Crossmotorer.

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
tycker ni grabbar överdriver lite väl med att "man måste serva en cross varje 1/2 timme"

hade en kompis som ägde en cr125-94 förut och den plågade han en bra bit mer än 50h utan att ens tvätta filtret en enda gång och den gick hur bra som helst.......så nog tål dom lite.....sen kanske detta var ett litet undantag, men en cross behöver inte servas var 5e timme för att gå bra, men visst håller det längre om man gör det......
 
man servar ju crossarna ofta för att dom ska hålla.. man kör ju inte skiten ur dom o kollar om dom håller... den lär väl vara rätt sliten efter 50h ?
 
Jo, men dom överdriver lite...vafan jag vet en som har kört en kx typ i en månad utan att gjort ett skit...så dom håller ganska bra faktiskt!!
Och det är inte någon skillnad att åka på väg som åka sidan av vägen...det finns någon som har sagt att det inte går att köra cross på gatan men det går! :)
 
Last edited:
SkorvKalle skrev:
man servar ju crossarna ofta för att dom ska hålla.. man kör ju inte skiten ur dom o kollar om dom håller... den lär väl vara rätt sliten efter 50h ?

Det är så att dom gör det när dom kör tävlingar då dom måste byta hela tiden typ...:) för att dom ska gå bra under tävlingar. Men om du kör den som en vanlig 125'a och då och då gasar lite så håller dom ett bra tag! :fakta
 
jo, på många låter det som om man inte skulle kunna köra på asfalt :rolleyes: ........det är ju klart dom skär om man ligger på 14-15000rpm och maxvarvar ett tag :fakta
 
Så det skulle kunna funka att ha en Lv reggad enduro eller dyl. som 125:a?
Om man lägger nån timme i veckan på regelbundet underhåll och håller noga koll på den så bör det väll funka. Men nån långtur blir det väll aldrig tal om.
 
Crossar har väll inga ryckutjämnare lr? Borde det inte bli rätt mycket påfrästningar på drev/lager när man kör på hårda underlag (asfalt)?
Eller är jag som vanligt ute o cyklar? ;)
 
Du kan säkert ta en lång tur men du får nog ta och byta olja i den ibland och se till att filtret är schysst osv!

Men helt klart går det och fixa det!

Men du behöver inte, ahhh en timme byt kolv, ahhh, en timme byt kolv.... :)
 
Last edited:
Problemet med vägkörning brukar vara kombinationen lågt växlad och att folk gärna under transportsträckor kör konstant med någon cm gas, 100 blås o 10k rpm. Smörjningen blir extremt dålig. En väghoj har ju så mycket högre utväxling så trottelläget blir naturligt mycket högre.

Under vägkörning med crosshoj är det bättre om man se till att man axar o vrider på korta perioder och regelbundet. Jag brukade med en YZ490 dra ut den till runt 100 blås, dra in kopplingen o rulla ner till 70 o sen på igen. Jättekul :zpy
 
håkanolsson skrev:
Problemet med vägkörning brukar vara kombinationen lågt växlad och att folk gärna under transportsträckor kör konstant med någon cm gas, 100 blås o 10k rpm. Smörjningen blir extremt dålig. En väghoj har ju så mycket högre utväxling så trottelläget blir naturligt mycket högre.

Under vägkörning med crosshoj är det bättre om man se till att man axar o vrider på korta perioder och regelbundet. Jag brukade med en YZ490 dra ut den till runt 100 blås, dra in kopplingen o rulla ner till 70 o sen på igen. Jättekul :zpy

Precis! Det gäller att gasa mycket så dom får smörjning... + Att inte motorbromsa alltför mycket.

ps. Vad är en yz 490 för något? ds.
 
jaaa en sån "cross" hade jag tänkt köpa funkade den find var det mycket rackel?
 
Joker skrev:
Jo, men dom överdriver lite...vafan jag vet en som har kört en kx typ i en månad utan att gjort ett skit...så dom håller ganska bra faktiskt!!
Och det är inte någon skillnad att åka på väg som åka sidan av vägen...det finns någon som har sagt att det inte går att köra cross på gatan men det går! :)
jag andvänder min cross till att köra på gatan funkar jätte bra
 
vad jag har hört så är det bar o dra i lite extra olja så går det alldeles utmärkt :cool:
 
Men är det ingen som ifrågasätter VARFÖR man ska köra cross på gatan? Detta finner jag lite lustigt... Hojen kanske håller ett tag men det finns inget kul med att åka enduro/cross på gatan, enduro eller cross är som att välja mellan pest eller kolera.

Extrema vibrationer, dålig väghållning, (ofta) taskigt acc i farter över 60 km/h, väldigt oekonomiskt (slitage, bensinförbrukning på över 1 liter per mil) osv osv... Jag vet själv, åker hojen 1.5 mil asfalt vid varje träning, skulle gladeligen slippa detta om jag hade en skåpbil...
 
en cross 125a är inte att förväxla med den uppvisade 490n.
125an kräver varv för att ens vara kul att köra, höga varv.

Asfaltsåkning sliter givetvis på växellåda o sådant rätt mycket.
En cross ska man åka cross med helt enkelt, den är avpassad för sån åkning.
Några halvtimmar mellan kolvbyten o grejor är det inte men det är rätt tätt om en 125a ska kunna prestera nåt.
Ska man skojköra så är 250cc och uppåt det enda raka.
den där yz490n skulle jag kunna tänka mig ha, eller it490 än hellre.
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top