Crosskarten from Hell

-Sarge-

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2008
Ort
kalmar
Hoj
CBR 600RR "Stiggy"
Tja
Dags att lägga upp bygget här!
Jag och mina två bröder va sugna på en ny leksak. Så va gör man inte, jo man tar en ZX9R motor från 1998 som gått ca 3000mil, köper sig en crosskart av standardmodell och godkänd att tävla med. I det här fallet en hillkart (nedförsåkning).

Chassiet skall förlängas och stadgas upp rejält. Motorn kommer bli "mittmonterad" precis bakom stolen och med luftburken bakom skallen på föraren. Tank, batteri mm skall finnas längst fram eller så långt fram det går att få dom.

Som sagt vi är 3st som bygger. En lastbilsmek, en elektriker och en datakille. Till våran hjälp har vi en rejäl verkstad lite händighet och två medhjälpare för att bolla problem med. Den ena är svetsare och den andra är bilmek och har byggt rallycrossbilar i Sm-klass.

Så om vi slår våra huvuden ihop kommer det förmodligen inom någon/några månader vara en grässprätt av rang

Hoppas vi får med många bilder och att det blir god läsning
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    176 KB · Visningar: 638
  • 8.JPG
    8.JPG
    148.6 KB · Visningar: 329
  • 7.JPG
    7.JPG
    141.2 KB · Visningar: 210
  • 6.JPG
    6.JPG
    154.6 KB · Visningar: 160
  • 5.JPG
    5.JPG
    132.8 KB · Visningar: 185
  • 4.JPG
    4.JPG
    159.7 KB · Visningar: 772
  • 3.JPG
    3.JPG
    109.7 KB · Visningar: 346
  • 2.JPG
    2.JPG
    174.5 KB · Visningar: 1,101
Har hållt på i två dagar än så länge så här kommer mer bilder.
DVi har hunnit med att förlänga chassiet och ikväll fick vi motorn på plats ordentligt. Mer bilder kommer allt eftersom
 

Bifogat

  • 16.JPG
    16.JPG
    110.1 KB · Visningar: 149
  • 15.JPG
    15.JPG
    94.5 KB · Visningar: 156
  • 14.JPG
    14.JPG
    129.7 KB · Visningar: 159
  • 13.JPG
    13.JPG
    131.6 KB · Visningar: 165
  • 12.JPG
    12.JPG
    163 KB · Visningar: 225
  • 11.JPG
    11.JPG
    162.6 KB · Visningar: 602
  • 10.JPG
    10.JPG
    148.5 KB · Visningar: 189
  • 9.JPG
    9.JPG
    146.7 KB · Visningar: 286
Ser ut att kunna bli riktigt skoj det där! Skynda bygg nu så man får se lite grässprättning på tuben sen!
 
Sådär då var det alla bilderna jag har på datorn för tillfället.
Mer kommer någon annan dag, håll tillgodo så länge.
 

Bifogat

  • 26.JPG
    26.JPG
    152.1 KB · Visningar: 214
  • 25.JPG
    25.JPG
    139.8 KB · Visningar: 323
  • 24.JPG
    24.JPG
    159.1 KB · Visningar: 175
  • 23.JPG
    23.JPG
    134.2 KB · Visningar: 207
  • 22.JPG
    22.JPG
    149.5 KB · Visningar: 120
  • 21.JPG
    21.JPG
    149.7 KB · Visningar: 149
  • 20.JPG
    20.JPG
    139.3 KB · Visningar: 145
  • 19.JPG
    19.JPG
    139.3 KB · Visningar: 158
Hoppas ni har tänkt på värme utvecklingen som blir vid grenrören.
Stolen ser ut att vara i farozonen, iof inget fel med stolsvärme.
 
Hehe, nej röv värme e fint!
Jodå det har lagts en tanke där, kommer bli en tunn vägg där med reflekterande yta och lite annat mischmash. Sen blir det nog bandage på rören me.



Hoppas ni har tänkt på värme utvecklingen som blir vid grenrören.
Stolen ser ut att vara i farozonen, iof inget fel med stolsvärme.
 
Jupp
Jo det blir en kylare från en R6 komplett med fläkt och allt.
kommer sitta 20-30cm ovanför motorn, snett bakåt och skall suga luft från förarens huvud och lite ovanför.

Det blir nog kanoners. Hur gör ni med kylningen av motorn då?:va
 
Jag menar det så ni inte gör tabben och sätter den bakom motorn som man har sett en del göra. Då blir det inte bra...
 
Hur gör ni med luftburken till motorn ?
ZX-9R är ju lite känslig just när det gäller förändringar i luftvägarna. Kawasaki införde ju sin variant av Ram-Air på ZX-9R.
Flertal Fighterkonverterare råkar på detta när man plockar bort kåporna på ZX-9R. Motorn går helt enkelt dåligt i högre farter/varv.
 
Alright, inte hört om dom problemen. Men tanken är att hålla det så orginal som möjligt med vinklar, intagsdimensioner mm.
Burken hamnar bakom nacken på föraren och intagen landar då ovanför respektive axel så förhoppningsvis kommer det funka.

men det kansjke är värt och kolla upp hur kåporna är utformade på hojen
om det är lite känsligt på zx9an

tack för hinten hehe

Hur gör ni med luftburken till motorn ?
ZX-9R är ju lite känslig just när det gäller förändringar i luftvägarna. Kawasaki införde ju sin variant av Ram-Air på ZX-9R.
Flertal Fighterkonverterare råkar på detta när man plockar bort kåporna på ZX-9R. Motorn går helt enkelt dåligt i högre farter/varv.
 
Just när det gäller fighters + ZX-9R så brukar felet ofta vara att man plockat bort luftintagen i kåporna och motorn får för mycket (eller var det för lite..?!?) luft.

Lösningen brukar i varje fall vara att man minskar ned storleken på luftintagen som löper genom ramen till luftburken.
 
Lite för mycket stor och tung motor anser jag. Enda gången den går att använda är i 100km/h +++ på asfalt. Jag tycker det är svårt att hitta fäste som det är i dag med en 250cc.

Vad blir det för bromsar? Kommer ni bygga skivor fram samt en skiva till bak? En enkel skiva bak kommer brinna upp med den där tyngden att få stopp på.
Har du någon mer bil på infästning till oket bak? Nyfiken då jag nyligen byggt om mitt fäste.

Här har du bygg inspiration :banana .
Ute och åker en vända med min
http://vimeo.com/2494377
 
Last edited:
När du är färdig så måste vi få se en film!!
 
Låt mig precentera "The Barracuda"

Denna pärla drivs med allt ifrån 600cc - 1400cc :Bugar
(ngn mer än ja som tänker hayabysa??)

ligger på ca: 90 000kr vilket ja LÄTT investerat om ja haft cashen!!:yoparty
 

Bifogat

  • Barracuda.jpg
    Barracuda.jpg
    232.2 KB · Visningar: 270
  • cuda_jump.jpg
    cuda_jump.jpg
    179.5 KB · Visningar: 234
  • BCrear.jpg
    BCrear.jpg
    169 KB · Visningar: 407
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top