinterservice" vart lyckad. Jag körde några pass på Midlanda motorpark i Söndags och konstaterade att allt funkar. Det svåraste var att hålla framhjulet nere i marken...

MVH Tommy

Ja jag såg den ju oxå där, och måste säga att bilden inte gör den rättvisa - sjuuukt bra puts!! :)
//Marcus med svart crossplane som har en "smula" mindre puts...P1010789.JPG
 
Lif2 är jag ganska säker på att det är, jag har inte testat så mycket än

Oki 1 stod min på vilket är default och det som tillåter högst/mest lyft. Ändrade den till 2 nu i hopp om att man ska kunna ge den fullt hela vägen. Funkar inte det så är läge 3 ännu hårdare reglering. Har du provat Launch Controlen?
 
Nä det behövs inga på bana ! =) Polaren skrev ut adaptrar i sin 3d skrivare jag kan fixa ritningnarna om nån är sögen!
 
Är det någon som hittat eller kan tipsa om var man kan hitta skruvkit till hela hojen (-10). Kör bara bana och har bytt ut katalysatorn och lite annat, behöver mer input om vad man kan lätta mer. Visst skulle magnesium fälgar vara trevligt men lite utanför budget.
 
R1 2015:
Någon som bytt bromsbelägg fram ännu? Kör ni fortsatt med original?
Eller något annat ( sbs, ebc, renthal... )?
Min R1M -15 har gått drygt 700 mil, varav ca: 100 mil bana. Det är väl kanske 200 mil körning kvar innan det är dags.
 
Ritade täckbrickor till 2015 och framåt för ersättning av speglar vid bankörning. Ni som har 3D-printer kan ladda ner dem HÄR.
Printa dem i ABS plast för bästa hållbarhet.
Komplettera med gummiduk mellan kåpan och brickan för snyggare resultat.

1464808691655.jpg
 
Last edited:
Tjena alla nu har jag gjort graves clutch kit på min yamha r1 2009, fyfan vilken skillnad. nu känns kopplingen som min zx10r och låter mindre och är inte ryckig vid start. Såg att några av kopplings skivorna var lite missfärgade men inget allvarligt. Byter till helt nya på vintern, nu när man har gjort det själv har man ju råd att byta en extra gång :tummenupp

Svårast va att göra så kopplings armen på kopplings kåpan kom rätt, det va ett helvete när man inte vet hur det ska vara. Men efter bakfyllan fixa jag det på 30min =P.

Så om ni har en koppling som låter mycket och slirar till vid start eller hugger till gör detta. På 2009-2014 r1 modellerna. Glöm inte att ta bilder och marker, skit lätt jobb och värt att göra. Riktigt stor skillnad gör det. Det man gör är att omvandla 09 koppling till 07/08.

Det du behöver är
4B1-16383-00-00 SPRING, CLUTCH BOSS
5VY-16384-00-00 PLATE, SEAT
5VY-16331-00-00 PLATE, FRICTION 2
14B-15461-00-00 GASKET, CRANKCASE COVER 2

k1.jpgk2.jpgk3.jpgk4.jpgk5.jpgk6.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=hSqW2IL9_No
 
Last edited:
DSC_0124_2.jpg
Nu har jag monterat annan skylthållare.
http://www.ebay.com/itm/351430367972?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Cons:
* känns overkill med 3 mm rostfritt
* Satt brickor i hålen som inte var helt triviala att få bort pga nämnda mtrl
* Smal där den löper ut och bakljuset lär nog bli blästrat.
* Skyltbelysningen var för kort vilket fick lösas med distanser

Verkar funka för övrigt dock men nån testkörning har jag inte hunnit med pga av väder o annat

Edit Har snackat en hel del med säljaren nu och han har provat med alu innan och då bröts dom av. 3 mm rostfritt är kanske ok ändå better safe than sorry som han säger
 
Last edited:
Den gula R1an med akra slipon, har den annan bränslemapp jämfört med den röda och blåa?
Det jag egentligen undrar är om jag borde mappa om min eftersom jag har ett icke original slipon på den och svaret på första frågan säger en hel del :)
 
Som jag förstått det så måste man mappa om vid byte till helsystem utan kat.
Men bara slip on - tveksamt om de behövs.

Är det SC Project Du har satt på?

Blev en 20-mila runda med R1:an idag. Vilken hoj!:banana:banana
 
Aha! :rock Så det blev stor skillnad mot original då? Det är härligt när det låter mycket! :D
 
Idag blir det nytt bakdäck igen.....:gnissla
Klarade knappt 230 mil på detta. Det blir fjärde bakdäcket på 730 mil!
Funderar på att nästa gång byta till Bridgestone S21 eller Metzeler M7 RR.
Bridgestone RS10 är ju värsta suddgummit. Supergrepp i torrt men lurigt i blött.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top