CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Zebbh

Nu har du kanske inte hunnit testa din nya hoj så mycket, men om du gjort det.

Vad tycker du om din R1:a om du jämför med din s1000rr du hade innan ?

Tänker mest på om det är något som du saknar (quickshift tex) med BMW:n. Hur tycker du sittkomforten är om du jämför, mer extrem eller mindre

Ja lite allmänt sådär bara
Ursäkta ett sent svar! Har inte varit så aktiv här ett tag då tiden inte räckte till. Men nu ska jag göra ett försök :)

Det första jag tänkte efter en sväng, fan den här är lätt att köra ihjäl sig på. (Kan ju tolkas både bra och dåligt) :yoparty
Självklart saknar jag Quickshifter fruktansvärt, tanken är väl att få ditt en framöver. Sittkomforten är något mer framlutad, men absolut inte något negativt i det, snarare bättre och inte så pass att det är obekvämt enligt mig.
Har mestadels kört STD för att få in feeling för cykeln. Effektmässigt lite tam i förhållande till BMWn. Men räcker ju klart till och jag behöver inte mer i vilket fall. Gillar hojen verkligen men det jag gillar är hur känslig den är på gas och så är den extremt högt växlad. Körde en trackday på Sviestad och den är fantastiskt stabil å fin i kurvan men krävs lite mer jobb att få ner den ordentlig i förhållande till BMWn, dock regnade det så det gick i väldigt lugnt tempo.

Även fast jag behandlade gasreglaget som när jag tar på min flickvän så går det inte så smooth som jag önskar.Men det är väl kanske en nackdel på den i övrigt fantastiska motorn.
 
Både 09an och 10an fick som jag förstår det kritik för gasresponsen vilket jag märkte när jag provkörde dom när dom kom, därför va jag lite orolig när jag körde min 12a för första gången men jag vill påstå att den känns bättre däremot på A läget är den fruktansvärt känslig på rörelser i gasrullen..! Cordona quickshifter 3800kr på grevens =) funkar perfekt !
 
Både 09an och 10an fick som jag förstår det kritik för gasresponsen vilket jag märkte när jag provkörde dom när dom kom, därför va jag lite orolig när jag körde min 12a för första gången men jag vill påstå att den känns bättre däremot på A läget är den fruktansvärt känslig på rörelser i gasrullen..! Cordona quickshifter 3800kr på grevens =) funkar perfekt !
Kanske man kan göra ngt åt det med en PC och mappning?
Fick dit Slipon idag, uj uj uj vad fint hon frustar nu..!
10175072_10152137420504220_7459961278072614765_n.jpg
 
Vad ska man ha för tändstift till en R1 2009? Nån som vet och kanske även kan tipsa om vart man kan hitta till bästa pris..
 

Det bästa av det bästa ju !!!! högklassiga förstärkare !! Dyra ? - Kanske, beror på vad man har för prioriteringar !

En enda liten sak bara - Just de systemen du visar upp är inte gatlegala, men det visste du säkert redan..

Här har du Akra:s katalog i pdf-format

http://media.yamaha-motor.eu/pdf/accessories/2012_Akrapovic_Catalogue_EU_Final-HR.pdf

Undrar varför första sidan består av ett par högkvalitativa hörlurar och en snubbe som bara håller dessa i handen och kollar in sin crossplaneretta ? hmmmmmmmmmmm !!!!
 
Nytt bak och framdäck skall inhandlas

Mina förutsättningar

Kör aldrig/sällan när det regnar, 99 % gatåka 1 % bana, vill gärna plocka ut så mycket mil som möjligt men ändå bra grepp (går det ?), Endast namnkunniga fabrikat (fullbore och Nankang etc går bort DirEckT.........Jo jag VET att jag startade en tråd ang lågprisfabrikat, men detta var till min gamla FZR som går 100 mil om året och svaren från den tråden var solklara - Inte ens på en gammal hoj duger såna fabrikat)

Vilka är Ni riktigt nöjda med och vilka ska jag undvika ?

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...nden&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=MO&weiter=0

Däckonline (som jag tog som exempel har ju riktigt bra pris på Michelin Pilot Power (som jag kör på idag) om man jämför dessa med Metzeler Sportec M3 E och Continental ContiSportAttack C (priserna är ju +/- 50 spänn) vilken av dessa har ni bäst erfarenheter av ?? - Eller är nåt annat att föredra ?

