CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Jag är nöjd med min 12a TCS är sjukt gott att ha. Jag tycker den är snygg, bra körställning riktigt go gång i motorn även om den linjära effektkurvan "trollar" bort effektkänslan så går den riktigt bra! Nackdelar som nån skrev är att den dricker lite mer soppa än min gamla 05a och den går lite varmare i motorn med... ska man rejsa med en crossplane krävs en extra kylare har jag hört.
Det sägs att om man flashtunar den "chippar" så ska den gå svalare dra något mindre soppa med. Avgasystem är ett måste på den med originalburkar är ett hån mot den motorn !

Håller med att den drar mer än min 04. Men min drar inte mindre när den är "flashad". Men det är en helt annan hoj efter FT. Kan säga att på A läget är skillnaden enorm mot en icke FT. Fläkten kan man reglera så den startar vid en lägre temp mm.
 
Håller med att den drar mer än min 04. Men min drar inte mindre när den är "flashad". Men det är en helt annan hoj efter FT. Kan säga att på A läget är skillnaden enorm mot en icke FT. Fläkten kan man reglera så den startar vid en lägre temp mm.

Berätta mer ! Hur gjorde man med FT och vad kostar det osv! Kan man använda den på fler hojjar !? Hur får man fläkten att starta tidigare?
 
Last edited:
Jag är förvisso intresserad men fler frågor dyker upp när jag fördjupar mig i det. Måste immobilizern tas bort när du flashar? Eller är det bara nått jänkarna gör? Används standard ecun med QS aktiveras bara i FT ? Ser ut att bli en dyr vinter det här =) Måste A läget bli ännu värre än vad det redan är, jag tycker A läget redan är brutalt. Jag kör STD för det mesta då jag tycker A mest aktiverar antispinnen...
 
Last edited:
Jag är förvisso intresserad men fler frågor dyker upp när jag fördjupar mig i det. Måste immobilizern tas bort när du flashar? Eller är det bara nått jänkarna gör? Används standard ecun med QS aktiveras bara i FT ? Ser ut att bli en dyr vinter det här =) Måste A läget bli ännu värre än vad det redan är, jag tycker A läget redan är brutalt. Jag kör STD för det mesta då jag tycker A mest aktiverar antispinnen...

Hej.

1. Immobilizern drabbas inte, endast US-model som berörs.
2. För att få QS behövs en sensor som köps separat, org ECU används
3. A läget blir värre (läs starkare) men lika lätt hanterlig som STD läget
 
US-modellerna har inte immobolizer ifrån början... Youtube filmerna beskriver att immon försvinner och även trådar på r1-forum.com säger att den försvinner för gott... =(
 
Med version2 av mjukvaran ska det gå att behålla Im. Kommer mer funktioner efter hand från FT. Om du är inne på r1-forum så pm eller maila Tad158. Finns mycket bra info finns i FT tråden om man orkar läsa.
 
Med version2 av mjukvaran ska det gå att behålla Im. Kommer mer funktioner efter hand från FT. Om du är inne på r1-forum så pm eller maila Tad158. Finns mycket bra info finns i FT tråden om man orkar läsa.

Alldeles riktigt som du säger, det är dessutom bra att man inte behöver byta hårdvara bara för att en ny mjukvara anländer.

Utvecklingen för detta har dessutom skett explosionsartat och fler och fler inställningsmöjligheter släpps allt eftersom.

På R1-forum.com finns tusentals av inlägg i ämnet, bara att läsa på för den som är intresserad.

Hårdvaran som jag och hojpolarn köpte i våras är till salu om någon är intresserad.

Med 230V strömkabel gav vi 3500:- så runt 3' vore lämpligt då skicket är som nytt.

Skicka PM vid intresse?
 
Ingen av er med flashtune som kopplat in quickshifter ? Vilken qs ska man ha och hur ser kontakten ut till dom olika modellerna?!?
 
1479541_10151833939737963_1521728243_n.jpg
 
Tjäna!
Är sugen på en 09 R1. Några kända fel?
Finns en USA import i Ängelholm svart/vit 1400 mil som är intressant. Någon som kollat in den?
Jag bor en bit ifrån och vill ej chansa och åka från sthlm. :rolleyes:
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top