Michelin PILOT POWER 2CT ligger lite högre i pris - men verkar vara ett kanondäck.....Nån som testat det ? Hur många mil fick ni ut ?

Funderar även på att köpa ett däckkrängarkit med hjulbalansering på biltema
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Dackverktyg-82542/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Hjulbalanserare-MC-82351/
Bra idé eller inte ?

ÖS på med bra svar som Ni är nöjda med på CrossplaneRettan nu !!
 
Last edited:
För mig finns bara ett däck och jag har både tourat och kört en hel del smc/bandagar och det är Dunlop Sportsmart och jag har nu även beställt ett set Sportsmart2 som kommer nästa vecka som jag ska ha med mig till GotlandRing och köra på när sportsmart1orna tar slut !
 
Vet ju att det är extremt individuellt - men försöker ändå

Hur många mil tar ni ut på era bakdäck på crossplane-rettan (och vilket däck handlar det om) ??

Själv tar jag ut (tog ut - dags för byte) 600 mil på mina Michelin Pilot Power. Har varit nöjd med dessa, men så kör jag rätt snällt också.


Skäms lite för att de är mest slitna i mitten (vad ska däckkrängaren tänka !!! man vill ju att de ska vara helt slut på sidorna - Helst så där frasigt uppfransade)

Blev en bandag förra säsongen så lite fransigt på högersida är det, men inte tillräckligt för att jag ska vara nöjd !
 
Vet ju att det är extremt individuellt - men försöker ändå

Hur många mil tar ni ut på era bakdäck på crossplane-rettan (och vilket däck handlar det om) ??

Själv tar jag ut (tog ut - dags för byte) 600 mil på mina Michelin Pilot Power. Har varit nöjd med dessa, men så kör jag rätt snällt också.


Skäms lite för att de är mest slitna i mitten (vad ska däckkrängaren tänka !!! man vill ju att de ska vara helt slut på sidorna - Helst så där frasigt uppfransade)

Blev en bandag förra säsongen så lite fransigt på högersida är det, men inte tillräckligt för att jag ska vara nöjd !

700+ mil & 2-3 bandagar, jämt slitet, ingen platta på mitten
2 mm kvar på däcket
massor av bakhjulskörning med uppkoppling (spinner till lite med bakhjulet ibland)


dunlop sportsmart sportmax
 
Ni som kör mycket bana och tävlar med era crossplane hojar, vad tycker ni om hojarna på bana? Har aldrig kört en själv men är väldigt intresserad utav motorkaraktären. Men de ser större ut än tex cbr1000rr 08 och framåt och gixxer 09 o framåt. Är de större och märks det på banan? Hur är chassit och bromsarna? Har ni några problem med kylaren?
 
Jadu inte lätt att få yamaha R1 ägare att kasta sten på sin glashoj =) Men den är något bredare än min gamla R1a något tyngre och framgaffeln är något sämre "kan vara pga att den är något tyngre med" På gelleråsen förra året på bikeweek så höll den sig i temp men invarvet in i depån ville den öka upp till 115-118grader. Dock va det väldigt varmt på gåsen bikedagarna... Jag tycker dock att motorn kompenserar för dom flesta brister och TCSen är underbart väl avstämd på 12- då. Jag tävlar ju dock inte med min och behöver inte dom extra hundradelarna. Bromsarna funkar utmärkt tycker jag dom är helt original!
 
Last edited:
Nån mer som kör med PC5 och fått den mappad i bänk?
Ligger jag konstant fart mellan ca 4-5k rpm så börjar den hacka efter ett tag
Tankade över mappen till datorn för att kolla hur det ser ut.
Noterar att vid 5% trottelöppning (motsvarar det konstant fart?) så får den ganska mkt.

Har laddat upp mappen som screenshot
Har ni lust så ladda gärna upp er så man kan jämföra
 

Bifogat

  • pc5.jpg
    pc5.jpg
    135.6 KB · Visningar: 98
Den ska ha 100% HELA tiden ! Ingen aning om hur det ska se ut tyvärr men tanka ner en map ifrån deras hemsida och jämför?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top